خبرنگاران 70 پیشنهاد برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا

به گزارش زمین جهانی، مشهد- خبرنگاران- رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: 150 نفر از خبرگان اقتصادی استان 70 پیشنهاد برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از شیوع کرونا، پایداری بنگاه های اقتصادی و تحقق شعار جهش تولید ارایه کردند.

خبرنگاران 70 پیشنهاد برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا

علی اکبر لبافی روز دوشنبه در نشست دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: در این پیشنهادها راهکارهایی در سه حوزه بانکی، بیمه ای و مالیاتی ارائه شده که می تواند در شرایط موجود به پایداری بنگاه های مالی و تحقق شعار جهش تولید کمک کند.

وی به تخفیف بدهی مالیاتی، بیمه ای، پرداخت بیمه بیکاری و قراردادهای بانک ها به عنوان راهکارهای مشترک در حوزه های مختلف مالی اشاره کرد و افزود: پیشنهادات ارائه شده را می توان در قالب کتابچه ای منتشر کرد.

وی ادامه داد: ناتوانی در پرداخت سررسیدهای بانکی، بیمه، مالیات، عوارض، کاهش شدید و حذف درآمدهای فصلی، از دست دادن بازارهای خارجی، کاهش قدرت خرید از جمله مسائل اشاره شده توسط فعالان مالی در شرایط کنونی است.

لبافی گفت: راهکارهای ارایه شده در حوزه مالیات، بیمه و امور بانکی اغلب مشابه همدیگر است، بخشی از پیشنهادات هم دارای 70 بند است که در حوزه تحریک تقاضا و تصمیم سازی هاست و به برداشتن همه بندها از پای فعالان بخش خصوصی اشاره دارد.

وی افزود: در حوزه تسهیلات ارزان قیمت، پیشنهاد دولت سود 12 درصدی و پیشنهاد فعالان مالی سود 10 درصدی است، علاوه بر آن، در پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده، تاکید شده است کسی نیروی خود را بیکار نکند و نیروها حقوق بیمه بیکاری اخذ نکنند اما با توجه به اینکه نیروی هتل ها در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند، این اتفاق شدنی نیست.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که واحدهای مالی متعهد به برگشت نیروی کار خود شوند تا از تسهیلات بهره مند گردند همچنین تاخیر در پرداخت اقساط از نیمه دوم سال جاری یکی دیگر از پیشنهادات بود و بهتر است تنفس 6 ماهه برای پرداخت اقساط تسهیلات مدنظر قرار گیرد.

لبافی گفت: در حوزه سرمایه در گردش نیز موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات به مدت 6 ماه مطرح شد، در حوزه بیمه بیکاری نیز پیشنهاد شد علاوه بر پوشش بیمه بیکاری، تسهیلات به واحدها پرداخت شود، در مورد قرارداد با بانک ها نیز تاکید فعالان بخش خصوصی بر آن بود که این قراردادها به نحوی معلق شوند و جزو مدت قرارداد محسوب نشوند.

وی افزود: برای اینکه جمع بندی این پیشنهادات و نظرات با سرعت بیشتری پیگیری شود، لازم است اعضای دبیرخانه شورای گفت و گو در کوتاه ترین زمان ممکن نظرات مکتوب خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

آسیب 100 درصدی کسب و کار هتل های خراسان رضوی

کارشناس ارشد نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی و دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: گردشگری یکی از حوزه های مهم مالی این استان است که کسب و کارهای مختلفی را درگیر خود کرده است.

وجیهه اصغری افزود: حوزه گردشگری، هتلداری، حمل و نقل و فعالیت های مربوط به تامین غذا در شرایط شیوع کروتا دچار مشکل شده اند.

وی ادامه داد: هشت نوع ریسک در حوزه های مختلف شناسایی شده و در مجموع هزار و 540 پیامد احصا شده و یافته های ما نشان می دهد بخش خدمات خراسان رضوی 56 درصد، بازرگانی 23 درصد، صنعت 16 درصد و کشاورزی و دامپروری پنج درصد آسیب پذیری از شیوع کرونا داشتند.

وی گفت: در بخش خدمات نیز هتل های خراسان رضی 100 درصد، دفاتر گردشگری 88 درصد، حوزه آجیل و خشکبار 85 درصد، پوشاک و کفش و صنایع دستی 77 درصد، حمل و نقل برون شهری 71 درصد و حمل و نقل دورن شهری 62 درصد آسیب پذیر بودند.

اصغری افزود: در حوزه صنعت نیز بیشترین تاثیر شیوع کرونا بر ساخت و سازهای شهری و روستایی و سپس نساجی بوده و کمترین آسیب را صنعت کاغذ و مقوا دیده است، در میان رسته های بازرگانی نیز بخش خارجی 40 درصد و بخش داخلی 25 درصد از این شرایط تاثیر پذیرفته اند، همچنین حوزه کشاورزی با هفت درصد و دامپروری با 6 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: در راهکارهای پیشنهاد شده برای حوزه خدمات، ریسک های مالی و راهبردی بیشتر از همه مطرح شده است زیرا آینده ای مبهم برای این حوزه وجود دارد اما در حوزه صنعت، ریسک تکنولوژیک مورد تاکید بوده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 70 پیشنهاد برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 70 پیشنهاد برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید