بازگشت قطعه 2500 ساله فارس به تخت جمشید نزدیک است

به گزارش زمین جهانی، یک سال و نیم از ورود قطعه گمشده ای از مجموعه جهانی تخت جمشید به کشور می گذرد، قطعه ای 2 هزار و 500 ساله که 87 سال قبل از میراث جهانی فارس به سرقت رفت.

بازگشت قطعه 2500 ساله فارس به تخت جمشید نزدیک است

حاجیه جعفرزاده:

این اثر که سر سرباز هخامنشی در نقش برجسته پلکان کاخ شورا است اوایل نیمه دوم سال 1397 به ایران بازگشت و از آن موقع تا به امروز در موزه های مختلف کشور به نمایش درآمد به طوری که می توان به نمایش این اثر در موزه های تهران، بندرعباس، زاهدان و… اشاره نمود.

این سردیس به همراه 4 سردیس دیگر در سال 1933 میلادی از مجموعه جهانی تخت جمشید به سرقت رفت و تا به امروز تنها یکی از آن ها پیدا شده آن هم در آمریکا و طی کردن مراحل قانونی و حکم استرداد آن از دادگاهی در شهر نیویورک. با پی گیری های انجام شده فعلا از سه سردیس دیگر خبری نیست و جای خالی این آثار را می توان در پلکان شمالی کاخ شورا به وضوح دید. بنابراین گزارش قراربود نیمه دوم سال گذشته این قطعه از تخت جمشید به خانه برشود اما کارشناسان وزارت میراث فرهنگی اعلام کردند که موزه گردی این اثر تمام نشده و سر سرباز هخامنشی تا آخر سال 98 به موزه تخت جمشید می آید اما حالا یک ماه از سال 99 می گذرد و هنوز از بازگشت این قطعه خبری نیست و حتی این سوال در ذهن تداعی می شود که سر سرباز هخامنشی فارس اصلا کجاست؟

در این باره محمد حسن طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به خبرنگار ما گفت: باتوجه به شرایط پیش آمده در کشور و تعطیلی موزها فعلا برنامه موزه گردی این سردیس متوقف شده است. به گفته وی سرسرباز هخامنشی فارس هم اکنون در موزه زنجان نگهداری می شود و به محض بازگشایی موزه ها در معرض دید عموم علاقه مندان قرار خواهد گرفت. طالبیان با بیان اینکه قبل از تعطیلی موزه ها و اماکن تاریخی سه موزه در کشور درخواست نمایش این قطعه از تخت جمشید را داشتند گفت: با توجه به پیش بینی های انجام شده بعد از بازگشایی موزه ها و اماکن تاریخی و فرهنگی فرایند نمایش این اثر هخامنشیان در موزه ها ادامه خواهد یافت.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به این سوال که چه زمانی ایرانگردی این قطعه از تخت جمشید به پاین می رسد گفت: زمانی نمی توان برای این موضوع مشخص کرد چرا که شرایط کشور هم برای بازگشایی موزه ها مهیا نیست چرا که طبق برنامه ریزی ها این سردیس قرار است در استان هایی که متقاقضی هستند به نمایش درآید. طالبیان همچنین اضافه نمود: این قطعه از تخت جمشید پس از نمایش در سه الی چهار موزه دیگر به موزه هخامنش فارس(موزه تخت جمشید) برمی شود و مدتی در معرض دید عموم قرار و سپس به محل اصلی خود جای می گیرد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: این قطعه از محل اصلی خود (کاخ شورا در تخت جمشید) بیش از 8 دهه جدا شده و برای جای گیری در محل اصلی باید قطعات دیگر آن هم پیدا شود. به گفته وی به دنبال قطعات گمشده و تکمیل کننده سرباز هخامنشی در پلکان کاخ شورا هستیم اما چنانچه این قطعات را پیدا نکردیم باانجام یک سری فعالیت های مرمتی این سردیس در محل نصب می شود. وی ادامه داد:متاسفانه این قطعه باستانی حدود 87 سال قبل از کاخ شورا در تخت جمشید به سرقت رفت که با پی گیری های انجام شده در نیمه دوم سال 1397 این اثر به ایران بازگشت و از این زمان تا کنون در موزه های مختلف کشور به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار مادر مجموعه جهانی تخت جمشید،کاخ کوچکی قرار گرفته است که به کاخ شورا معروف است. این بنا توسط سه درگاه و چند راهرو به کاخ های دیگر راه دارد و به این دلیل آن را کاخ مرکزی یا سه دری هم می نامند. در این مجموعه یک پلکان دو طرفه سی پله ای از سوی غرب و شرق، حیاط کاخ آپادانا را به ایوان شمالی کاخ شورا وصل می نماید. دراین محل در هر طرف نخست 20 پله،بعد یک پا گرد،سپس 2 پله و یک پا گرد و خاتمه 8 پله آخری وجود دارد.نرده های دو جانب پلکان ها با کنگره های چند دانه ای مزین شده و در قسمت داخلی دیوارهای پلکان ها نیز نقش عظیمان ایرانی حکاکی شده است. سطوح بیرونی - غربی و شرقی - دیوارهای پلکان ها هم با تصاویری از سربازان کمان دار و نیزه در جامه پارسی و مادی آرایش یافته است.

جبهه شمالی پلکان دارای چند قسمت است. بخش مرکزی، درون محوطه پلکان قرار گرفته است و به مانند ذوزنقه ای است که قاعده عظیمترش رو به جهت بالا است. بر فراز این قاعده یک رشته کنگره چند دندانه ای یافت می شود که در جبهه بیرونی هر یک تاقچه ای مستطیل شکل در آورده اند.

در شمال این ایوان،جان پناهی به صورت دیوار کوتاه کنگره داری وجود دارد که بر جبهه داخلی (جنوبی) آن، دو گروه چهل تایی از سربازان هخامنشی، همه در جامه پارسی و مقابل یکدیگر نقش شده اند. از هرگروه بیست نفره اول نیزه و سپر عظیم بیضوی دارند و بیست نفر تنها به نیزه مسلح اند.

منبع: توریسم آنلاین

به "بازگشت قطعه 2500 ساله فارس به تخت جمشید نزدیک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت قطعه 2500 ساله فارس به تخت جمشید نزدیک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید