فوائد کرفس در سلامت

به گزارش زمین جهانی، کرفس نمادی از اعتبار، قدر و منزلت و هم سلامتی است. این سبزی تازه، چاره ساز بیشتر اختلالات مرتبط با شیوه های زندگی است. این مقاله را خوانده تا به فوائد پرارزش این سبزی در سلامت پی ببرید.

فوائد کرفس در سلامت

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

کرفس نمادی از اعتبار، قدر و منزلت و هم سلامتی است. این سبزی تازه، چاره ساز بیشتر اختلالات مرتبط با شیوه های زندگی است. این مقاله را خوانده تا به فوائد پرارزش این سبزی در سلامت پی ببرید.

یونانیان باستان برگ کرفس را به اسم نشان افتخار به سربازان و ورزشکاران می دادند. هومر، در اثر حماسی خود یعنی اودیسه، به استفاده از کرفس به منظور خواص دارویی آن اشاره نموده است. این سبزی و گیاه نه تنها به خاطر مصارف فوق العاده خود نامی با اعتبار دارد، بلکه دارای مصارف دارویی هم است. فوائد کرفس در سلامت به قرن نوزدهم میلادی برمی گردد، با این حال این سبزی در قرن هجدهم و نوزدهم به محبوبیت رسید.

فوائد ساقه کرفس در سلامت از ترکیباتی تحت اسم کومارین حاصل می گردد. این ترکیب امکان آسیب رساندن رادیکال های آزاد به سلول ها را کاهش داده به طوری که از جهش و رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. کومارین به فراوری سلول های سفید خونی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می سازند، یاری می کند. ترکیب دیگری که در این سبزی برگدار وجود دارد، استیلنیک (acetylenic) بوده که در بعضی موارد ظرفیت مبارزه با سلول های تومر را از خود نشان می دهد.

منبع غنی از ویتامین C

کرفس منبعی غنی از ویتامین C، یعنی ویتامین حیاتی برای بدن به جهت انجام عملکرد خود به برترین شکل است. ویتامین C به بدن در پیشرفت سازمان دفاعی خود در برابر عفونت ها یاری می کند. بعلاوه به جلوگیری از رادیکال های آزاد از آسیب رساندن به سلول ها و ایجاد تورم مرتبط با اختلالاتی مانند، آرتروز، آسم و آرتریت روماتوئید یاری می کند. قرار دادن کرفس به اسم بخشی از رژیم غذایی خود بعلاوه به کاهش اکسیداسیون کلسترول منتهی به تشکیل پلاک و در نتیجه سکته مغزی یاری می کند. بنابراین، وارد نمودن کمی کرفس به رژیم غذایی روزانه خود می تواند تفاوت زیادی را در زندگی تان ایجاد نماید.

پایین آورنده فشار خون

در سرعت سرسام آور پیدا کردن شغل، شکستن موانع و سعی در برترین بودن، بسیاری از قلب و فکر های جوان در معرض خطر فشار خون بالا قرار می گیرند. برترین راه مقابله با این مشکل، نوشیدن یک لیوان آب کرفس بدون هیچ گونه افزودنی است. کرفس حاوی ترکیبی بنام فتالید (phthalides) بوده که به انبساط و شل شدن عضلات مجاور عروق یاری می کند. عضلات شل شده خون را بهتر پمپاژ می کنند بطوریکه به طور اتوماتیک فشار وارده بر روی عروق را کاهش می دهد. یک لیوان آب کرفس تازه و نه مانده در یخچال را بدون افزودن هیچ گونه قندی به مدت یک هفته مصرف نمایید. سپس به مدت 3 هفته از آن ننوشیده و مجدداً مصرف آن را از سر بگیرید. پس از یک یا دو ماه تغییر ایجاد شده در سلامت خود را مشاهده خواهید کرد.

کنترل کننده چاقی

معین شده است که کرفس به کاستن از چاقی یاری می کند. این کار را با کاهش هوس شما به خوردن مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات انجام می دهد. به این علت که با این کار چنین مواد غذایی را نخواهید خورد، مصرف مواد غذایی ناسالم کاهش می یابد. در طول یک دوره زمانی، این امر به شما احساس سبکی داده و سطوح انرژی تان را افزایش می دهد. تمام این کارها به کاهش چاقی ختم می گردد. یک لیوان آب کرفس به کاهش چاقی شما یاری می کند، پس چرا با یاری آن از وزن خود نکاهیم؟

دارای خواص ادرار آوری

دیوریتیک یا ادرار آور ماده ای است که جریان و دفعات ادرار را افزایش داده، به طوری که آب مازاد در بدن دفع می گردد. دانه کرفس از دوران باستان به اسم دیوریتیک مورد استفاده قرار می گرفت. پتاسیم و سدیم موجود در این دانه به افزایش جریان ادرار یاری نموده بطوریکه به بدن در دفع مایعات مازاد خود یاری می کند. این امر پف بدن را هم کاهش می دهد. شما می توانید یا کپسول های روغن آن و یا عصاره دانه کرفس را مصرف نمایید. با این حال پیش از مصرف هر یک از چنین مکمل هایی با پزشک خود مشورت نمایید.

دیگر فواید کرفس

کرفس به درمان بیماری های ذیل یاری می کند:

یبوست

زکام

نوریت یا التهاب عصب

بیماری سل

پیوره (چرک دندان)

دیابت

استسقاء (آب ریشه آن)

بیماری های کلیوی و لوزالمعده

خستگی و کار زیاد مغز

بهبود دندان

کم خونی

بی خوابی

به منظور بهره بردن از فوائد کرفس در سلامت، آن را بخشی از رژیم روزانه خود سازید. همانطور که از گشهم به اسم چاشنی و تزئین غذا استفاده می کنیم، از کرفس هم استفاده نماییم. برترین کرفس، نوعی است که به رنگ سبز و تازه بوده و هنگامی که از هم جدا می کنیم به راحتی شکسته گردد. در صورتی که کرفس خود را در یخچال نگهداری می کنید، از یخ زدن آن جلوگیری کنید، به این علت که کرفس یخ زده به درد مصرف نمی خورد.

منبع: راسخون

به "فوائد کرفس در سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوائد کرفس در سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید