چانگان UNI، K سایپا در مشهد رونمایی شد ، از سیر تا پیاز چانگان Uni، K

به گزارش زمین جهانی، چانگان UNI-K سایپا براساس قوانین فعلی واردات خودرو به ایران، امکان ورود به کشور را ندارد. چراکه حتی نسخه پایه مدل 2023 این کراس اوور چینی، بیش از 20 هزار دلار در چین قیمت دارد. از همین رو، معین نیست که چرا سایپا این خودرو را به ایران وارد کرد و در نمایشگاه خودرو مشهد به نمایش گذاشت.

چانگان UNI، K سایپا در مشهد رونمایی شد ، از سیر تا پیاز چانگان Uni، K

بیت ران - محمد فتح اللهی - چانگان UNI-K سایپا دی ماه سال 1401 وارد گمرک ایران شد و هشت ماه بعد در یک رویداد رسمی خودرویی، به نمایش عایدی.

هنوز تعیین نیست که چانگان Uni-K سایپا با کدام تعیینات فنی خود وارد کشور شد. گروه خودروسازی سایپا صرفاً به نمایش این خودرو در نمایشگاه خودرو مشهد اکتفا کرد.

به همین علت تعیین نیست که آیا نسخه صرفاً بنزینی این کراس اوور وارد بازار می گردد، یا سایپا برنامه دارد نمونه هیبریدی آن را در ایران به فروش برساند. برای آشنایی بیشتر با این محصول چانگان، بهتر است هر دو نسخه بنزینی و هیبریدی آن را آنالیز کنیم.

تعیینات فنی چانگان UNI-K سایپا

UNI-K با دو قوای فنی متفاوت در بازار خودرو چین به فروش می رسد. هنوز تعیین نیست که دو نمونه موجود در ایران از چه موتوری برخوردار هستند.

گزینه اول برای قوای فنی چانگان UNI-K سایپا، یک موتور 1/5 لیتری (1494 سی سی) توربو است. این موتور که با کد JL473ZQ6 در زیر درب موتور این کراس اوور حضور دارد می تواند 166 اسب بخار متریک (163.7 اسب بخار - 122 کیلووات) در 5500 دور در دقیقه نیرو فراوری کند.

گشتاور این موتور هم در میان دورهای 1500 تا 4000 به 255 نیوتن متر می رسد که رقم بدی برای یک کراس اوور 2075 کیلوگرمی به شمار نمی رود.

اما این همه ماجرا درباره موتور 1/5 لیتری UNI-K نیست. بلکه این موتور با تکنولوژی iDD چانگان در اختیار مشتریان قرار می گیرد. یعنی این کراس اوور مجهز به یک سامانه هیبریدی است که باتری آن حجمی برابر با 30/74 کیلووات دارد.

این پک باتری باعث می گردد که قدرت موتور الکتریکی آن به 85 کیلووات (116 اسب بخار متریک - 114 اسب بخار) برسد و گشتاور فوق العاده 330 نیوتن متری را در اختیار راننده قرار دهد.

قدرت و گشتاور نسخه iDD

یعنی موتور 1/5 لیتری توربو هیبریدی این کراس اوور هیبریدی در مجموع 282 اسب بخار متریک قدرت و 585 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید. این نیرو و گشتاور به وسیله گیربکس 3 کلاچه برقی به چرخ های جلو منتقل می گردد.

براساس اطلاعاتی که چانگان درباره UNI-K iDD منتشر کرد، این کراس اوور فقط با نیروی موتور الکتریکی خود می تواند 130 کیلومتر مسافت را طی کند. این بدان معناست که در طول هر صد کیلومتر، 18.8 کیلووات انرژی از باتری 30/74 کیلوواتی آن مصرف می گردد.

باتری این نسخه را می توان با استفاده از شارژر Fast در مدت زمان 30 دقیقه 0 تا 80 درصد شارژ کرد. در حالت عادی هم خریدار می تواند با بهره گیری از شارژرهای خانگی در 5 ساعت خودرو خود را شارژ کند.

تعیینات فنی مدل بنزینی چانگان UNI-K سایپا

مدل های بنزینی UNI-K در چین به دو زیر گروه اصلی تقسیم می شوند. مدل هایی که نیروی موتور را به محور جلو منتقل می نمایند و نسخه هایی که این نیرو را به تمامی چهار چرخ این خودرو می رسانند.

همه مدل های بنزینی چانگان UNI-K در چین با موتور 2 لیتری (1998 سی سی) توربو به فروش می رسند. این موتور با کد JL486ZQ5 در این خودرو حضور دارد و می تواند در دور 5500 قدرتی برابر با 233 اسب بخار متریک (229.8 اسب بخار - 171 کیلووات) فراوری کند.

گشتاور این قوای محرکه 390 نیوتن متر است که در میان دورهای 1900 تا 3300 برترین استفاده را می توان از آن کرد. این قدرت و گشتاور به وسیله گیربکس 8 سرعته اتوماتیک (AT) به چرخ های جلو یا تمامی چرخ ها منتقل می گردد.

مدل های دیفرانسیل جلو 173 میلیمتر از سطح زمین فاصله دارند و این در حالی است که نسخه های اصطلاحاً دو دیفرانسیل 182 میلیمتر از زمین بالاتر هستند.

طول، عرض و ارتفاع مدل های بنزینی برابر است با 4865، 1948 و 1690 میلیمتر که ارتفاع مدل های فول و گرانتر با رینگ های 21 اینچی به 1700 میلیمتر نیز می رسد.

فاصله بین دو محور این خودرو 2890 میلیمتر است و 70 لیتر فضا برای ذخیره سوخت در این کراس اوور پیش بینی شده است. چانگان UNI-K سایپا می تواند با زاویه 19 درجه وارد و با زاویه 27 درجه از شیب ها خارج گردد.

قیمت چانگان UNI-K در چین

چانگان UNI-K در سه مدل دیفرانسیل جلو و یک مدل چهار چرخ متحرک در چین به فروش می رسد. نکته قابل توجه این است که تمامی مدل های بنزینی این کراس اوور چانگان در نمایندگی های این برند تخفیف خوردند.

مقرون به صرفهترین مدل UNI-K بنزینی در چین 149 هزار و 900 یوان قیمت دارد که برابر است با یک میلیارد و 31 میلیون تومان. این مدل مقرون به صرفه قیمت دیفرانسیل جلو است و با رینگ های 19 اینچی به فروش می رسد.

گرانترین مدل این خودرو در چین هم 179 هزار و 900 یوان یعنی یک میلیارد و 237 میلیون تومان قیمت دارد که از مدل پایه هیبریدی، مقرون به صرفهتر است.

مقرون به صرفهترین تیپ هیبریدی (iDD) این خودرو به قیمت 177 هزار و 900 یوان به چینی ها فروخته می گردد که معادل یک میلیارد و 223 میلیون تومان است. گرانترین تیپ هیبریدی این کراس اوور چینی هم 205 هزار و 900 یوان قیمت گذاری شد. یعنی یک میلیارد و 417 میلیون تومان.

با توجه به مبالغ اعلامی نمایندگی های چانگان برای فروش این خودرو، اگر Uni-K را روزی در خیابان های ایران مشاهده کنیم، قطعاً رقم پرداختی برای آن بالاتر از دو میلیارد تومان خواهد بود.

امکانات رفاهی چانگان UNI-T سایپا

فقط یک مدل از این کراس اوور چانگان با رینگ های 19 اینچی به دست مشتریان چینی می رسند. مابقی مدل ها با رینگ های 20 اینچی فراوری می شوند که این سایز، در گرانترین مدل به 21 اینچ هم می رسد.

در بحث ایمنی تمامی مدل ها به ترمزهای ABS و EBD، سامانه های کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی BA، هشدار نبستن کمربند ایمنی، سامانه کنترل فشار باد تایرها، ایربگ های راننده، سرنشین کناری، و پرده ای مجهز هستند.

این کراس اوور بعلاوه دارای سنسور پارک جلو و عقب، هشدار برخورد از کنار (در مدل های فول)، هشدار بازکردن درب ها (در مدل های فول)، دوربین 360 درجه، کروز کنترل آداپتیو، انتخاب مودهای رانندگی، هشدار خستگی راننده (در مدل های فول)، ترمز پارک برقی و سامانه های کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری در بخش امکانات دستیار راننده است.

آپشن هایی چون هشدار نقاط کور، کنترل حرکت خودرو در بین خطوط، رادار خطی، هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری هم فقط برای مدل های فول تک دیفرانسیل و چهار چرخ متحرک در نظر گرفته شدند.

سانروف پانورامیک، استارت بدون کلید و ورود بدون کلید در تمامی مدل های مقرون به صرفه و گران چانگان UNI-K استاندارد است. نحوه بازشدن درب صندوق عقب هم در تمامی مدل ها به غیر از مدل پایه تک دیفرانسیل به صورت برقی است.

تریم داخلی چانگان Uni-K سایپا

در بخش داخلی خودرو هم فرمان چرمی، دنده الکترونیکی، نمایشگر LCD پشت فرمان (بسته به مدل های مختلف: 3.5 اینچی، 9.2 اینچی و 10.25 اینچی) و دوربین ثبت وقایع در همه مدل ها استاندارد است.

شارژر وایرلس (در مدل های فول)، صندلی های چرمی اسپرت، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین کناری، گرمکن و سردکن صندلی های جلو (در مدل های فول) و نمایشگر 12.3 اینچی داشبورد بخش دیگری از امکانات این خودرو را تشکیل می دهند.

علاوه بر این موارد، امکاناتی مانند تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار خستگی راننده و Face ID (فقط در مدل های فول دیفرانسیل جلو و چهار چرخ متحرک)، سیستم صوتی SONY با 14 اسپیکر (7 اسپیکر در مدل های مقرون به صرفهتر) و چراغ های جلو LED به همراه Daylight هم در این کراس اوور چینی مشاهده می گردد.

امکاناتی دیگر این خودرو شامل نورپردازی داخلی با امکان انتخاب 64 رنگ، آیینه های جانبی برقی گرمکن دار، ایرکاندیشن دو نقطه ای بهمراه خروجی های تهویه برای ردیف دوم با فیلتر PM2.5 و یونیزه، سنسور باران و برف پاکن عقب (در مدل های فول) هستند که این فهرست را کامل می نمایند.

پرسش های متداول درباره چانگان Uni-K سایپا

فروش چانگان Uni-K چه زمانی در ایران شروع می گردد؟

  • گروه خودروسازی سایپا هیچ زمان تعیینی برای فروش این خودرو در بازار ایران اعلام نکرد. این کراس اوور چینی حتی تعیین نیست که در تیپ تک دیفرانسیل به بازار ایران می آید یا شاهد تردد نمونه دو دیفرانسیل آن خواهیم. آنچه فعلاً درباره این خودرو تعیین است، حضور چانگان Uni-K در فهرست خودروهای وارداتی سایپا به ایران است.

آیا چانگان Uni-K در بازار خودرو چین، محصولی پرفروش است؟

  • با گذشت هفت ماه از امسال میلادی، 9 هزار و 367 دستگاه از نسخه بنزینی چانگان Uni-K در چین به فروش رسید. این تیپ از Uni-K اکنون چهل و سومین کراس اوور پرفروش در آن کشور به شمار می رود. نسخه هیبریدی این خودرو نیز تا به امروز 3 هزار و 729 خریدار در کشور مبدا داشت. این تیپ از Uni-K براساس آمار فروش تجمیعی تا تیر ماه امسال، نود و هفتمین کراس اوور پرفروش در بازار خودرو چین است. Uni-K گرچه ظاهر زیبا و شاید کیفیت ساخت خوبی داشته باشد، اما هنوز نتوانسته است که حتی چینی ها را برای خرید به سمت خود جلب کند. جالب است بدانیم که پرفروش ترین کراس اوور میزان میانه در بازار خودرو چین، فولکس واگن تیگوان نسخه لانگ است که روزی 138 هزار نفر در چین آن را خریداری می نمایند!

پارس خودرو سهند به وسیله بیت ران آنالیز شد / همان همیشگی

بستیون T77 بهمن موتور رسماً رونمایی شد / آنالیز تخصصی و تصاویر

سایپا سیلک چه زمانی به بازار خودرو ایران می آید؟ آنالیز فنی و تصاویر

تداوم استفاده از پلت فرم قدیمی در سهند و اطلس سایپا

رانا پلاس AMT6 رونمایی شد / معرفی مقرون به صرفه ترین سدان اتوماتیک ایران خودرو

منبع: بیت ران

به "چانگان UNI، K سایپا در مشهد رونمایی شد ، از سیر تا پیاز چانگان Uni، K" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چانگان UNI، K سایپا در مشهد رونمایی شد ، از سیر تا پیاز چانگان Uni، K"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید