رشد 67 درصد ارزآوری صادرات آبزیان

به گزارش زمین جهانی، تهران (پانا) - رییس سازمان شیلات ایران به رشد 67 درصدی ارزآوری در حوزه صادرات آبزیان در سال جاری اشاره کرد و گفت ارزآوری این بخش در سال گذشته 556 میلیون دلار بود.

رشد 67 درصد ارزآوری صادرات آبزیان

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی،سید حسین حسینی صنعت شیلات را از سه محور صیادی، آبزی پروری و صنایع تبدیلی و پشتیبانی تولید مورد ارزیابی قرار داد و گفت: ما یک میلیون و 259 هزار تن در حوزه آبزیان تولید داریم که 702 هزار تن آن مربوط به صید و 556 هزار تن متعلق به آبزی پروری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تولید آبزیان را در شرایط تنش آبی کشور و با توجه به کم آب بر بودن این فعالیت به صرفه دانست و افزود: تولید آبزیان می تواند به تأمین امنیت غذایی کمک بزرگی نماید.

وی با انتقاد از مغفول ماندن توسعه آبزی پروری در دریاها شرح داد: یکی از الزامات تحقق این امر مهم، معرفی صنعت به سرمایه گذاران است که در این راستا ما کمیته سرمایه گذاری را تشکیل داده و پیوست های فنی و اقتصادی را در آن تشریح کردیم و موضوع دیگر در این زمینه هم ارتقای دانش و فناوری است.

حسینی با اشاره به اعلام آمادگی 430 شرکت برای گره های دانشی و نیازهای تحقیقاتی در این حوزه گفت: ما در گام نخست با 48 شرکت های دانش بنیان و پیشران وارد گفتگو شدیم و برای تجاری سازی و افزایش بهره وری، این شرکت ها را با سرمایه گذاران و بهره برداران متصل کردیم.

وی دانش را به عنوان یک ضرورت برای تحقق پایداری تولید و تحول و امنیت غذایی پایدار گفت و افزود: ما در برخی نهاده ها کاملاً وابسته به خارج بودیم که با اقدامات دولت سیزدهم و فعال کردن مراکز تکثیر و موسسات تحقیقاتی توانستیم 370 میلیون قطعه را در داخل تولید کنیم.

حسینی از ایجاد زیستگاه های مصنوعی مبتنی بر دانش روز سخن گفت و گفت: ما بیش از 10 هزار و 500 سازه را برای بازسازی ذخایر و حفظ اکوسیستم طراحی کردیم.

رییس سازمان شیلات ایران همچنین با اشاره به رشد 67 درصد ارزآوری در حوزه صادرات آبزیان در سال جاری گفت: ارز آوری این بخش در سال گذشته 556 میلیون دلار بود و تا سال 1404 نیز قرار است که ظرفیت در حوزه تولید را تا 2,4 دهم میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی یادآور شد: در سفرهای استانی رئیس جمهور، بیش از 8 هزار میلیارد تومان اعتبار برای 56 طرح نیمه تمام و غیرفعال در حوزه شیلات تخصیص داده شد که در صنعت شیلات بی سابقه است همچنین برای پایداری تولید نیز بیش از 3 هزار و 94 تولیدکننده به بانک کشاورزی معرفی شدند و از تسهیلات کم بهره استفاده کردند.

حسینی با اشاره به افتتاح و اتمام 75 پروژه با اعتبار 530 میلیارد تومان و اشتغال زایی برای 3250 نفر در دولت سیزدهم گفت: ما در حال حاضر 16 تن خاویار پرورشی را تولید و به 31 کشور دنیا صادر می کنیم و 176 مزرعه آبزی پروری هم در حوزه خاوکمک فعال هستند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "رشد 67 درصد ارزآوری صادرات آبزیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 67 درصد ارزآوری صادرات آبزیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید