سفری خوشمزه به گوشه و کنار ایران

به گزارش زمین جهانی، بدون شک غذا خوردن یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر به خصوص در سفرهای خارجی است. تجربه چشیدن طعم غذاهای ملل دیگر که گاهی با فرهنگ غذایی رایج هرکدام از ما، بسیار فرق دارد، تجربه ای لذت بخش و فراموش نشدنی خواهد بود. جهانگردان خارجی که به ایران سفر می نمایند، معمولاً طعم غذاهای بی نظیر ایرانی را می پسندند. یکی دیگر از نکات قابل توجه در آشپزی ایرانی، تنوع بی نظیر آن است. هر گوشه ای از این خاک پهناور، آشپزی و غذاهای سنتی مخصوص به خود را دارد. در این مقاله ده تجربه خوشمزه و متفاوت در ده شهر مختلف ایران را معرفی می کنیم که می تواند توجه هر جهانگرد خارجی را جلب کند.

سفری خوشمزه به گوشه و کنار ایران

1. در تهران، چلوکباب را امتحان کنید

یکی از اصلی ترین غذاهای ایرانی که موردتوجه جهانگردان قرار می گیرد، انواع کباب است. گوشت مرغ و بره که روی آتش و زغال کباب می شوند و با برنج زعفرانی و کره سرو می شوند. سرو این غذا در کنار گوجه کبابی، ماست، سبزی تازه و انواع و اقسام ترشیجات، یکی از تجربیات خوشمزه و فراموش نشدنی برای هر جهانگرد خارجی است که به ایران سفر می نماید. غذایی که در رستوران های همه خیابان های ایران به راحتی یافت می گردد.

2. در اصفهان، آش رشته بخورید

انواع سوپ و آش یکی از بخش های اصلی آشپزی ایرانی هستند چنان که فردی که به طبخ غذا می پردازد را آشپز می نامیم. آش رشته غذای اصیل و لذیذ ایرانی که ترکیبی از سبزی ها، حبوبات و رشته است معمولاً به همراه کشک سرو می گردد اما در برخی از منطقه ها ایران آن را با سرکه می خورند. یکی از برترین مکان ها برای امتحان کردن طعم لذیذ آش رشته، مهمان سرای عباسی است که معماری بی نظیر آن نیز برای جهانگردان خارجی بسیار زیبا و قابل توجه است.

3. در مشهد، دیزی را امتحان کنید

یکی از لذیذترین غذاهای ایرانی، دیزی یا همان آبگوشت است. ترکیبی از گوشت، نخود و لوبیا و پیاز و انواع ادویه جات که ساعت ها در دیزی های سنگی یا سفالی روی آتش پخته می گردد. سپس نان را به قطعات کوچک تقسیم می نمایند و در آبگوشت تریت می نمایند. این غذا به همراه سبزی خوردن و ترشی سرو می گردد و بسیار لذیذ است.

4. از عطر گلاب کاشان لذت ببرید

گل محمدی یکی از گیاهان بومی ایران است و ایران اولین کشوری است که بیش از 2500 سال است که از گلبرگ های این گل زیبا و خوشبو، گلاب تهیه می نماید. هرسال در فصل بهار می توانید از جشنواره گلاب گیری در شهر کاشان تماشا کنید و تمامی مراحل تهیه گلاب را از نزدیک ببینید و برترین گلاب را بخرید. در مدت برگزاری این مراسم، سراسر شهر پر از عطر گل محمدی می گردد و هرجایی که نگاه کنید رنگ چشم نواز و زیبای آن را مشاهده خواهید کرد. پس نباید فراموش کنید که در بهار به کاشان سفر کنید و یک کاسه فالوده با عطر گلاب و لیمو بخورید.

5. در تالش غذاهای محلی را امتحان کنید

چشم اندازهای زیبایی از جنگل های سرسبز و شالیزارهای زیبای برنج در کنار دریای خزر، جهانگردان را به بازدید از تالش دعوت می نمایند. زیبایی های شگفت انگیز طبیعت، عده زیادی را برای گذراندن تعطیلات و لذت بردن از طبیعت به این منطقه می کشاند. غذاهای محلی این منطقه نیز مثل طبیعتش سبز است. ترش تره یکی از این غذاهای محلی لذیذ است که با میزان زیادی اسفناج، شوید، جعفری، گشنیز و پیازچه تهیه می گردد. این غذا با لیمو یا آبغوره مزه دار شده و همراه با تخم مرغ سرو می گردد.

6. شیرینی های لذیذ یزدی را امتحان کنید

شهر زیبا و تماشای یزد با خانه های تاریخی و زیبایش در میان دو کویر بزرگ ایران قرارگرفته است. این شهر به خاطر بادگیرها، معابد زرتشتیان و شیرینی های لذیذش معروفیت دارد. انواع و اقسام شیرینی ها از باقلوا و قطاب تا کیک یزدی و پشمک و نقل در این شهر تماشای وجود دارد که توجه همه جهانگردان به خصوص جهانگردان خارجی را جلب می نماید.

7. در شیراز ته چین بخورید

ته چین یکی از غذاهای لذیذ ایرانی است که با برنج و ماست چکیده و زرده تخم مرغ و زعفران و سایر مواد به دلخواه مثل زرشک و خلال پسته به همراه قطعات گوشت و مرغ و بادمجان تهیه می گردد. تقریباً در همه رستوران های شیراز می توانید این غذای اشتها برانگیز را پیدا کنید و از طعم فراموش نشدنی آن لذت ببرید.

8. کوفته تبریزی را نباید فراموش کنید

یکی از غذاهای موردعلاقه ایرانیان انواع کوفته است که برترین کوفته ها هم در تبریز طبخ می شوند. این غذا ترکیبی از گوشت چرخ نموده و سبزی ها است که در میان آن آلو، آلبالو، زغال اخته، گردو یا تخم مرغ آب پز قرار می دهند. این کوفته های اشتها برانگیز، درون سسی از زعفران و گوجه پخته می شوند. البته انواع و اقسام کوفته در اقصی نقاط ایران وجود دارد از جمله کوفته شوید باقلا، کوفته نخودچی، کوفته برنجی و... اما در میان آن ها کوفته تبریزی از بقیه شناخته شده تر و پرطرفدارتر است.

9. لذیذترین غذاهای دریایی را در بندرعباس امتحان کنید

غذاهای جنوب ایران معمولاً تند و پر ادویه هستند. شهربندی بندرعباس برترین مکان برای خوردن غذاهای دریای از جمله قلیه میگو است؛ غذایی که متشکل از گشنیز تازه، ثمر هندی، فلفل قرمز سیر و البته میگو است. رستوران های نزدیک به بازار مرکزی فروش ماهی، برترین مکان ها برای چشیدن طعم این غذای لذیذ محلی هستند چراکه معمولاً از ماهی های تازه صید روز برای طبخ غذای خود، استفاده می نمایند.

10. در ماسوله، میرزا قاسمی بخورید

شهر تاریخی و توریستی هزارساله ماسوله در دامنه های گیلان واقع شده و یکی از سرسبزترین و خوش آب وهوا ترین منطقه ها ایران است. ماسوله میزبان جهانگردان زیادی چه از داخل ایران چه از خارج از کشور است. در این شهر می توانید برترین غذاهای گیاهی را امتحان کنید که سرآمد آن ها میرزاقاسمی است. غذایی که با بادمجان کبابی، سیر تازه، گوجه فرنگی و روغن زیتون تهیه و همراه با تخم مرغ سرو می گردد. معمولاً این غذا را همراه با برنج می خورند.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph

به "سفری خوشمزه به گوشه و کنار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری خوشمزه به گوشه و کنار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید