حداقل حقوق سال آینده 5 میلیون شد؟ ، حقوق چه کسانی افزایش نمی یابد؟

به گزارش زمین جهانی، به گزازش خبرنگاران، دولت با کسری بودجه روبرو است و یکی از راه های جلوگیری از این کسری و جلوگیری از افزایش تورم، افزایش ندادن حقوق کارمندان دولت در سال آینده است. حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه از برنامه افزایش حقوق کارکنان در سال 1401 رونمایی نموده است. برنامه ای که نشان می دهد حقوق بعضی از افراد نهایتا 10 درصد بیشتر می گردد و حقوق بعضی دیگر بیش از 30 درصد.

حداقل حقوق سال آینده 5 میلیون شد؟ ، حقوق چه کسانی افزایش نمی یابد؟

بر اساس توضیحات میرکاظمی، قرار است حقوق سال 1401 کارمندان دولت به صورت پلکانی افزایش پیدا کند. حقوق های پایین تا بالای 30 درصد بیشتر گردد اما کسانی که چندین بار افزایش حقوق داشته اند کمترین افزایش خقوق را خواهند داشت. یعنی حدود 10 درصد. با این حساب، حداقل حقوق سال آینده چقدر خواهد بود؟

مقدار دریافتی کارکنان دولت متغیر است و نمی توان عدد ثابتی برای حداقل حقوق آنها اظهار داشت. بر این اساس تعیین نیست که حداقل حقوق کارکنان دولت در سال 1401 چقدر خواهد بود. اما می توان گفت اگر سازمان برنامه و بودجه بر وعده خود درباره کاهش 10 درصدی حقوق ها پایبند باشد، حقوق کارکنان دولت در سال آینده 10 درصد بیشتر می گردد.

حداقل حقوق کارگران سال 1401 چقدر است؟

اما می توان حداقل حقوق کارگران را بر اساس گفته های میرکاظمی محاسبه کرد. او گفته ممکن است حقوق حداقل بگیران در سال 1401 بیش از 30 درصد افزایش یابد. حداقل حقوق کارگران در سال 1400 حدود 39 درصد افزایش یافت و به دو میلیون و 655 هزار تومان رسید.

با این حساب اگر تنها 30 درصد به این مبلغ اضافه گردد، حداقل حقوق کارگران در سال 1401 حدود 790 هزار تومان افزایش می یابد و به سه میلیون 450 هزار تومان می رسد.

اما اگر قرار باشد حداقل حقوق کارگران مانند سال گذشته حدود 39 درصد بیشتر گردد، حداقل حقوق سال 1401 به 3 میلیون و 655 هزار تومان می رسد. یعنی یک میلیون تومان بیشتر از حداقل حقوق امسال.

این حداقل حقوق وزارت کار است و مانند سال های گذشته حق مسکن، بن و خواروبار و پایه سنوات هم به آن اضافه می گردد.

در امسال یک کارگر حداقل بگیر، با یک فرزند چهار میلیون و 111 هزار تومان در ماه حقوق می گرفت. با این حساب محتمل است که حداقل حقوق یک کارگر در سال 1401با مجموع سنوات و حق مسکن و موارد دیگر به بالای پنج میلیون تومان در ماه برسد.

حداقل حقوق کارگران، نصف خط فقر!

اما حتی در صورت افزایش 30 تا 39 درصدی حداقل حقوق کارگران، باز هم مبلغ افزایش حقوق آنها از نرخ تورم عقب است. چون بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه شهریور ماه به 45.8 درصد رسیده است و مقدار افزایش حقوق از مقدار افزایش تورم عقب است.

از طرف دیگر چندی پیش سازمان تامین اجتماعی گزارشی منتشر کرد که نشان می داد میانه خط فقر در سال 1400 حدود 7 میلیون تومان در ماه است. یعنی خانوارهایی که عایدی زیر 7 میلیون تومان دارند، زیر خط فقر زندگی می نمایند. به گفته بعضی از کارشناسان خط فقر در شهری مانند تهران 10 میلیون تومان است.

یعنی حتی اگر حداقل حقوق کارگران در سال 1401 به پنج میلیون تومان هم برسد، باز هم زیر خط فقر است. به عبارتی کارگران ماهانه پنج میلیون تومان کم دارند تا بتواند روی خط فقر قرار بگیرند.

منبع: تجارت نیوز

به "حداقل حقوق سال آینده 5 میلیون شد؟ ، حقوق چه کسانی افزایش نمی یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حداقل حقوق سال آینده 5 میلیون شد؟ ، حقوق چه کسانی افزایش نمی یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید