طرز تهیه شربت آلبالو؛ خوش رنگ و خوش عطر خانگی

به گزارش زمین جهانی، آلبالو یکی از میوه های تابستانی پرطرفدار و پر کاربرد است که خاصیت های بسیاری دارد. شربت آلبالو یکی از خوشمزه ترین و خوش رنگ ترین شربت تابستانی خنک است. این شربت در تابستان هواداران زیادی دارد و علاوه بر طعم و رنگ طبیعی خواص شربت آلبالو آن را به یک شربت تابستانی مقوی و پرفایده تبدیل میکند. شربت آلبالو عطش را برطرف میکند و معمولا مصرف آن در ماه رمضان هم پیشنهاد میشود و علاوه بر برطرف عطش به کاهش غلظت و چربی خون یاری میکند و برای کسانی که طبع گرمی دارند مناسب است.

طرز تهیه شربت آلبالو؛ خوش رنگ و خوش عطر خانگی

در مجله اینترنتی زمین جهانی می توانید با طرز تهیه شربت آلبالو همراه ما باشید.

مواد لازم شربت آلبالو:
آلبالوی بدون هسته1 کیلوگرم
شکر1/5 الی 2 کیلوگرم

طرز تهیه شربت آلبالو:

1- آلبالو ها رو بشورید و هسته های آلبالو رو به یاری هسته گیر یا نی در بیارید.

اگه ترازو ندارید به ازای هر یک کاسه کاملا پر آلبالوی بدون هسته یک و نیم یا دو کاسه (بسته به ترشی و شیرینی آلبالو ها) سر صاف شکر بهره ببرید.

داخل ظرف مناسبی یک لایه آلبالو و یک لایه شکر بریزین تا موادمون تموم بشه. روی مواد یک لیوان آب جوش بریزین و در قابلمه رو بذارین و توی یخچال به مدت دوازده الی بیست و چهار ساعت قرار بدین.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربا آلبالو خوش آب و رنگ

طی این مدت آلبالو ها آب میندازن. قابلمه رو روی حرارت میانه قرار بدین حرارت نه باید خیلی زیاد و نه خیلی کم باشه.

آلبالو ها روی حرارت آب میندازن و کم کم از کناره آغاز به جوشیدن میکنن و شکرها آب میشن.

2- قسمت های کناری ظرف رو به سمت وسط حرکت بدین و جا به جا کنید تا همه شکرها آب بشن بعد از آب شدن شکرها شربت آغاز به جوشیدن و کف کردن میکنه و بالا میاد. کف روی شربت رو به صورت مداوم جمع کنید تا در نهایت شربت شفاف و خوش رنگی داشته باشین. در کل به قوام رسیدن شربت نباید بیشتر از سی دقیقه طول بکشه چون رنگ شربت تیره میشه.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی آلبالو

وقتی یک ربع الی بیست دقیقه از زمان پخت طی شد با یک کفگیر سوراخ دار آلبالو ها رو از شربت جدا کنید و کفگیر رو توی دست حرکت بدین تا شیره کاملا از آلبالوها جدا بشه.

3- ده دقیقه به جای مانده از زمان پخت شربت به تنهایی میجوشه وقتی احساس کردین شربت به حالت فنری از قاشق برمیگرده قوامش رو چک کنید چند قطره از شربت رو بین دو انگشت تست کنید اگه حالت چسبندگی و کشسانی داشت یعنی به قوام رسیده.

یا میتونید دو قاشق از شربت رو داخل نعلبکی بریزین و توی فریزر بذارین تا خنک بشه بعد از وسط شیره با انگشت بکشید اگه جای خالی دیرتر پر شد و شربت غلظت داشت و آروم حرکت میکرد و موقع حرکت چین میخورد یعنی شربت به قوام رسیده.

حرارت رو خاموش کنید و بلافاصله شربت رو از صافی ریز (یا پارچه) رد کنید تا تفاله های آلبالو از شربت جدا بشه بعد از خنک شدن شربت غلیظ تر میشه و رد کردنش از صافی سخت تر میشه پس تا گرمه این کار رو انجام بدین.

اجازه بدین شربت خنک بشه و بعد داخل ظرف شیشه ای بریزید این شربت رو تا دو سال داخل فریزر یا یخچال میتونید نگهداری کنید

موقع مصرف با میزان مناسبی آب مخلوط و سرو کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش مرحله به مرحله لواشک آلبالو

طرز تهیه شربت آلبالو با هسته:

برای تهیه شربت آلبالو با هسته ابتدا آلبالوها را شسته و شاخ و برگ آن را جدا کنید. آلبالوها را درون پارچه توری با بند قرار دهید تا آب آن گرفته گردد. سپس آلبالوها را با پارچه توری داخل شربت قرار داده و بگذارید تا شربت به جوش آید و قوام پیدا کند.

زمانی که رنگ شربت مناسب شد، آلبالوها را از شربت در آورده و کمی وانیل به شربت بزنید. زیر شعله گاز را خاموش کنید تا شربت با دمای محیط خنک گردد.

برای طرز تهیه مربا توت فرنگی و شربت آن می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

نکات شربت آلبالو و راز شکرک و تیره نشدن آن:

  • اگه جدا کردن هسته های آلبالو براتون مشکله میتونید شربت آلبالو رو با هسته تهیه کنید. تنها مسئله ای که این روش داره اینه که موقع وزن کردن آلبالو، وزن هسته ها اضافه میشه برای مثال ممکنه یک کیلو آلبالو دویست گرم هسته داشته باشه بنابراین باید میزان شکر رو از وزن آلبالو کمی کمتر در نظر بگیرید.
  • هرگز و به هیچ وجه برای جدا کردن آلبالوها و تفاله ها از شربت با دست به تفاله ها چنگ نزنید یا با پشت قاشق فشار ندید چون رنگ شربت کدر میشه.
  • بعضا از تفاله های شربت مربا درست میکنن ولی من این کار رو توصیه نمیکنم چون این آلبالوها طعم خودشون به شربت دادن و طعم خاصی ندارن و فقط طعم شیرین دارن اما میتونید از اونها برای درست کردن آلبالو پلو بهره ببرید.
  • مربا یا شربت آلبالو معمولا شکرک نمیزنه چون خود آلبالو میوه ترشی هست و نیازی به اضافه کردن آبلیمو یا جوهر لیمو نیست تنها در صورتی ممکنه شکرک بزنه که با حرارت بالا تهیه بشه یا میزان شکر استفاده شده زیاد باشه. اگه شربت شما شکرک زد میزان کمی آب جوش بهش اضافه کنید و مجددا بجوشونید تا شکرک ها حل بشن.
  • اواخر پخت میتونید کمی وانیل به شربت اضافه کنید اما این کار سلیقه ای هست چون خیلی ها طعم خود آلبالو رو به وانیل ترجیح میدن.
  • آلبالوهایی که اول فصل به بازار میان شربتی با رنگ روشن و طعم کمی ترش به ما میدن اما آلبالوهای رسیده شربت شان تیره تر و کمی شیرین تر خواهد بود برای تهیه شربت آلبالو خوشرنگ میتونید طبق سلیقه خودتون آلبالو هایی با رنگ دلخواه رو انتخاب کنید.
  • برای تهیه شربت آلبالو بهتره از آلبالوهای پیوندی و درشت استفاده نکنید چون این آلبالوها طعم و رنگ خوبی به شربت شما نمیدن و مناسب مربا و شربت نیستن.
  • اگه شربت به خوبی قوام نیومده باشه کپک میزنه و اگه بیش از حد بجوشونید و خیلی غلیظ باشه شکرک میزنه اگه یک روز بعد از تهیه شربت احساس کردین قوام شربت کمه مجددا بجوشونید تا به غلظت لازم برسه اما توجه داشته باشید که بعد از خنک شدن غلظت شربت بیشتر میشه.
  • برای اینکه هسته آلبالوها رو به راحتی در بیارین با یک نی پلاستیکی از جای ساقه آلبالو فشار بدید تا هسته آلبالو از سر آلبالو خارج بشه.
  • برای تهیه انواع شربت بهتره از قابلمه لعابی بهره ببرید تا خوش رنگ تر و با کیفیت تر بشه.

امیدوارم از این طرز تهیه راضی بوده باشید. برای مشاهده طرز تهیه غذاهای خوشمزه به سرویس آشپزی زمین جهانی بلاگ سری بزنید.

منبع: اُکالا

به "طرز تهیه شربت آلبالو؛ خوش رنگ و خوش عطر خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شربت آلبالو؛ خوش رنگ و خوش عطر خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید