چگونه تشخیص دهم که مبتلا به آسم هستم یا خیر؟

به گزارش زمین جهانی، سرفه و خس خس سینه یکی از علائم هشدار دهنده آسم است. اما ممکن است شرایط و بیماری های دیگری نیز چنین علائمی را داشته باشند. بنابراین چگونه بفهمیم که دچار آسم شده ایم یا خیر؟

چگونه تشخیص دهم که مبتلا به آسم هستم یا خیر؟

نشانه های کلاسیک و پایه ای آسم عبارتند از خس خس کردن، سرفه، تنگی قفسه سینه و احساس تنفس های کوتاه و ضعیف. اما شرایط دیگری مانند آلرژی، بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD)و آپنه خواب نیز می توانند مسائل مشابهی را ایجاد نمایند.

برای مثال در آلرژی یا حساسیت، افرادی که به عنوان مثال به گرده گل یا گردوخاک آلرژی دارند اگر در معرض آنها قرار بگیرند دچار سرفه یا خس خس سینه می شوند. بعلاوه کسانی که به حشرات مانند برخی زنبور ها آلرژی دارند اگر به وسیله آنها گزیده شوند دچار تنگی نفس می شوند.

یکی از راه های تشخیص و تمیز دادن بین علائم آلرژی و آسم این است: آلرژی در سیستم تنفسی فوقانی اتفاق می افتد و با احتقان و آبریزش بینی و مشکل سینوسی در ارتباط است که باعث سرفه و سوزش و مسدود شدن راه های هوایی می گردد. اما آسم بر روی جهت های هوایی که هوا را به ریه ها منتقل می نمایند تاثیر می گذارد.

در شرایط پیچیده تر، برخی افراد اگر در معرض برخی مواد و موجودات آلرژی زا به خصوص برخی سوسک ها، برخی قارچ ها و گردو غبار قرار بگیرند، تجربه حمله آسم به آنها دست می دهد.

مبانی تشخیص آسم

در وحله اول، دکتر شما معمولا با این سوالات آغاز خواهد نمود که در گذشته چه داروهایی مصرف می کردید و آیا در فامیل و نزدیکان خود افرادی داشته اید که دچار آسم شده باشند؟ بعلاوه از شما درباره علائمی که دارید، شدت علائم و اینکه چه چیزهایی باعث بدتر شدن این علائم می شوند، سوال خواهد نمود.

پزشکان بعلاوه سعی می نمایند با تعدادی از سوالات مانند سوالات زیر یک فهرست از چیزهایی که ممکن است شرایط را بدتر کند درست می نمایند:

  • آیا شب ها سرفه شما بدتر می گردد؟
  • آیا وقتی در خانه یا محل کار خود هستید علائم شما بیشتر می گردد؟
  • آیا شرایط و مسائل دیگری دارید که باعث بوجود آمدن این علائم شوند مانند عفونت سینوسی یا رفلکس اسید معده؟

در مرحله بعد، دکتر شما با دستگاه استتوسکوپ تنفس شما را گوش می دهد و ممکن است یک یا چندتا از تست های تشخیصی زیر را به کار گیرد:

  • اسپیرومتری: یک آزمون تنفسی که با مقدار گیری اندازه هوای رد و بدل شده هنگام دم و بازدم شما، اندازه سلامت وکارایی ریه های شما را مقدار گیری می نماید. اسپیرومتری بعلاوه اندازه سرعت بازدم شما را مقدار گیری می نماید. سپس از شما خواسته می گردد تا پس از استفاده از برونکودیلاتور، یک داروی استنشاقی که جهت تنفس را باز می نماید، دوباره آزمایش را تکرار کنید تا ببیند آیا تنفس شما بهبود می یابد یا خیر. اگر تنفس شما بهبود یافت به احتمال زیاد مبتلا به آسم هستید.
  • تست آلرژی: که می تواند تعیین کند چه چیزهایی علائم شما را شدید تر می نماید و بر روی تنفس شما تاثیر می گذارد. این کار معمولا به وسیله تست پوست انجام می گردد. بدین صورت که مواد مضنون به آلرژی را به صورت مایع در می آورند و به وسیله یک سوزن بسیار باریک وارد پوست شما می نمایند. این مایع به مدت 15 دقیقه بر روی پوست شما باقی می ماند تا ببینند آیا پوست شما به آن حساسیت دارد یا خیر.
  • اشعه ایکس از قفسه سینه: که یک تصویر از ریه ها و دنده های شما گرفته می گردد تا تعیین گردد آیا راه های هوایی شما مسدود شده است یا خیر. یک اشعه ایکس اغلب برای تشخیص علل دیگر علائم شبیه آسم مانند پنومونی، نارسایی قلبی، سرطان ریه و سل، گرفته می گردد.
  • آزمایش خون lgE : که سطوح ایمونوگلوبولین E شما را تشخیص می دهد. IgE یک آنتی بادی یا پادتن است که با مهاجمان خارجی مبارزه می نماید؛ و اگر سطح آن در بدن شما بالا باشد، ممکن است آسم و یا آلرژی داشته باشید.

بعلاوه ضروری است توجه داشته باشید که حتی بدون تجربه از هر یک از علائم تعیین، باز هم ممکن است آسم داشته باشید زیرا علائم آن در هر فردی ممکن است متفاوت باشد. برخی از افراد سرفه های بیشتری دارند، برخی دیگر خس خس سینه، و برخی از مسائل تنفسی رنج می برند.

منبع: فوت و فن / everydayhealth.com

به "چگونه تشخیص دهم که مبتلا به آسم هستم یا خیر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه تشخیص دهم که مبتلا به آسم هستم یا خیر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید