کدام ویژگی های iOS 16 از اندروید کپی برداری شده اند؟

به گزارش زمین جهانی، با گذشت زمان از برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان اپل یا همان WWDC، امکان آنالیز محصولات سخت افزاری و نرم افزاری تازه اپل فراهم شده است. در این کنفرانس از چیپ تازه اپل به نام M2، مک بوک ایر و پروی نسل تازه و سیستم عامل های سال جاری پلتفرم های مختلف رونمایی شد و ویژگی های iOS 16 سروصدای زیادی را به پا کردند.

کدام ویژگی های iOS 16 از اندروید کپی برداری شده اند؟

در رابطه با بعضی ویژگی های عمومی، iOS بسیار جلوتر از اندروید نهاده شده است، اما در بیش تر مواقع، اپل ترجیح می دهد تا بعضی موارد را سال ها بعد از اندروید در اختیار کاربران آیفون قرار دهد. در ادامه با زمین جهانی مگ همراه باشید تا 10 مورد از ویژگی های iOS 16 که از اندروید دزدیده شده اند را آنالیز کنیم.

ویجت های صفحه قفل

یکی از واضح ترین ویژگی های iOS 16 که اپل نیز به شدت روی آن مانور داد، اضافه شدن قابلیت شخصی سازی صفحه قفل با استفاده از ویجت های مختلف است. با به روزرسانی های سال جاری سیستم WidgetKit، توسعه دهندگان می توانند ویجت های خود را برای نشان دادن اطلاعات مفید و کوتاه به صفحه قفل اضافه نمایند.

سه بخش مختلف برای شخصی سازی در صفحه قفل وجود دارد و ویجت ها فقط می توانند زیر ساعت قرار بگیرند. بعلاوه اپل برای استفاده از ویجت ها محدودیتی 4 عددی در نظر گرفته و این عدد در صورتی درست است که همه آن ها کوچک باشند. به هر حال، می توان از چیدمان های مختلفی استفاده کرد و این فضا را به دلخواه پر کرد. برای مثال، ویجت تقویم دو حالت 1×1 و 2×1 دارد. یعنی یا می توان یک خانه را با آن پر کرد یا از نسخه بزرگ تر استفاده و دو خانه را اشغال کرد.

حال این سؤال پیش می آید که اپل چند سال از اندروید عقب تر است؟ حدود ده سال پیش بود که با معرفی اندروید 4.2 به نام Jelly Bean، امکان افزودن 6 ویجت به صفحه قفل فراهم شد. البته این قابلیت به دلیل مسائل امنیتی در اندروید 5 یا همان Lollipop وجود نداشت. بعضی نرم افزارها می توانند این ویژگی را برگردانند اما خود سیستم عامل اندروید، کاربران را به ویژگی At a Glance محدود می نماید.

جالب اینجاست که در iPadOS 16 خبری از این ویژگی نیست و فقط فونت ساعت صفحه قفل عوض شده. البته ویجت های صفحه خانه هم ابتدا به آیفون اضافه شدند و سپس به آیپد آمدند.

صفحه ی همواره روشن یا Always-on Display (شایعه)

پیدا کردن این مورد دقت بیش تری می خواهد. چراکه این ویژگی حتی برای مدل های مختلف iPhone 13 Pro هم در نظر نگرفته شده و در نسخه بتای iOS 16 شاهد آن نیستیم؛ اما تیمی از توسعه دهندگان توانسته اند سیستم هایی را در نسخه تازه این سیستم عامل پیدا نمایند که به اضافه شدن ویژگی Always-on Display به آیفون های بعدی اشاره می نمایند. شایعه شده است که صفحه همواره روشن در آیفون 14 پرو و پرو مکس قابل استفاده خواهد بود.

این تیم اعلام نموده که به iOS 16 سه سامانه برای مدیریت Backlight یا همان نور پس زمینه اضافه شده. مدیریت نور پس زمینه یکی از مهم ترین جنبه های فعال سازی Always-on Display محسوب می گردد. هر کدام از این سه سامانه، به پشتیبانی از صفحه همواره روشن مرتبط می شوند. روی کاغذ، می توانید بگویید که این سه سامانه در رابطه با قابلیت Always-on Display اپل واچ ها اضافه شده اند اما اینگونه نیست.

نکته جالب تر اینجاست که این قابلیت در اصل از گوشی های اندرویدی نیامده و برای اولین بار در گوشی نوکیا 6303 دیده شد و سپس به تمام دستگاه های این برند که صفحه نمایش OLED داشتند، اضافه شد. اوج استفاده از قابلیت AOD در گوشی های ویندوز فونی نوکیا بود و سپس سامسونگ برای اولین بار در Galaxy S7 از آن استفاده کرد.

قبل از معرفی آیفون 13 پرو و پرو مکس نیز شایعه وجود صفحه همواره روشن وجود داشت اما طبق گزارش ها، در آخرین لحظات به دلیل مصرف زیاد باتری از آن استفاده نشد. به هر حال، این قابلیت از آن دسته ویژگی هایی است که کاربران آیفون مدت هاست منتظر ارائه آن هستند.

قابلیت Live Text

در سال 2017 بود که گوگل از فناوری تشخیص تصویر تازه خود به نام Google Lens رونمایی کرد و از آن زمان، هر سال ویژگی های تازهی به این تکنولوژی اضافه می گردد. گوگل لنز به این صورت کار می نماید که شما دوربین خود را به سمت یک محصول، ساختمان، گرافیتی یا هر چیز دیگری می گیرید و اطلاعاتی به شما ارائه می گردد.

بعلاوه در کنفرانس I/O اخیر، گوگل از قابلیت Scene Exploration رونمایی کرد که به کاربران برترین گوشی های اندرویدی اجازه می دهد محصولات اطراف خود را ببینند. با یک کلیک، می توان اطلاعات زیادی را در خصوص این محصولات به دست آورد و حتی می توان نتایج را برای مفیدتر بودن فیلتر کرد. این قابلیت هم اکنون در دسترس قرار ندارد اما به گفته گوگل، به زودی ارائه خواهد شد.

اپل به جای اینکه با گوگل همکاری کند تا این ویژگی را به آیفون بیاورد، ترجیح داد فناوری های تشخیص تصویر خودش را بسازد و آن ها را Live Text و Visual Look Up نامید. نسخه ابتدایی این فناوری ها اولین بار در کنفرانس پارسال WWDC نشان داده شد و پاییز گذشته به iOS 15 آمدند. آیفون شما با استفاده از اطلاعات روی دستگاه، متن ها و اشیاء مختلف را تشخیص داده و امکان تعامل با آن ها را فراهم می نماید. برای مثال، می توانید هنگام سفر به کشوری دیگر، تابلوهای راهنما را ترجمه کنید.

از جالب ترین ویژگی های iOS 16 می توان به پیشرفت های Visual Look Up اشاره نمود که هم اکنون می تواند پرندگان، مجسمه ها و حشرات را تشخیص دهد. یکی از ویژگی های iOS 16 که از اندروید دزدیده نشده، قابلیت کلیک و نگه داشتن انگشت روی قسمتی از عکس و جدا کردن آن است. سپس می توان از قسمت جدا شده در اپلیکیشن های مختلف استفاده کرد.

آلبوم های عکس مشترک

یکی از آزاردهنده ترین جنبه های به اشتراک گذاشتن عکس ها یا آلبوم ها با دوستان و خانواده، این است که فضایی مشترک بین این افراد برای فرستادن آن ها وجود ندارد. البته این موضوع برای کاربران iOS آزاردهنده است؛ چراکه گوگل از سال 2017 آلبوم های مشترک را در کنار قابلیت Suggested Sharing از نسخه 3 اپلیکیشن عکس های گوگل به کاربران اندروید ارائه داده. هم اکنون، نسخه 5.92 این نرم افزار منتشر شده و چنین قابلیتی مدت هاست برای اندرویدی ها موجود است.

به طور کلی، قابلیت iCloud Shared Photo Library مشابه ویژگی اندروید است؛ با این تفاوت که چند نکته منفی برای آن وجود دارد. در این سامانه شما تنها می توانید آلبوم های خود را در بیش ترین حالت با پنج نفر به اشتراک بگذارید. در اینکه قابلیت آلبوم های عکس مشترک بسیار مفید است، شکی نیست و پتانسیل بسیار زیادی دارد، اما به طور قطعی محدودیت پنج نفری به زودی شما را آزرده خاطر می نماید. اگر این موضوع را در نظر بگیرید که در اندروید این قابلیت هیچ محدودیتی برای تعداد نفرات حاضر در آلبوم ندارد، مقایسه این ویژگی در دو سیستم عامل به هیچ وجه عادلانه به نظر نمی رسد. البته در iOS یک قابلیت به نام Partner Sharing وجود دارد که به وسیله آن می توانید با همسر خود آلبوم مشترکی داشته باشید.

اپلیکیشن تندرستی مستقل

هشت سال از معرفی نرم افزار Google Fit می گذرد. این اپلیکیشن برای مقدار گیری های معیارهای مربوط به سلامتی و مدیریت برنامه های ورزشی استفاده می گردد. با اینکه اپل واچ بسیار محبوب است، بسیار تعجب آور است که اپلیکیشن Fitness به عنوان برنامه ای مستقل در دسترس کاربران نبوده. یکی از ویژگی های iOS 16 که مدت ها بعد از اندروید ارائه شده، همین نرم افزار است.

باید در نظر گرفت بسیاری از کاربران iOS از این اپلیکیشن استقبال خواهند کرد، اما از آن استفاده نمی نمایند. چراکه تا کنون، بیش تر کاربران از نرم افزارهای دیگر استفاده و به آن ها عادت نموده اند. خود گوگل نیز اپ Fit را مدتی رها نموده بود و در سال های اخیر بیش تر به آن بها می دهد.

پیشرفت های Mail

اپلیکشن Mail اپل سال هاست که رقیب دیگر نرم افزارهای ایمیل روی گوشی است و تفاوت زیادی با آن ها دارد. حتی نسخه macOS این نرم افزار تفاوت بسیاری با ورژن آیفون دارد. به هر حال، اپل پس از مدت ها چندین قابلیت بسیار مفید مانند یادآوری، دنبال کردن یک تبادل نظر، برنامه زمانی ارسال ایمیل و لغو ارسال را به Mail اضافه نموده است.

تمامی این قابلیت ها سال هاست که در اپلیکیشن Gmail روی موبایل و دسکتاپ وجود دارند و حتی بعضی از آن ها ریشه در نرم افزار از دور خارج شده Inbox دارند. یادآوری پاسخگویی به ایمیل های قدیمی تر یا همان Nudge و Snooze و بعلاوه لغو ارسال ایمیل از سال 2018 در دسترس کاربران گوگل بوده و از سال 2019 نیز قابلیت ارسال ایمیل با برنامه زمانی برای این کاربران فعال شده. اضافه شدن این ویژگی ها به iOS 16 موجب می گردد تا از اپلیکیشن های سوم شخص نه چندان خوب راحت شویم.

مسیریابی با در نظر گرفتن چندین توقف

اپلیکیشن Maps اپل در سپتامبر 2012 معرفی گردید و راه زیادی را تا کنون طی نموده. دیگر خبری از فرستادن شما به مسیری یک طرفه و ممنوع نیست و اطلاعات ارائه شده کاربردی تر از قبل هستند. با این حال، در کمال ناباوری تا کنون خبری از مسیریابی با در نظر گرفتن چندین توقف در آن نبوده. قابلیتی که گوگل آن را به نرم افزار Maps خود در اندروید و iOS طی سال 2016 افزود. به همین خاطر است که نقشه گوگل در آیفون ها هم بسیار پرهوادار است و فقط شما از A به B نمی رساند.

مدیریت کامل پنجره های اپلیکیشن ها در تبلت

به عنوان فردی که هوادار پروپاقرص آیپد است و مدام تبلت های اندرویدی را می کوبد، هنگامی که با Galaxy Tab 8 Ultra کار می کردم، متوجه شدم که آیپدهای اپل احتیاج به سیستمی برای مدیریت کامل پنجره های اپلیکیشن ها هستند. واضح است که این قابلیت مدت هاست در تبلت های اندرویدی وجود دارد و حتی به برترین گوشی های تاشوی تازه هم مقدار آیپد مینی هم راه پیدا نموده.

اگر نام نه چندان دلچسب Stage Manager را نادیده بگیریم، این قابلیت موجب می گردد تا مدیریت و کنترل پنجره ها بسیار روان تر و راحت تر گردد و بعلاوه پشتیبانی بهتری را برای وصل شدن به مانیتور ارائه می دهد. درست است که شاهد جایگزینی کامل دسکتاپ مانند Samsung DeX نیستیم، ولی همچنان پیشرفتی برای کاربران آیپد محسوب می گردد. نکته منفی این ویژگی اینجاست که تنها آیپدهایی که دارای چیپ M1 هستند از این قابلیت بهره مند خواهند شد.

بازخورد هپتیک (لرزشی) در کیبورد اصلی

بازخورد هپتیک یا لرزشی هنگام تایپ یکی از قابلیت هایی است که یا بسیار از آن لذت می برید یا به طور کامل از آن متنفرید. بسیاری از افراد هنگام انجام دادن تنظیمات اولیه گوشی آن را غیرفعال می نمایند و بعضی می خواهند درجه بازخورد بیش تری داشته باشند. با اینکه موتور هپتیک موجود در آیفون ها بسیار قوی است، به دلایلی خبری از این قابلیت هنگام تایپ کردن در کیبورد اصلی آن نبوده.

در زمان آیفون های اولیه، بعضی با جیلبرک کردن آیفون خود از این قابلیت برخوردار می شدند، اما دردسرهای بسیار زیادی داشت. به هر حال، یکی از ویژگی های iOS 16 بازخورد هپتیک هنگام تایپ کردن در کیبورد اصلی است و می توان آن را در تنظیمات دسترسی فعال کرد. این قابلیت به طور پیش فرض فعال نیست.

یادگیری اتوماتیک در صحبت کردن برای تایپ

یکی از قابلیت های گوشی های هوشمند تازه، Machine Learning یا یادگیری اتوماتیک است که گوگل آن را این گونه توصیف می نماید: یادگیری اتوماتیک، زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی است که به گوشی اجازه می دهد تا با استفاده از شبکه های عصبی به طور اتوماتیک یاد بگیرد و پیشرفت کند. بدون اینکه برای آن برنامه نویسی شده باشد و این عمل با جذب کردن اطلاعات زیادی در زمینه مد نظر انجام می گردد.

یکی از دلایلی که چیپ Tensor بسیار مورد استقبال نهاده شد، همین قابلیت یادگیری اتوماتیک بود که تجربه شخصی سازی شده بهتری را برای کاربر فراهم می نماید و در مدت استفاده شما، پیشرفت نموده و یاد می گیرد. املای کلمات هنگام صحبت کردن مدت هاست که روی گوشی ها موجود است، اما گوگل با پیکسل 6 و 6 پرو آن را بسیار ارتقاء داد. دیگر احتیاجی به گفتن نشانه های املایی مانند نقطه و ویرگول یا پیدا کردن یک اموجی خاص نیست و تنها با صحبت کردن معمولی، همه موارد انجام می شوند.

iOS 16 نیز این قابلیت را برای کاربران آیفون به ارمغان آورده و تجربه تازهی را ارائه می دهد تا کاربران بتوانند به شکل راحت و روان بین تایپ کردن دستی و صحبت کردن جابه جا شوند. بعلاوه اپل چند ویژگی تازه گوگل را به این نسخه از سیستم عامل گوشی های هوشمند خود اضافه نموده. حال، باید صبر کرد و دید تا این قابلیت ها برای همه دستگاه هایی که iOS 16 را دریافت می نمایند، در دسترس خواهند بود یا خیر.

آیا اپل در حال کم کردن تفاوت های iOS و اندروید است؟

پاسخ این سؤال بسیار واضح است: بله؛ اپل در حال کم کردن تفاوت میان iOS و اندروید است. اینکه بیاییم و به شکل سختگیرانه ای در خصوص ویژگی های دیرینه اندروید سخن بگوییم، بسیار راحت است، اما حقیقت این است که ویژگی های اضافه هرگز عیب محسوب نمی شوند. باید در نظر بگیریم که انتخاب بین iOS و اندروید برای کاربران نباید مانند مرگ و زندگی به نظر برسد.

بسیاری از افراد (مانند خودم)، روزانه از هر دو سیستم عامل استفاده می نمایند تا گزینه های بیش تری داشته باشند. باید دید که اپل هم در ارائه بعضی از این ویژگی ها دچار مسائل اندروید خواهد شد یا خیر. برای مثال، ویجت های صفحه قفل در اندروید 4.2 معرفی گردیدند اما در اندروید 5 حضور نداشتند تا راهی را برای وجود Always-on Display باز نمایند.

با اینکه اپل از نظر قابلیت های مختلف هنوز به اندروید نمی رسد، باید در نظر داشت که زیست بوم آن بسیار جلوتر از اندروید است و همین برای بعضی افراد (مانند من) کافی است تا به سمت آن سوق داده شوند. به هر حال از معرفی این ویژگی های iOS 16 مسرور هستیم و کاربران آیفون طعم چند ویژگی تازه مورد انتظار را می چشند.

منبع: AndroidCentral

منبع: دیجیکالا مگ

به "کدام ویژگی های iOS 16 از اندروید کپی برداری شده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام ویژگی های iOS 16 از اندروید کپی برداری شده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید