یک دوز برای همیشه

به گزارش زمین جهانی، خیلی ها این روزها با مسئله ای مشابه روبرو هستند؛ افرادی را دور و بر خود می شناسند که بعد از دریافت دوز اول واکسن به فواصل مختلف کرونا گرفته اند و حالا هم هیچ جوره زیر بار دریافت دوز دوم نمی فرایند.

یک دوز برای همیشه

به گزارش زمین جهانی، روزنامه ایران نوشت: خواهرم پنج روز بعد از دریافت دوز اول واکسن علائم پیدا کرد. اولش فکر کرد عوارض واکسن است اما بعد از شدت گرفتن علائم تست داد و معین شد که به کرونا مبتلا شده است. این در حالی است که تمام این دو سال اصلاً مبتلا نشده بود. هر عضوی از خانواده که مبتلا می شد همین خواهرم برای مراقبت از او می رفت و با این حال خودش مبتلا نشده بود.

مرد این را می گوید و ادامه می دهد: متأسفانه خواهرم به کرونای سختی هم مبتلا شد و شش دوز رمدسیور هم تزریق کرد و با وجود این هنوز چندان رمق ندارد. حالا مشکل این است که می گوید من به خاطر واکسن بدنم ضعیف شده و امکان ندارد دوز دوم را بزنم. استدلالش هم این است که اگر می خواستم کرونا بگیرم در تمام این مدت گرفته بودم پس معلوم است به خاطر واکسن کرونا گرفته ام چون همیشه هم رعایت کرده ام؛ چه قبل از واکسن و چه بعد از آن.

خیلی ها این روزها با مسئله ای مشابه روبرو هستند؛ افرادی را دور و بر خود می شناسند که بعد از دریافت دوز اول واکسن به فواصل مختلف کرونا گرفته اند و حالا هم هیچ جوره زیر بار دریافت دوز دوم نمی فرایند.

محمد هم یکی از کسانی است که بعد از دریافت دوز اول کرونا گرفته. او که در یک فروشگاه بزرگ مشغول به کار است می گوید: من در تمام طول مدت کرونا سر کار رفته ام و همیشه هم بواسطه شغلم با مردم در ارتباط بوده ام. این همه وقت اصلاً کرونا نگرفته بودم با این که چند نفر از همکاران نزدیکم مبتلا شدند. به خاطر این که فکر می کردم بدنم مقاوم است، خیلی هم برایم واکسن مهم نبود اما در نهایت گفتم همه باید بزنند تا ایمنی جمعی ایجاد شود. جالب است که دقیقاً یک هفته بعد از دوز اول واکسن، کرونا گرفتم و خیلی هم شدید. یکی از دوستانم هم که دقیقاً مثل من تا آن موقع کرونا نگرفته بود، با همین شرایط روبرو شد و چند روز بعد از دریافت دوز اول واکسن کرونا گرفت. یکی دیگر از دوستانم که واکسن نزده بود ما را مسخره می کرد و می گفت شما به خاطر واکسن کرونا گرفته اید و اگر واکسن نمی زدید مریض نمی شدید. من خودم هم همین اعتقاد را دارم، چون واقعاً اگر می خواستم کرونا بگیرم خیلی وقت قبل تر می گرفتم. به هر حال این برایم تجربه بدی شد و به هیچ عنوان حاضر نیستم دوز دوم را بزنم. هر کس هر چه هم می خواهد بگوید، من واکسن بزن یستم. در ضمنً واکسن چه فایده ای دارد وقتی آدم با وجود آن هم کرونا می گیرد؟!

شیوا هم 10 روز بعد از دریافت دوز اول کرونا گرفته اما این مسأله را به واکسن ربط نمی دهد و معتقد است که ممکن بود هر زمانی کرونا بگیرد، حالا شانس او بعد از واکسن کرونا گرفته است: من می دانم که واکسن قرار نیست ایمنی صد درصدی ایجاد کند. تازه با وجود دو دوز واکسن ایمنی صد درصدی حاصل نمی شود، چه برسد به یک دوز. واکسن فقط از شدت بیماری کم می کند. من بعد از دریافت دوز اول هم مثل قبل مراعات می کردم اما به هر حال از یک جایی گرفته ام دیگر. وضعیتم خیلی وخیم نبود اما چند روز تب و بدن درد داشتم و آنچنان هم ضعیف نگرفتم اما خودم فکر می کنم اگر همان یک دوز را هم نمی زدم، شدیدتر از اینها می گرفتم. من معتقدم همه باید واکسن بزنند تا ایمنی جمعی به وجود آید. خودم هم منتظرم شش هفته از بهبودیم بگذرد و دوز دوم را بزنم. بهترین کاری که می توانیم بکنیم همین است که همگی واکسن بزنیم. این را هم شنیده ام که بعضی می گویند ما چون کرونا گرفته ایم دیگر دوز دوم را نمی زنیم که به نظرم بسیار کار اشتباهی است. حتی کسانی هستند که بدون این که کرونا گرفته باشند می گویند دیگر دوز دوم را نمی زنیم. این افراد را دیگر اصلاً درک نمی کنم. دلایل مختلفی هم دارند. بعضی از آنها چون بعد از دوز اول عوارض نشان داده اند، دیگر می ترسند دوز دوم را بزنند. بعضی دیگر هم دلیل خاصی ندارند و همینجوری می گویند دیگر دوز دوم را نمی زنیم و همان یک دوز بس است. کاش بیشتر فکر کنیم.

هادی یزدانی، پزشک، در این باره حرف های جالب توجهی دارد: تعداد افرادی که می آیند و دوز اول را زده اند و مابین دوز اول و دوم مبتلا شده اند کم هم نیست و مسئله ای که با این افراد داریم این است که اینها از تزریق دوز دوم واکسن امتناع می ورزند و می گویند این واکسن که بی فایده و بی فایده است و اصلاً برای چه ما این کار را کرده ایم. این مسأله یکسری مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند که مهم ترین آن این است که این افراد ما را از هدف پوشش مطلوب واکسیناسیون عمومی دور می کنند. الان می گویند حد مطلوب واکسیناسیون عمومی 85 درصد است که باید انجام شود تا ایمنی جمعی محقق شود. پوشش 85 درصدی نیاز به یک واکسیناسیون سریع دارد با واکسن های ایمن و دو دوز واکسن که حداقل دو هفته هم از آن گذشته باشد تا بتوانیم بگوییم داریم به این عدد در جامعه می رسیم و به همین دلیل هم هست که واکسیناسیون دانش آموزان یعنی زیر 18 سال را دارند در همه جای دنیا با جدیت پیگیری می کنند. حالا هم دارند زیر 12 سال را واکسن می زنند تا به هر حال به این عدد برسیم و این ایمنی جمعی تأمین شود. نکته این است که اگر در همه کشورها واکسیناسیون زیر 18 سال انجام نشود، این عدد مطلوب ایمنی حاصل نمی شود.

اما چرا با این احوال بعضی افراد از دریافت دوز دوم امتناع می کنند؟ دکتر یزدانی در پاسخ به این سؤال می گوید: مهم ترین دلیل همان کلیشه هایی است که وجود داشته و به دلیل عدم اطلاع رسانی درست به مردم است. مردم باید بدانند که هیچکدام از واکسن ها ادعا نمی کنند که نرخ ابتلا را به صفر می رسانند. همه واکسن ها ادعایشان این است که درصدی در مقابل واریانت اصلی کووید که همان واریانت ووهان بود و با درصدهای کمتری در مقابل واریانت آلفا و بتا جلوی ابتلا را می گیرند اما در مورد هیچکدام آنها درصد پوشش، صد درصدی نیست و در بهترین حالت 90 تا 95 درصد است. پس باید به مردم اطلاع رسانی کرد که اگر واکسن می زنید احتمال ابتلا را صفر نمی کند بلکه احتمال بستری شدن و مرگ شما را کمتر می کند و حتی آن را هم صفر نمی کند.

ممکن است کسی با دو دوز واکسن هم کرونا بگیرد و بستری شود یا فوت کند اما شما ببینید چند درصد از کسانی که بستری می شوند یا فوت می کنند، دو دوز واکسن را زده بودند و دو هفته از دوز دومشان گذشته بوده است. تعداد کمی هستند که چنین شرایطی دارند و این بر اساس آماری است که ما از تمام شهرستان ها می گیریم و بر اساس آن این تفاوت، معنی دار است. ضعف اطلاع رسانی اینجا دیده می شود و نشان می دهد رسانه های مهم نتوانسته اند این پیام را به جامعه منتقل کنند. در این رابطه شبکه های اجتماعی افراد تأثیرگذار هم گاهی روی مردم تأثیر مخربی دارد. روایت هایی که لزوماً قابل استناد نیستند گاهی در صفحه این افراد به اشتراک گذاشته می شود و به ترس مردم دامن می زند؛ در حالی که اگر ما اطلاعات درست را از منبع مناسب و قابل اطمینان منتشر کنیم، تأثیر زیادی در آگاه سازی مردم دارد و می تواند بخشی از ماجرا را حل نماید. در کل ما مشکل بزرگی داریم که پوشش مطلوب واکسیناسیون را تحت تأثیر قرار می دهد و آن هم همین است که افرادی دوز اول را بزنند و نخواهند دوز دوم را دریافت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "یک دوز برای همیشه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک دوز برای همیشه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید