تنظیم برنامه رفاهی سازمان پژوهش در قالب نظام جامع خدمات رفاهی

به گزارش زمین جهانی، تهران (پانا) - جلسه شورای هماهنگی امور رفاهی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با حضور حسن ملکی رئیس سازمان برگزار گشت.

تنظیم برنامه رفاهی سازمان پژوهش در قالب نظام جامع خدمات رفاهی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حسن ملکی در ابتدای این جلسه گفت: امور رفاهی در هر سازمانی یک واقعیت است و اگر مسئول سازمان به این واقعیت توجه لازم را نداشته باشد ممکن است خللی وارد گردد و مسائلی پدید بیاید. مسائل رفاهی یک ضلع از اضلاع شخصیت فرد و شخصیت یک جامعه را تشکیل می دهد البته بخشی از امور رفاهی در بین سازمان های مختلف، مشترک است و بخشی از امور رفاهی هم وجود دارد که اختصاصی است.

مؤثرترین عامل برای تقویت انگیزه، مسائل رفاهی است

ملکی گفت: سازمان پژوهش یک بُعد دانشی و علمی دارد که مصادیق و معانی آن برای همکاران و کارشناسان ما مشخص است و هر یک از آن ها چه در ارتباط با برنامه های درسی رسمی و چه در ارتباط با برنامه ها و فعالیت های غیررسمی ولی مربوط به فعالیت های رسمی فعالیت می کنند. رئیس سازمان باید در ارتباط با تقویت بُعد دانشی و مهارتی کارمندان خودش حساس باشد. ما در این رابطه اقداماتی کرده ایم و اداره آموزش ما فعالیت هایی انجام داده است ولی بُعد دانشی و مهارتی سازمان مسئله بسیار مهمی است چون کار اصلی اش کار علمی است.

وی اضافه کرد: ضلع دیگر مسائل سازمان این است که ما سازمان را توسعه دهیم و به هدف های متعالی تر برسیم و به وضع موجود راضی نباشیم. یعنی تصور نکنیم که چون بخشی از کار را انجام داده ایم و به یک موفقیت هایی هم رسیده ایم پس به نقطه توقف و آرامش رسیده ایم و نباید برای قدم های بعدی تلاش کنیم. این حالت هم جالب نیست زیرا سازمان با توسعه و پیشرفت زنده است. ضلع دیگر سازمان هم بحث سلامت اداری و سلامت اخلاقی است که ما برای آن هم کمیته دیگری تشکیل داده ایم و الحمدلله افراد این کمیته مشخص شده و ابلاغ ها صادر شده است و دارند کارها را دنبال می کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد: آنچه که مأموریت های دانشی، مهارتی و علمی را تغذیه می کند و باعث می گردد که این فعالیت ها به بار بنشیند، انگیزه کاری همکاران عزیز ما است. این انگیزه خود به خود به وجود نمی آید و باید به طور مشترک برای آن فکر و اندیشه کنیم. واقعیت این است که اگر بخواهیم همکاران ما در ابعاد علمی و آموزشی و حتی در مسئله سلامت اداری و اخلاقی و سایر امور مربوط به سازمان خوب عمل کنند، باید انگیزه برای کار در آنها تقویت گردد و شاید مؤثرترین عامل برای تقویت انگیزه، مسائل رفاهی است. به این معنا که اقداماتی باید صورت بگیرد تا کارشناسان احساس تعادل و آرامش کنند.

رفاه را منحصر در امور مادی نکنیم

ملکی با بیان اینکه ما رفاه را منحصر در امور مادی نمی کنیم بلکه امور غیر مادی و روحی و روانی را هم شامل می گردد، اضافه کرد: الآن هم در شرایطی قرار داریم که اوضاع کرونایی تقریباً یک ناامنی روحی و روانی در همه ایجاد کرده است. متأسفانه هر روز شاهد فوت شدن قریب به 600 نفر از هموطنان خود هستیم و یک سری نگرانی ها و ناامنی ها ایجاد شده است. شرایط طوری شده که ما در سازمان امکان این را نداریم که از امکانات خودمان را استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برای مکان های رشد ما در تنکابن، نشتارود و مشهد هزینه زیادی شده ولی از این مکان ها استفاده نمی گردد در حالیکه آرزوی امثال بنده، آقای علوی تبار و آقای مهری این بود که شرایط طوری می شد که همکاران عزیز ما به نوبت همراه با خانواده های خود دو سه روز به آن مکان ها می رفتند و برمی گشتند ولی الآن کرونا باعث شده از این سرمایه طبیعی خودمان نتوانیم استفاده کنیم.

ارتقای کیفیت خدمات بیمه تکمیلی و وام ضروری به کارکنان سازمان

سپس محمد علوی تبار، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان به گزارش عملکرد چند ماه اخیر سازمان در بحث رفاه پرداخت و گفت: یکی از موضوعاتی که در سازمان مورد بررسی قرار داده ایم بحث بیمه تکمیلی است. بیمه تکمیلی در چند سال گذشته با بیمه آتیه سازان بود و به خاطر خدمات بسیار ضعیفی که این بیمه به همکاران ارائه می داد؛ ما دنبال این بودیم که با بیمه ای با شرایط بهتر و امکانات لازم و در شأن همکاران سازمان وارد همکاری شویم. خدمات بیمه های مختلف را بررسی کردیم و در نهایت به بیمه ایران رسیدیم که خدمات بیشتری را ارائه می دهد و پوشش بیمه ای بهتری هم نسبت به سایر بیمه گذاران دارد.

علوی تبار سپس به مقایسه خدمات بیمه ایران با سایر بیمه ها پرداخت و گفت: بیمه ایران برای دندانپزشکی، سمعک، تهیه اعضای طبیعی بدن، ارتوز و... خدمات بهتری ارائه می دهد و به لحاظ فرانشیز هم کسر مبلغی که در بیمه قبلی انجام می شد 20 درصد بود و الآن ما آن را به 10 درصد کاهش داده ایم. ضمن اینکه میانگین پرداخت هزینه های درمان در بیمه ایران بین یک تا دو ماه است که به مراتب از بیمه قبلی سریع تر انجام می گردد. در کل سعی کرده ایم با توجه به شرایط کرونایی که وجود دارد بهترین حالت بیمه را برای همکاران فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: در بحث صندوق وام ضروری سعی کرده ایم دور انتظار دریافت وام را از شش ماه به دو ماه کاهش داده و سقف وام را برای کارکنان رسمی، پیمانی و بازنشسته از 40 میلیون تومان به 50 میلیون تومان افزایش داده ایم. وام نیروهای قراردادی هم از 25 میلیون تومان به 35 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. وام های دیگری را هم اختصاص داده ایم و به طور کلی سعی کرده ایم انواع وام هایی که می توانستیم برای همکاران بگیریم را فعال کنیم.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی در رابطه با بحث هدایای رفاهی هم گفت: از سه ماه پایانی سال گذشته تا پایان تابستان سال جاری جمعاً 943 کارت هدیه یک میلیون ریالی برای تولد اعضای خانواده کارکنان سازمان اهدا شده و خواهد شد که بازخوردهای خوبی هم همراه داشته است. بحث هدیه به فرزندان ممتاز کارکنان به تعداد 176 نفر در حال انجام است، هزینه ازدواج همکاران به تعداد 9 نفر و هزینه فوت همکاران به تعداد 4 نفر هم اجرا شده است.

وی همچنین درباره مجتمع های رفاهی رشد خاطرنشان کرد: ما تجهیز امکانات مجتمع های رفاهی رشد را در دستور کار قرار داده ایم. 800 میلیون تومان برای تجهیز تشک ها و تخت های مجتمع تنکابن در حال انجام می باشد که ان شاءالله این تجهیزات تا ماه آینده آماده خواهد شد. همچنین مجتمع مشهد را هم به سیستم های امنیتی و دوربین ها مجهز کرده ایم. یک سری ایرادات هم در مجتمع نشتارود وجود دارد که به خاطر تحویل ناقص پیمانکار قبلی است و اکنون مشغول پیگیری آن مسائل هستیم.

مجتمع های رفاهی رشد آماده خدمت رسانی هستند

سپس حبیب الله مهری مدیرکل امور اداری و پشتیبانی گفت: از مهر 1399 که یک سری محدودیت های کرونایی هتل ها و مراکز گردشگری رفع شد، سه مجتمع رشد ما فعال شده و همکاران ما در سازمان می توانند مراجعه کنند و از خدمات این مجتمع ها بهره مند شوند.

مهری در مورد بیمه تکمیلی کارکنان سازمان پژوهش هم گفت: سال قبل هر همکار حدود 40 تا 45 هزار تومان برای بیمه تکمیلی پرداخت می کرد و سال جاری حق بیمه حدود 10 هزار تومان افزایش پیدا کرده است در حالیکه در سال جاری بیمه ایران را با خدمات بیشتر جایگزین کرده ایم. البته مبلغ حدود 55 هزار تومان که همکاران برای حق بیمه تکمیلی می پردازند هم فقط 30 درصد کل هزینه بیمه است و باقی مبلغ را سازمان می پردازد. ضمناًً ما در بحث بیمه تکمیلی و بیمه عمر و حوادث تلاش کرده ایم تا سقف سنی برداشته گردد.

افزایش هزینه های عملیاتی و حقوق پرداختی سازمان در سال 1400

مرتضی آئینی معاون مالی مدیریت طرح و برنامه و امورمالی هم به ارائه بعضی گزارشات آماری پرداخت و گفت: ما سال جاری در مورد بیمه تکمیلی حدود یک و نیم میلیارد تومان نسبت به سال قبل افزایش پرداخت داریم. ضمن اینکه سازمان برای بیمه عمر بازنشستگان حدود 38 میلیون تومان، بیمه عمر مکمل بازنشستگان حدود 180 میلیون تومان، بیمه عمر همکاران شاغل حدود 26 میلیون تومان و بیمه عمر مکمل همکاران شاغل حدود 120 میلیون تومان پرداخت خواهد کرد.

وی در مورد هزینه های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سال جاری خاطرنشان کرد: هزینه های عملیاتی سازمان در سال 1400 به نسبت سال گذشته بیشتر شده و همچنین حقوق پرداختی سازمان به کارکنان هم افزایش پیدا کرده است.

در زمینه تجهیز محیط کار تلاش های خوبی اجرا شده است

سپس سیدسعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان خاطرنشان کرد: دوستان تلاش کرده اند تا کارها به بهترین نحو انجام گردد ولی بحث این است که مسئله رفاهیات محدود به یک واحد یا یک بخش نمی گردد. خیلی از مواردی که دوستان فرمودند نظیر بحث پرداخت ها و وام ها، مشابهش با شدت پایین تر یا بالاتر قبلاً هم بوده است در حالیکه رفاهیات می تواند مباحث دیگری را هم در بر بگیرد.

بدیعی گفت: من یادم است سازمان پژوهش در دهه 80 با بیمارستان های خیلی خوبی قرارداد داشت که وقتی همکاران ما نامه اداره را به آن بیمارستان ها می بردند حتی یک ریال پرداخت نمی کردند. یا پیشتر امکان بازدید از نمایشگاه های مختلف در داخل یا خارج از کشور برای همکاران وجود داشت که این باعث انگیزه می شد اما در سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی چنین اتفاقی اصلاً نیفتاده است.

وی اضافه کرد: یک سری رفاهیات هم مربوط به محیط کار است. دوستان ما در گزارش خود به بحث محیط کار، اتاق، جایگاه، نور اتاق و... اشاره نکردند اما من شاهد هستم که در این زمینه دارد تلاش های زیادی صورت می گیرد.

احساس رضایتمندی کارکنان باعث تعهد می گردد

علی محبی قائم مقام رئیس سازمان هم با اشاره به بحث اخلاق حرفه ای در سازمان ها گفت: اخلاق حرفه ای دو مؤلفه تحت عناوین تعهد سازمانی و تعلق سازمانی دارد که این دو مؤلفه لازم و ملزوم هم هستند، به این معنا که به هر میزانی تعلق سازمانی ارتقا پیدا کند منجر به تعهد سازمانی بالاتر می گردد. یعنی اگر همکار ما افتخار کند که دارد در اینجا کار می کند و احساس رضایتمندی داشته باشد خود به خود متعهد می گردد.

محبی نام کرد: از سه منظر می گردد راجع به خدمات رفاهی بحث کرد. یکی بحث کمیت است که سازمان پژوهش از نظر کمیت و مابه ازای ریالی نسبت به جاهای دیگر کم نگذاشته و در جایگاه بسیار خوبی است. منظر دیگر کیفیت و تنوع خدمات است که هم شامل امور زیربنایی و هم شامل امور روبنایی می گردد. یعنی هم شامل شاداب سازی محیط کار و هم شامل شاداب سازی فکری و معنوی کارکنان در زندگی شخصی آن هاست که خود این باعث تعلق خاطر کارکنان به سازمان می گردد.

وی اضافه کرد: بحث سوم، فرآیند و چگونگی انجام کار است. خیلی مواقع احساس خوشایندی که شما با یک خدمت به فرد می دهید ارزشش بالاتر از خود آن خدمت است. یعنی ممکن است شما به جای یک هدیه نقدی، هدیه ای غیر نقدی به فرد اهدا کنید و به فرد لذت و شوق بیشتری دست بدهد. در این فرآیند ویژگی هایی مثل سرعت انجام کار، عدالت، حفظ کرامت و اطلاع رسانی هم مهم است.

قائم مقام رئیس سازمان پیشنهاد تدوین نظام جامع خدمات رفاهی را مطرح نمود و گفت: اگر این نظام تدوین گردد و ابعاد، مؤلفه ها و فرآیند خدمات در آن تعریف گردد بحث خدمات رفاهی در سازمان نظام مند می گردد و پس از تغییرات مدیریتی احتمالی هم به همان شکل ادامه پیدا خواهد کرد.

نظام توزیع عادلانه مسئولیت و حقوق تعریف گردد

سپس سیدمحمد دلبری معاون برنامه ریزی دوره ابتدایی دفتر تألیف خاطرنشان کرد: آقای دکتر ملکی اشاره کردند که ما نظام رفاهی را صرفاً بحث مالی در نظر نگیریم. بنده دنبال واژه می گشتم و فکر کردم که شاید احساس رضایت آن واژه گمشده است. یعنی ما باید شرایطی را برای کارکنان فراهم کنیم که رضایتمندی ایجاد گردد.

وی اضافه کرد: یکی از مسائلی که در سازمان وجود دارد و در بحث رضایت یا عدم رضایت تأثیرگذار است، عدم تناسب بین مسئولیت ها و حقوق است و فکر می کنم نظام توزیع عادلانه مسئولیت و حقوق باید تعریف گردد. این نظام چیزی است که حداقل در دفتر تألیف وجود ندارد و در نتیجه این نارضایتی ، نیروهای دفتر تألیف به دفاتر دیگر رفته اند.

معاون برنامه ریزی دوره ابتدایی خاطرنشان کرد: از نظر من بزرگ ترین مانع رضایت در دفتر تألیف، فضای کار است. به بعضی مسائل می گردد ساده تر نگاه کرد و مسائل را سریع تر حل کرد. اگر یک پنجم به اتاق هایی که دفتر تألیف دارد اضافه گردد مشکل عدم رضایت این بخش حل می گردد. الآن واقعاً دفتر تألیف محل کار کارشناسی نیست. در مورد بحث امکانات هم شرایط به همین شکل است.

دلبری گفت: از نگاه من مخاطب امور رفاهی باید خانواده قرار بگیرد زیرا حس رضایت زمانی به وجود می آید که خانواده حس کند به این رفاهیات دارد توجه می گردد بناراین کاری که باید انجام دهیم این است که خانواده خبردار گردد که این رفاهیات در اختیار قرار گرفته است.

رفاهیات شامل دو بخش مادی و معنوی است

سیدکمال شهابلو، معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در امور مجلات رشد هم گفت: فعالیت های رفاهی سازمان شامل دو بخش است که بخش اول بخش مادی است. اینکه بیمه ارتقاء پیدا کرده یا مبالغی که به مناسبت های مختلف روی فیش های حقوقی می آید موارد مادی شخصی است که سازمان از این جهت ارتقاء پیدا کرده و حلقه مفقوده اش این است که اطلاع رسانی نمی گردد. یک بخش مادی دیگر داریم که بخش مادی سازمانی است و به اتاق، تجهیزات و خرید ملزومات اداری مربوط می گردد که در این زمینه با مسائلی روبرو هستیم.

وی اضافه کرد: بخش دیگر فعالیت های رفاهی، بخش معنوی است. یک دسته از همکاران سازمان، همکاران کارمندی هستند و فعالیت های مادی و رفاهی به آن ها کمک می کند. اما در سطح کارشناسی و سطوح بالاتر، سازمان پژوهش یک سازمان فکری است و بحث های معنوی برای ایجاد انگیزه بسیار اهمیت دارد. برگزاری جلسات و ایجاد ارتباط با کارکنان و اعطای تقدیرنامه به همکاران از نوع رفاهیاتی است که جنبه معنوی دارد و نکته این است که در مورد چنین رفاهیاتی هیچ مرزی وجود ندارد و می توان کارهای مختلفی جهت احساس رضایتمندی کارکنان انجام داد.

در ادامه رئیس اداره امور رفاه و تعاون گفت: ما در اداره رفاه هم پیشنهاددهنده هستیم و هم مجری. چه بسا خیلی از مواردی که در حوزه رفاه اتفاق افتاده و موجب رضایتمندی در کارکنان و باعث انگیزه سازمانی شده است را در دوره های قبل هم پیشنهاد می دادیم اما به در بسته می خورد. خوشبختانه این اواخر با حضور جناب مهندس علوی تبار و شجاعت ایشان در تصمیم گیری، گام های مؤثری برداشته شده و کارهای بزرگی اجرا شده است.

وی اضافه کرد: البته مسائلی هم هست زیرا در حوزه رفاه هر فعالیتی که صورت می گیرد بالاتر از آن هم وجود دارد بنابراین نمی گردد رضایتمندی صد درصدی را کسب کرد اما تلاش مان این بوده که نارضایتی را به حداقل برسانیم و سطح رضایتمندی را تا جایی که ممکن است بالا ببریم.

جمع بندی

در بخش پایانی جلسه، حسن ملکی ضمن تشکر از زحمات همکاران در معاونت پشتیبانی و توسعه منابع انسانی و ادارات کل زیرمجموعه این معاونت، به جمع بندی سخنان مطرح شده پرداخت و خاطرنشان کرد: گزارش ها نشان می دهد که چقدر کار کرده اید منتها باید با برنامه ریزی دقیق تر حرکت کنیم.

رئیس سازمان پژوهش تأکید کرد: ما امور رفاهی را باید اموری بدانیم که انجام آن ها موجب آرامش خاطر فرد و خانواده او می گردد. به هر حال همکار ما از اینجا به منزل برمی گردد و باید این امور رفاهی در ساختار خانوادگی او هم محسوس باشد. نکته دیگر این است که مصادیق خاص رفاهی در سازمان پژوهش باید معلوم گردد. دوستان باید قدری روی این موضوع کار کنند و تحلیل گردد.

ملکی ادامه داد: اگر ما بخواهیم یک چارچوب مفهومی راجع به امور رفاهی بدهیم تا دوستان برنامه رفاهی تهیه کنند، این امور رفاهی به کجاها متصل است؟ به نظر می آید بخش عمده امور رفاهی به جنبه های مالی مربوط می گردد. یعنی در اینجا به برنامه ریزی مالی رفاهی نیاز داریم. بخش دیگر آن به امور مدیریتی مربوط می گردد. ما خیلی وقت ها پول خرج نمی کنیم اما خوب مدیریت می کنیم.

وی اضافه کرد: بخش سوم امور رفاهی به اخلاقیت مربوط است. راجع به اخلاق حرفه ای در ایران و دنیا کتاب ها نوشته اند زیرا اخلاق حرفه ای در تعادل روحی و روانی آدم ها بسیار می تواند اثرگذار باشد. ضمن اینکه دامنه امور رفاهی به امور استخدامی فرد هم ارتباط پیدا می کند.

ملکی با بیان اینکه پنجمین نوع ارتباط مربوط به امور رفاهی و اطلاع رسانی است، یادآور شد: آدم مطلع آرام تر از آدمی است که نیمه مطلع است و به همین دلیل می گویم که با آدم ها شفاف باشید و ابهام زدایی کنید. همچنین، امور رفاهی به فضا و تجهیزات هم ارتباط پیدا می کند.

رئیس سازمان پژوهش در مورد نسبت امور رفاهی و روش ها و پیامدها هم گفت: گاهی وقت ها خیلی هزینه می کنیم اما روش مان مناسب نیست. یعنی خدمات را در یک قالب نامناسب ارائه می دهیم. ضمناًً امور رفاهی باید با اقتضائات سازمانی ما هم تناسب داشته باشد. سازمان پژوهش یک سازمان علمی و آموزشی است و مسائل رفاهی در اینجا مختصات خاص خودش را دارد.

وی ادامه داد: پیشنهاد بنده برای جلسه دوم که ماه آینده برگزار می گردد این است که برنامه رفاهی طراحی کنیم. آنچه که شما اقدام کرده اید همه مناسب است ولی اقدامات رفاهی است و حالا بنده فکر می کنم که باید یک برنامه رفاهی یا نظام جامع خدمات رفاهی را با نگاه وسیع به امور رفاهی طراحی کنید.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پایان جلسه گفت: در وضع موجود، نهادهای رفاهی مانند تعاونی مصرف و تعاونی مسکن باید رونق داشته باشند. ضمن اینکه مناسبت ها یادمان نرود و باید در هر مناسبت یک توجهی به همکاران داشته باشیم یا روز تولد همکاران را با یک نامه و یک گل تبریک بگوییم. تقاضا می کنم که کمیته رفاهی فعال باشد و بحث کنید و تصمیم بگیرید و کارها را پیش ببرید. به مجتمع های ما در مشهد، نشتارود و تنکابن هم اعلام کنید که اگر همکاران ما با مسئولیت خودشان حاضرند به آنجا سفر کنند پذیرای آنان باشند. به نگهداری مجتمع ها و حفظ امکانات آنها هم توصیه می کنم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "تنظیم برنامه رفاهی سازمان پژوهش در قالب نظام جامع خدمات رفاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنظیم برنامه رفاهی سازمان پژوهش در قالب نظام جامع خدمات رفاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید