نماینده ایکوموس برای ارزیابی میدانی اورامانات فردا به تهران می آید

به گزارش زمین جهانی، محمدحسن طالبیان گفت: این پرونده ثبت جهانی به عنوان منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان در استان های کرمانشاه و کردستان با حدود 409 هزار هکتار عرصه و حریم که 106 هزار هکتار آن مربوط به عرصه و 303 هزار هکتار نیز جزو حریم است، سال گذشته به یونسکو ارسال شد.

نماینده ایکوموس برای ارزیابی میدانی اورامانات فردا به تهران می آید

او اضافه کرد: بالغ بر 100 روستا و سکونتگاه در محدوده عرصه و تعداد زیادی روستا نیز در محدوده حریم اورامانات/ هورامان قرار گرفته است. مراحل اولیه این پرونده طی شده و تعدادی از آنالیز های اولیه نیز صورت گرفته است.

معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد: ایکوموس بخشی از فرآیند ارزیابی را بر عهده دارد، به همین منظور به یک متخصص جهانی مأموریت داده تا ارزیابی میدانی این منظر فرهنگی را انجام دهد؛ پس از این ارزیابی در کمیته های بعدی نیز آنالیز انجام خواهد شد.

طالبیان اعلام کرد: معمولا تعداد زیادی سوال وجود دارد که ارزیاب از ما خواهد پرسید و سپس تعداد زیادی سوالات و دفاع نیز وجود دارد که اواخر امسال انجام می گردد.

او اضافه کرد: به طور معمول نتایج کمیته ارزیابی در اردیبهشت معلوم می گردد، البته این نتیجه قطعی نیست و باید در نشست کمیته میراث جهانی نیز مطرح گردد، امیدواریم این پرونده ثبت جهانی گردد.

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: گزارش ارزیاب میدانی از شرایط مدیریت، سامان دهی، اصالت، یکپارچگی و شرایط موجودی که به لحاظ استانداردهای جهانی در این منظر وجود دارد و گزارشی که قرار است به ایکوموس دهد، مهم است.

او اضافه کرد: ایکوموس هم در کنار آنالیز ارزش ها و اهمیت این منظر فرهنگی که گسترده است، گزارش نماینده خود را به همراه سوال هایی که از ایران می پرسد و جوابی که باید ما با همکاری مجموعه دست اندرکاران استان های کرمانشاه و کردستان و همچنین مردم پاسخ دهیم، آنالیز می نماید.

طالبیان توضیح داد: نماینده ایکوموس و یونسکو شامگاه دوشنبه 31 شهریور 99 به تهران سفر می نماید و روز سه شنبه اول مهر 99 با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نمایندگان مردم کرمانشاه و کردستان در مجلس شورای اسلامی ملاقات و گفت وگو می نمایند، همچنین همکاران ما در حوزه پایگاه های ملی و جهانی و دفتر ثبت آثار در این نشست حضور خواهند داشت.

او اضافه کرد: ارزیاب ایکوموس شامگاه سه شنبه اول مهر 99 به کرمانشاه سفر می نماید و کار ارزیابی میدانی خود را از منطقه اورامانات کرمانشاه آغاز نموده و سپس منطقه هورامان کردستان را ارزیابی میدانی خواهد نمود.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: خوشبختانه طی این مدت با همکاری مقامات عالی دو استان کرمانشاه و کردستان و تمامی دست اندرکاران محلی و استانی به ویژه مشارکت خوب مردم این منظر فرهنگی شرایط به سامانی پیدا نموده است.

میراث آریا

منبع: گردشبان

به "نماینده ایکوموس برای ارزیابی میدانی اورامانات فردا به تهران می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده ایکوموس برای ارزیابی میدانی اورامانات فردا به تهران می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید