شرایط روانی جامعه قرمز است ، زنان مهارت های ارتباطی را از دست داده اند

به گزارش زمین جهانی، نهم اردیبهشت ماه به نام روز روانشناس نامگذاری شده است. اکنون و در سال 2021 جوامع بشری بیشتر از هر زمان دیگری با تنش های روانی روبرو شده اند که موضوع همه گیری بیماری کووید19 نیز می تواند عامل دیگری بر افزایش این تنش های روانی باشد.

شرایط روانی جامعه قرمز است ، زنان مهارت های ارتباطی را از دست داده اند

به گزارش زمین جهانی ، در عصر مدرن یکی از دغدغه های مهم مربوط به سلامت روان افراد می شود و نهم اردیبهشت که به نام روز روان شناس شناخته می شود فرصتی است برای این تلنگر که چقدر نقش روان درمان گران و لزوم مشاوره های روان شناسی را جدی بگیریم.

دکتر رکسانا ساسان نژاد روان شناس و روان درمانگر و همچنین مشاوره خانواده و زوج های جوان در گفت و گو با زمین جهانی مطرح نمود: تمام مسائلی که انسان با آن سر و کار دارد با چند جنبه همراه است، از سویی علم نشان می دهد که هر جنبه از رفتار ما از سه بخش تشکیل شده؛ جسمانی، روانی و اجتماعی.

ساسان نژاد گفت: انسان هر چقدر به ابعاد ابعاد اجتماعی و زیستی خود توجه کند اما مسائل روانی را مورد پوشش توجه و رسیدگی خود قرار ندهد دچار مشکل خواهد شد.

این روان شناس افزود: نکته مهم دیگر این است که انسان به بخشی از بُعد روانی خود آگاهی دارد اما بخش عمده آن برای او شناخته شده نیست و به عبارت دیگر نسبت به آن آگاهی ندارد. بنابراین نقش روان شناس در اینجا بسیار مهم است، او بخش عمده مسائل روانی را می تواند به یک فرد نشان بدهد و برایش نمایان کند.

وی اذعان داشت: در جوامع امروزی بانوان بیشتر از آقایان فشار فزاینده روانی را تحمل می کنند. دلیل آن است که نیازهای اجتماعی زنان را به سمت چیزهایی هل می دهد که آمادگی آن را ندارند. به عنوان مثال زنی را در نظر بگیرید که هم باید نقش مادری را ایفا کند و هم نقش نان آور خانه. نه اینکه منظور این باشد که نان آوری وظیفه زن نیست اما مسئله اینجاست که وقتی اجبار در کار باشد نقش های تحمیلی بر روی زن فشار می آورد.

این روان درمانگر با تاکید بر نقش روان شناسان در بهبود حال زنان جامعه یادآور شد: در جامعه امروز زنان دچار دوگانگی شده اند و آنقدر در نقش های مردانه غرق می شوند که برای روح و روان آنها یک فشار سنگینی به وجود می آید.

ساسان نژاد اعلام کرد: زنان از لحاظ شخصیتی رابطه گرا هستند بدان معنا که نقش خودشان را در روابط تعریف می کنند. اکنون بسیاری از زنان مهارت های ارتباطی خود را به عنوان یک زن از دست داده اند. حالا زن با این شرایط می خواهد ازدواج کند نمی تواند، می خواهد مادر شود نمی تواند، می خواهد نقش های دیگری را ایفا کند ولی نمی تواند.

وی در رابطه با این موضوع که مهم ترین چالش روانی بین مردم چیست بیان داشت: تجربه نشان می دهد مردم عموما با روابط مشکل دارند. مشکل ارتباط گاهی اوقات تبدیل به یک اضطراب فراگیر می شود و به گونه های مختلف خود را نشان می دهد. به عنوان مثال یک فرد پرخاشگر می شود، دیگری رو به اعتیاد می آورد و فرد دیگر نیز به حالت خودشیفتگی می رسد. همه اینها به هر صورت چالش خود را نشان می دهد.

ساسان نژاد در خاتمه گفت: شرایط روانی جامعه قرمز است. ما آماری در دست نداریم و پژوهش های دقیق و مفصلی در این حوزه انجامنشده است اما آنچه که در سطح جامعه مشاهده می کنیم خود گویای همه چیز است. بسیاری از افراد جامعه همانند سیم کشیده شده یک ساز هستند که با هر تماس صدا می دهند. فشارهای خانوادگی و تنش های دیگر اجتماعی به اوج رسیده و مردم باید بیشتر از هر زمانی به نقش روان شناسان و مشاوران توجه کنند.

هیلدا حسینی خواه / زمین جهانی

منبع: جام جم آنلاین

به "شرایط روانی جامعه قرمز است ، زنان مهارت های ارتباطی را از دست داده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط روانی جامعه قرمز است ، زنان مهارت های ارتباطی را از دست داده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید