راهنمای سفر به پاناما

به گزارش زمین جهانی، پس از ساخت کانال پاناما در سال 1914، این کشور همیشه مرکز کشتیرانی بین المللی و نقطه اتصال اقیانوس آرام و دریای کارائیب بوده است. در سال های اخیر، این کشور به یک مقصد گردشگری مجذوب نماینده تبدیل شده است. این روزها گردشگران زیادی برای سفر به بوکاس دل تورو (Bocas del Toro)، جزایر San Blas و پاناما سیتی به این کشور سفر می نمایند. اما اگر از مسیرهای شلوغ گردشگری فاصله بگیرید و به مناطقی سفر کنید که معمولا گردشگران آنها را نادیده می گیرند، جاذبه های بیشتر، غذاهای لذیذتر و قیمت های پایین تری را تجربه خواهید کرد. پاناما کشوری است که در آن از تماشای حیات وحش، پارک های ملی و سواحل زیبا لذت خواهید برد. در ادامه با پاناما، هزینه های سفر به این کشور و مشهورترین جاذبه های گردشگری آن آشنا می شویم.

راهنمای سفر به پاناما

اطلاعات ضروری | آب و هوا | برترین زمان برای سفر | هزینه های سفر | صرفه جویی در هزینه ها | جاذبه ها | رژیم غذایی

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران

پاناما در منطقه زمانی UTC/GMT -5 قرار گرفته است و 9 و نیم ساعت از تهران عقب تر است.

زبان رسمی

زبان اسپانیایی

واحد پول

بالبوا / دلار آمریکا (PAB / USD)

هر دلار آمریکا برابر با 32430 ریال است.

نوع برق شهری

برق شهری در پاناما 110 ولت و 60 هرتز است. پریزها و دوشاخه ها از نوع A و B هستند که در ادامه تصویر آن را مشاهده می کنید:

کد کشور

+507

شماره های اضطراری

آمبولانس: 103

آتش نشانی: 103

پلیس: 104

جهت رانندگی

راست

فرودگاه های بین المللی

فرودگاه بین المللی بوکاس دل ترو ایسلا کولون

فرودگاه بین المللی انریکه ملک

پاناماسیتی - فرودگاه بین المللی توکامن

شرایط آب و هوا

پاناما در آمریکای مرکزی قرار گرفته است. آب و هوای این کشور، گرراستای است و فصل های بارانی گرم و مرطوبی دارد که بین ماه های مه تا ژانویه است. یک فصل کوتاه خشک هم در پاناما وجود دارد که از ژانویه تا مه طول می کشد. به علت نزدیکی پاناما به خط استوا، آب و هوای این کشور گرم است حتی در منطقه ها کوهستانی. البته آب و هوای شهرهای مختلف این کشور با هم فرق دارد و از دو اقیانوس مختلف تاثیر می پذیرد.

برترین زمان برای سفر

در تمام ماه های سال می توانید به این کشور سفر کنید. با وجود این، فصل خشک سال معمولا برترین زمان برای سفر به این کشور در نظر گرفته می گردد. میانگین دمای هوا در تمام طول سال تقریبا ثابت و برابر با 30 درجه سانتیگراد یا بیشتر است.

هزینه های سفر

نکته: پاناما دو وجه رایج دارد یکی دلار آمریکا و یکی پول محلی که بالبوآ نام دارد. برای سفر به این کشور لازم نیست که پول محلی همراه داشته باشید. البته بد نیست برای خرید های کوچک و روزانه از واحد پول محلی بهره ببرید ولی بیشتر خرید و پرداخت هزینه ها را می توانید با دلار آمریکا انجام دهید.

هزینه اقامت

اماکن اقامتی در پاناما بسیار ارزان هستند. هزینه اقامت در خوابگاه هاستل ها بین 8 تا 12 دلار (26 هزار تا 39 هزار تومان) خرج دارد. اتاق های خصوصی هاستل ها از شبی 40 دلار (130 هزار تومان) برای اتاق دوتخته آغاز می گردد. بیشتر هاستل ها در شهرهای بزرگ، وای فای رایگان دارند و برخی از آنها صبحانه رایگان هم می دهند.

هتل های ارزان از شبی 20 دلار (65 هزار تومان) آغاز می شوند. استفاده از خدمات Airbnb در سراسر این کشور رایج است و اتاق های اشتراکی از این طریق را می توانید با شبی 15 دلار (49 هزار تومان) کرایه کنید. برای کرایه یک آپارتمان کامل باید شبی 60 دلار (195 هزار تومان) بپردازید. در سراسر این کشور امکان چادر زدن در اردوگاه ها وجود دارد و هزینه آن شبی 5 تا 10 دلار (16 هزار تا 32 هزار تومان) است.

هزینه غذا

هزینه غذاهای غرفه های خیابانی و غذاخوری های محلی برای هر وعده بین 2 تا 5 دلار (6 هزار تا 16 هزار تومان) است. رستوران های غربی به ازای هر وعده 10 دلار (32 هزار تومان) هزینه دارند. برای اینکه یک وعده غذای خوب همراه با نوشیدنی بخورید باید 40 دلار (130 هزار تومان) بپردازید. برای اینکه هزینه غذا را کاهش دهید می توانید مواد غذایی مورد احتیاج را بخرید و خودتان آشپزی کنید. هزینه خرید مواد غذایی مورد احتیاج برای یک هفته در حدود 30 تا 50 دلار (97 تا 160 هزار تومان) است.

هزینه حمل و نقل عمومی

اتوبوس های بین شهری در سراسر این کشور بین 10 تا 20 دلار (32 هزار تا 65 هزار تومان) هزینه دارند. اتوبوس های شبانه 25 دلار (80 هزار تومان) قیمت دارند. برای سفر داخل شهر پاناما، در حدود 4 دلار (13 هزار تومان) باید هزینه کنید. در بیشتر شهرها امکان کرایه دوچرخه وجود دارد و بهتر است فقط در راستاهای تعیین شده دوچرخه سواری کنید چون دوچرخه سواری در خیابان ها و جاده ها، ایمن نیست. برای چند ساعت کرایه دوچرخه بین 10 تا 20 دلار (65 هزار تومان) باید بپردازید.

هزینه فعالیت های سرگرمیی

هزینه تورهای قهوه 25 دلار (80 هزار تومان) و غواصی 60 دلار (195 هزار تومان) است. بیشتر تورهای یک روزه پیاده گردی در طبیعت در حدود 50 دلار (160 هزار تومان) هزینه دارند. بازدید از کانال پاناما 15 دلار (48 هزار تومان) هزینه دارد. کروزهای جزیره محبوب San Blas در حدود 425 دلار (1 میلیون و 400 هزار تومان) به ازای یک کروز 4 تا 5 روزه هزینه دارند.

میانگین هزینه روزانه پیشنهادی: 35 تا 45 دلار (113 هزار تا 146 هزار تومان)

البته این هزینه پشنهادی در شرایطی محاسبه شده است که در هاستل اقامت کنید، غذای ارزان بخورید و از وسایل حمل و نقل عمومی بهره ببرید. با به کار بستن نکات زیر می توانید هزینه سفرتان را از این مقدار هم کاهش دهید اما اگر بخواهید سفری مناسب داشته باشید و اقامتگاه و غذای بهتری را انتخاب کنید باید بیشتر هزینه کنید.

صرفه جویی در هزینه ها

در غذاخوری های محلی غذا بخورید

وعده های غذایی غذاخوری های محلی بین 3 تا 4 دلار (10 هزار تا 13 هزار تومان) هزینه دارند. با این مبلغ می توانید مرغ، برنج، خوراک لوبیا و غذاهایی شبیه به آن بخورید. البته شاید آنها غذاهای لذیذی نباشند اما در این صورت هزینه خورد و خوارک تان به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد.

تاکسی سوار نشوید

تا جایی که ممکن است تاکسی سوار نشوید چون راننده تاکسی ها در پاناما اهل چانه زدن نیستند و هزینه های زیادی از جهانگرد ها می گیرند.

قمقمه یا بطری آب همراه داشته باشید

در بیشتر کشورهای جهان، آب لوله کشی قابل آشامیدن است. لازم نیست دائم از مغازه آب بخرید. قمقمه و بطری آب همراه داشته باشید و در مواقع لزوم آن را از شیر آب پر کنید.

اتاق بدون آب گرم رزرو کنید

در پاناما هوا گرم است و معمولا به حمام آب گرم احتیاج پیدا نمی کنید پس می توانید اتاق با حمام آب سرد رزرو کنید تا مجبور نباشید بابت آب گرم هزینه زیاد پرداخت کنید.

جاذبه های گردشگری

بازدید از کانال پاناما

این کانال ابتدا در سال 1914 افتتاح شده است. کانال پاناما با طول 77 کیلومتر یک راستا آبی در کشور پاناما است که اقیانوس اطلس را به اقیانوس آرام متصل می نماید. این کانال از سرتاسر تنگه پاناما می گذرد و مجرای کلیدی برای تجارت بین المللی به شمار می رود. این کانال از سه سد سلولی استفاده می نماید: سدهای Miraflores و Pedro Miguel در سمت اقیانوس آرام و سد Gatun در سمت دریای کارائیب. در ضمن می توانید قایق سواری در کانال را هم تجربه کنید.

دوچرخه سواری در کنار گذرگاه Amadour

این گذرگاه 6 کیلومتری، زمانی که کانال پاناما ساخته شد، سه جزیره را به هم متصل می نماید. منظره این گذرگاه بسیار دیدنی است و برای دوچرخه سواری مناسب است. در یک طرف منظره زیبای کانال را خواهید دید و از طرف دیگر منظرهی دیدنی از شهر. در این راستا رستوران ها و فروشگاه های جهانگردی متعددی وجود دارد که می توانید توقف کنید و ساعات و دقایقی را در آنها بگذرانید. امکان کرایه دوچرخه هم در راستا وجود دارد. برای کرایه دوچرخه بین 10 تا 20 دلار باید هزینه کنید.

منطقه تاریخی Casco Viejo

این منطقه تاریخی خارج از پاناما سیتی قرار گرفته است و قدیمی ترین شهر آمریکاست. امروزه، خیابان های این شهر با آجرهای قرمز رنگ، میزبان کافه ها، رستوران ها و مراکز جهانگردی متعدد است. معماری اسپانیایی این منطقه، جلوه ای تاریخی و زیبا به آن داده است. در سال 1998، اهمیت تاریخی و فرهنگی این شهر باعث شد که در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد.

بقایای باقیمانده در Panama Viejo

پاناما قبل از اینکه به وسیله کاپیتان هنری مورگان در سال 1671، تخریب گردد، مهم ترین شهر تجاری اسپانیایی زبان در ساحل اقیانوس آرام بود. امروزه آثاری که از آن دوران به جا مانده، محوطه وسیعی را در بر می گیرد و شامل خیابان ها، میدان ها، کلیساها، یک بیمارستان، یک کلیسای جامع، دیوارها و ستون هایی است که همگی از سنگ ساخته شده بودند.

بوکاس دل تورو (Bocas del Toro)

بوکاس دل تورو، مشهورترین و محبوب ترین مقصد گردشگری در پاناما است. در این مقصد بی نظیر و رویایی هم جاذبه های یک منطقه کارائیبی را خواهید دید و هم مجذوب نمایندهیت های طبیعی چون جنگل ها و دامنه های سرسبز. یکی از فعالیت های سرگرمیی مجذوب نماینده در این منطقه، موج سواری است. تاکسی های دریایی متعددی در این منطقه وجود دارند و همواره در دسترس هستند تا گردشگران را به منطقه ها مختلف ببرند و آنها را به برترین مکان برای غواصی برسانند.

قایق سواری تا Embera

برای رسیدن به این دهکده بومیان باید از رود Chagres با قایق بگذرید و از جنگل های بارانی عبور کنید. این راستا مجذوب نماینده فرصتی را برای شما فراهم می نماید تا با پوشش گیاهی و جانوری منطقه آشنا شوید و آن را از نزدیک ببینید. در نهایت، زمانی که به دهکده برسید و با قبیله Embera برسید متوجه می شوید که این قبیله سال هاست به سبک و سیاق قدیمی و با سنت های صدها سال پیش خود زندگی می نمایند. در این دهکده، اهالی این قبیله از شما با غذای محلی، موسیقی و پایکوبی محلی استقبال می نمایند. می توانید صنایع دستی آنها را بخرید یا زیر یکی از آبشارهای این منطقه شنا کنید.

گشت و گذار در شهر Boquete

این شهر کوچک و زیبا در منطقه کوهستانی Chiriquí قرار گرفته است. بیشتر وسعت و منظرههای این منطقه را مزارع قهوه تشکیل داده است و این شهر میزبان Mi Jardin es Su Jardin یکی از سه باغ خصوصی برتر جهان است. در نواحی اطراف این منطقه می توانید چند روزی را در دل طبیعت استراحت کنید و پیاده گردی در منظرههای دیدنی را تجربه کنید. رستوران های فوق العاده ای در این منطقه برای پذیرایی از گردشگران وجود دارد که غذاهای لذیذ و باکیفیتی سرو می نمایند.

راه آهن کانال پاناما

این راه آهن، شهر پاناما را به شهر Colón متصل می نماید و از اقیانوس آرام تا اطلس ادامه دارد. با سفر در این راستا می توانید منظرههای زیبایی از کانال، دریاچه Gutan و جنگل های بارانی ببینید. با تورهای سفر در این راستا این فرصت برای شما فراهم می گردد که دو اقیانوس را در یک سفر ببینید و لذت ببرید.

تماشای حیات وحش در آتش فشان بارو

آتش فشان بارو (Volcan Baru) تنها آتش فشان پاناما و مرتفع ترین نقطه در این کشور است. ارتفاع این کوه آتش فشان به 3474 متر می رسد. در دامنه های کم ارتفاع تر این کوه، مزارع قهوه وجود دارد و دامنه های مرتفع تر آن بخشی از پارک ملی آتش فشان بارو است. در بازدید از این منطقه حتما دوربین خود را همراه ببرید؛ جنگل های این ناحیه محل زندگی درازدامن درخشان (Resplendent Quetzal) یکی از زیباترین پرندگان جهان است. تورهای پیاده گردی همراه با راهنما برای گشت و گذار در این منطقه وجود دارد.

بازدید از پورتو بلو (Portobelo)

این شهر کوچک و آرام به وسیله کریستف کلمب در سال 1502، پرتو بلو به معنای بندر زیبا نام گرفته است. استحکامات این شهر که در قرن هجدهم به وسیله اسپانیایی ها ساخته شده است، هنوز هم وجود دارد و در لیست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این قلعه ها و استحکامات دفاعی را اسپانیایی ها برای حفاظت از طلاهای خود در برابر دزدان دریایی ساخته بودند.

قایق سواری در مجمع الجزایر San Blas

این مجمع الجزایر در دریای کارائیب واقع شده است و مقصدی محبوب و پرطرفدار برای تورهای قایق سواری است. این جزایر محیطی روستایی دارند و مکانی فوق العاده برای گذراندن تعطیلات در محیطی آرام و دور از هیاهوی شهری هستند. قایق رانی و غواصی از فعالیت های سرگرمیی محبوبی هستند که در این جزایر امکان انجام آنها برای گردشگران فراهم شده است. این جزایر یکی از مقصدهای گردشگری محبوب برای کوله گردها و کسانی است که می خواهند سفری ارزان را تجربه نمایند. البته اقامتگاه ها و سرگرمی گاه های لوکس هم در این منطقه وجود دارد.

استراحت در ساحل در شهر Pedasi

این شهر کوچک در ساحل اقیانوس آرام قرار گرفته است و حدود پنج ساعت تا شهر پاناما فاصله دارد. این شهر مقصدی محبوب و پرطرفدار برای موج سواری است. با وجود اینکه این شهر در سال های اخیر به یک مقصد عالی برای مهاجران تبدیل شده اما هنوز هم نسبتا دور از دسترس و بکر است و گردشگران کمی از آن بازدید می نمایند. از آنجایی که تعداد جهانگرد های این شهر کم است، سواحل آن خلوت هستند و علاوه بر شنا و آبتنی می توانید ماهیگیری را هم در آین شهر تجربه کنید.

گشت و گذار در پارک های جنگلی

خارج از شهر پاناما، سه پارک جنگلی به نام های Parque Soberania، Parque Metropolitano و Parque Chagres وجود دارد. اگر دوست دارید از زندگی شهری و ازدحام و شلوغی آن فاصله بگیرید و ساعاتی را در دل طبیعت بگذرانید در این پارک ها می توانید فعالیت های سرگرمیی مجذوب نمایندهی مانند پیاده روی، تماشای پرندگان و تماشای حیات وحش را تجربه کنید. در حوالی این پارک ها می توانید تنبل، موچه خوار و میمون ها را از نزدیک ببینید.

بازدید از مزارع قهوه

قهوه پاناما بسیار باکیفیت است و این کشور در میان برترین کشورهای جهان از نظر فراوری قهوه باکیفیت قرار گرفته است. یکی از جاذبه های دیدنی این کشور، تورهای بازدید از مزارع کاشت قهوه است. در شهر Boquete می توانید از مزارع Café Ruiz و Finca Lerida بازدید کنید که هر دو تورهای خوبی برگزار می نمایند و اطلاعات کامل و دقیقی در خصوص تاریخچه کاشت قهوه در این کشور به گردشگران ارائه می نمایند. البته در منطقه ها دیگر هم تورهای مختلفی برگزار می گردد که بیشتر آنها امکان تست قهوه هم دارند.

موج سواری در سانتا کاتالینا (Santa Catalina)

این منطقه یک مقصد محبوب برای موج سواری است. البته در نظر داشته باشید که در این شهر فقط 300 نفر زندگی می نمایند بنابراین توقع امکانات عالی و زرق و برق زندگی شهری نداشته باشید. اگر دوست دارید در سفر به پاناما موج سواری کنید و از سواحل زیبا لذت ببرید، به این شهر سفر کنید. اگر موج سواری بلد نیستید جای نگرانی نیست. در این شهر تورهای آموزشی هم برگزار می گردد که هزینه آنها معمولا شامل جایی برای اقامت، غذا و کلاس های آموزشی است.

رژیم غذایی

آشپزی در پاناما ترکیبی از تکنیک های آشپزی اسپانیایی، آفریقایی و آشپزی بومی آمریکا است. غذاها و مواد اولیه تشکیل دهنده آنها، تنوع قومی و نژادی این کشور را نشان می دهد. از آنجایی که پاناما مانند پلی بین دو قاره واقع شده، از نظر میوه های استوایی، سبزیجات و طعم دهنده ها، تنوع زیادی دارد.

غذاهای سنتی پانامایی از نظر ادویه جات و طعم ها، ملایم هستند و تند و تیزی غذاهای نواحی اطراف مثل آمریکای لاتین را ندارند. از مهم ترین مواد اولیه تشکیل دهنده غذاهای پانامایی می توان ذرت، برنج، آرد گندم، موز سبز، مانیوک، گوشت گوساله، گوشت مرغ و غذاهای دریایی را نام برد.

در ادامه با چند مورد از برترین غذاهای محلی پانامایی آشنا می شویم.

زمانی که صحبت از پانا می گردد، بیشتر ما به یاد سواحل زیبا، کانال پاناما، حیات وحش، مراکز خرید عالی، آب و هوای گرم و مرطوب، بارش باران و هزینه پایین زندگی می افتیم اما بد نیست بدانید که این کشور از نظر تنوع غذایی هم بسیار قابل توجه است و در آن می توانید انواع غذاها از کشورهای مختلف را به راحتی پیدا کنید. اما خود پاناما هم غذاهای سنتی بسیار متنوعی دارد که معمولا قیمت های ارزان ای هم دارند. علاوه بر غذا، انواع نوشیدنی ها و شیرینی ها و دسرهای محلی را هم می توانید در رستوران ها و کافه ها امتحان کنید و از چشیدن طعم متفاوت آنها لذت ببرید.

Guacho de Mariscos

این غذای محبوب محلی در بیشتر خانه های اهالی پاناما تهیه می گردد. این غذا در واقع نوعی سوپ برنج غلیظ است که برای تهیه آن از ترکیب سبزیجات، سیب زمینی شیرین و ترکیب انواع غذاهای دریایی استفاده می نمایند. البته این غذا را به جای استفاده از غذاهای دریایی با گوشت گوساله هم می پزند اما نوع اول آن، رایج تر و محبوب تر است. این غذا را معمولا با نوعی دیپ به نام totuma سرو می نمایند. این دیپ با کدوی حلوایی تهیه می گردد. تقریبا در همه رستوران های پانامایی می توانید این غذا را پیدا کنید.

Ropa Vieja y Arroz con Coco، گوشت خرد شده با برنج نارگیلی

تقریبا در همه رستوران های پاناما می توانید این غذا را پیدا کنید. تضاد طعم ها در این غذا شگفت انگیز است. این غذا را با گوشت گوساله خرد شده می پزند که اگر خوش شانس باشید می توانید انواع مختلفی از آن را که با گوشت گوزن تهیه شده اند پیدا کنید. این گوشت را با برنج سرو می نمایند. به این برنج arroz con coco می گویند که برنج و نارگیل ترجمه می گردد. این برنج به جای اینکه مثل حالت عادی با آب پخته گردد، در شیر نارگیل می پزد و غلظت و طعم شیرینی به برنج می دهد. این غذا را گاهی با موز سبز سرخ شده سرو می نمایند.

موز سبز سرخ شده که به آن tostones می گویند به عنوان ساید دیش در کنار بسیاری از غذاهای پانامایی و غیر پانامایی سرو می گردد.

Sancocho، خوراک پانامایی

این غذا را هم در همه رستوران های پانامایی می توانید پیدا کنید. غذایی که با نام Sancocho de Patio هم شناخته می گردد و یکی از قدیمی ترین غذاهای سنتی پاناما است. این غذا را با آب مرغ، سیب زمینی شیرین، گشنیز و ادویه جات و سبزیجات دیگر می پزند و همراه با برنج سفید سرو می نمایند. این غذا متعلق به قشر خاصی نیست و همه در پاناما این غذا را تهیه می نمایند.

Bienmesabe

این دسر لذیذ را از بسیاری از قنادی های پاناما می توانید تهیه کنید. این دسر ریشه اسپانیایی دارد و همه گردشگران پاناما باید یک بار هم که شده آن را امتحان نمایند. از مهم ترین مواد اولیه تشکیل دهنده این دسر می توان بادام، زرده تخم مرغ، عسل، شیر و برنج را نام برد.

یکی از برترین مکان ها برای امتحان کردن این دسر لذیذ، رستوران پانامایی Trapiche است. این رستوران سنتی و مشهور در قلب شهر پاناما در محله El Cangrejo قرار گرفته است.

Arroz con Guandú y Pollo Guisado، برنج و لوبیا و مرغ

یکی از غذاهای مهم در آشپزی پانامایی همین غذاست که در سفر به این کشور، حتما باید آن را امتحان کنید. برنج و لوبیا و مرغ نام این غذاست که در ابتدا بسیار ساده به نظر می رسد اما اگر درست تهیه گردد، بسیار لذیذ و محبوب است. در خانه همه پانامایی ها این غذا تهیه می گردد. گاهی اوقات آن را همراه با موز سبز سرخ شده سرو می نمایند که بر شیرینی غذا می افزاید.

Pargo frito، سرخوی سرخ شده

برترین جا برای چشیدن طعم این غذای پانامای، رستوران های ساحلی این کشور است. اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید و به نواحی ساحلی پاناما هم سفر نموده اید، فرصت امتحان کردن این غذا را از دست ندهید. این غذا را در همه رستوران های ساحلی پاناما می توانید با برترین کیفیت نوش جان کنید. برای تهیه این غذا، ماهی سرخو را در روغن فراوان سرخ می نمایند و از تازه ترین ماهی ها استفاده می نمایند. این غذا را معمولا با tostones (قطعات موز سبز سرخ شده) یا papas fritas (سیب زمینی سرخ نموده) سرو می نمایند. همراه با این غذا سس های متنوعی هم طبق سلیقه و ذائقه افراد سرو می گردد. برای طعم دار کردن این غذا گاهی از لیمو و گوجه هم استفاده می نمایند. اگر در خصوص غذاهای سرخ شده سخت گیرهستید، بهتر است یک بار در سفر به پاناما بیخیال رژیم غذایی شوید و این غذای دریایی لذیذ را امتحان کنید.

منبع: کجارو / nomadicmatt.com / liveandinvestoverseas.com / expatfocus.com

به "راهنمای سفر به پاناما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به پاناما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید