پایه های تحریم علیه ایران با پیوستن به پیمان شانگهای لرزان خواهد شد

به گزارش زمین جهانی، خبرگزاری خبرنگاران- عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران ، پایه های تحریم علیه ایران با پیوستن به پیمان شانگهای لرزان خواهد شد.

پایه های تحریم علیه ایران با پیوستن به پیمان شانگهای لرزان خواهد شد

به گزارش خبرنگارزمین جهانیدفترمازندران درشهرستان بابلسر به نقل ازروابط عمومی دانشگاه ، دکتر یوسف محنت فر عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران بیان داشت:، پذیرش ایران به اسم عضو دایم سازمان منطقه ای شانگهای را زمینه ساز ترک برداشتن و لرزان شدن پایه های تحریم بر اقتصاد ایران دانست و گفت: طی سال های آینده، اثرات مثبت این اتفاق مهم و راهبردی برای مردم و به خصوص فعالان اقتصادی معین خواهد شد.

دکتر یوسف محنت فر عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران، پذیرش ایران به اسم عضو دایم سازمان منطقه ای شانگهای را زمینه ساز ترک برداشتن و لرزان شدن پایه های تحریم بر اقتصاد ایران دانست و گفت: طی سال های آینده، اثرات مثبت این اتفاق مهم و راهبردی برای مردم و بخصوص فعالان اقتصادی معین خواهد شد.

دکتر محنت فر اضافه کرد: سازمان شانگهای در ابتدای تاسیس، یک سازمان بین دولتی بود که همکاری همه جانبه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با تاسیس این سازمان مورد نظر و پیگیری می شد و کشورهایی هم چون روسیه و چین که نقش معین کننده ای در این سازمان دارند با تاسیس آن در پی ایجاد موازنه ای در برابر نفوذ آمریکا در منطقه بودند.

وی ادامه داد: پیوستن ایران به اسم عضو اصلی این سازمان از دیدگاه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در مقابله با تحریم های غرب و آمریکا حایز اهمیت است و به نوعی کاهنده اثر تحریم ها می باشد و این عضویت، دنیای دیگری را به روی اقتصاد ایران باز می نماید.

دکتر محنت فر با اشاره به سیاست تک قطبی و یک جانبه گرایانه آمریکا و غربی ها در مورد ایران گفت: آن ها در پی آن بودند تا در دنیای اقتصادی برای ایران تصمیم گیری کنند و با تحریم هایی که وضع کردند ایران را در دنیا به اسم کشوری منزوی شده مبدل و معرفی کنند.

دانشیار گروه اقتصاد و انرژی دانشگاه مازندران اضافه کرد: با عضویت ایران در سازمان شانگهای، تمامی برنامه ها تغییر کرد و اقبال به ایران برگشته است و دیگر نگاه یک جانبه گرایانه آمریکا با رویکرد قدرت طلبی که با به راه انداختن جنگ اقتصادی همراه بود جواب نمی دهد و مساله جدیدی را در بر ندارد و آمریکا در حقیقت، بازنده این میدان در حوزه سیاسی و اقتصادی خواهد بود.

وی ادامه داد: پیوستن ایران به سازمان شانگهای باعث می گردد تا اثر تحریم های اقتصادی و سیاست های اقتصادی آمریکا علیه ایران کم اثر و کم رنگ بگردد.

این استاد دانشگاه گفت: هم چنین پذیرش عضویت ایران در سازمان شانگهای در این برهه زمانی برای کشور ما هم مهم است چرا که کشور با چالش های اقتصادی، بانکی و اقتصادی زیادی روبرو است که با وجود داشتن ظرفیت ها و قابلیت های فراوان اما، این چالش ها از جمله بیکاری، تورم و کسری بودجه به دلیل کاهش درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت و سایر مسائل پیش روی فراوری و صادارت واردات مواد اولیه و کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی را داریم.

وی در مورد شرایط برتر و ممتاز کشورهای عضو سازمان شانگهای گفت: این کشور ها یک چهارم وسعت خشکی دنیا، حدود 44 درصد جمعیت دنیا و بیشترین اندازه مصرف انرژی را دارند ضمن این که 2 کشور این سازمان در شورای امنیت سازمان ملل به صورت دایم عضویت دارند، سه کشور هم شامل هندوستان، چین و روسیه از مجموعه کشور های موصوف به بریکس هستند که سیاست های اقتصادی ویژه ای را برای دنیا و منطقه آسیا تعریف می کنند و همه این ها موقعیت سازمان شانگهای را با اهمیت نموده است.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران اضافه کرد: عضویت هند، روسیه و چین در بریکس، ضمن گره گشایی از مسائل اقتصادی خودشان، می تواند برطرف کننده مسائل اقتصادی کشورهای دیگر هم باشد چون در پی تشکیل بانک مشترک، روابط پولی مشترک و هم واحد پول مشترک و سایرتعاملات اقتصادی و سیاسی هستند.

دکتر محنت فر گفت: با توجه به این که ظرفیت حضور کشورهای شانگهای در بریکس قابل قبول است، این امر در تصمیم گیری ها برای منافع کشورهای عضو این سازمان در سطح دنیای تاثیر خواهد داشت.

وی با اشاره به این که دیگر زمان دیدگاه دنیای تک قطبی مورد نظر آمریکا به سر آمده است و دیگر آمریکا محور اقتصادی و سیاسی دنیا نخواهد بود، اضافه کرد: بنابراین آمریکا دیگر نقش اصلی تصمیم گیری ها را در اقتصاد دنیای نخواهد داشت و از این پس سازمان شانگهای با قدرت بالاتری به صورت هدفمند در دنیا کنونی پیش می رود.

این استاد دانشگاه گفت: در سازمان شانگهای با رهبری کشورهای چین، روسیه، هندوستان و جمهوری اسلامی ایران، شاهد سیاست های اقتصادی دقیق تر و کارآ تری خواهیم بود و دیگر ایران احتیاجی به کشورهای غربی بویژه آمریکا نخواهد داشت و اگر آمریکا هم چون 10 سال گذشته در پی ایجاد مشکل اقتصادی برای ایران باشد و بخواهد ایران را تحت فشار بگذارد، نخواهد توانست و تهدیدات اقتصادی آمریکا و تحریم اقتصادی تاثیر زیادی در فرایند پیشرفت اقتصادی در ایران نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: کشورهای سازمان شانگهای سهم بالایی را در تجارت، صادرات و واردات دارند که اینها مسایلی است که برای اقتصاد ایران حایز اهمیت می باشد چرا که کشور به صادرات به اسم محرکه رشد اقتصادی احتیاج دارد و با شرایط بکر و بستر مناسبی که این کشورها دارند ایران باید سهم خود را در صادرات و تجارت به طور کلی افزایش دهد.

دکتر محنت فر در سرانجام گفت: روسیه با ایران منافع سیاسی و اقتصادی مشترکی دارد، هم چنین ازبکستان بازار مصرفی بزرگی برای ایران است و قزاقستان با برخورداری از آزادی اقتصادی خوب می تواند برای بهره برداری کشورمان از این ظرفیت صادرات کالاها و خدمات مناسب باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "پایه های تحریم علیه ایران با پیوستن به پیمان شانگهای لرزان خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایه های تحریم علیه ایران با پیوستن به پیمان شانگهای لرزان خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید