بیشترین و بالاترین سطح گارانتی قوای محرکه برای شاهین
به گزارش زمین جهانی، شرکت سایپا به توصیه بعضی کارشناسان و فعالان محیط زیست و در راستای حفاظت از گونه ارزشمند شاهین ایرانی، نام سدان تازه خود را در اسفند ماه 98 از رهام به شاهین تغییر داد. درنهایت از سال 1400 به تدریج سری اول سایپا شاهین به دست مشتریان رسید و بالأخره بعد از مدت به نسبت طولانی، چرخ های این سدان ایرانی با آسفالت جاده های کشورمان تماس پیدا کرد. در حال حاضر، بیش از 12 هزار دستگاه شاهین دنده ای تیپ G وارد جاده های کشور شده است و سایپا می خواهد به زودی فراوری نسخه اتوماتیک این سدان ملی را شروع کند.
شاهین دارای بیشترین و بالاترین سطح گارانتی قوای محرکه است. آنالیز مدت زمان و نحوه پوشش گارانتی خودرو شاهین نشان می دهد که این سدان ملی، ضمانت طولانی تری را برای بخش قوای محرکه نسبت به رقبای هم کلاس خود دارد.
سایپا شاهین به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز است که 110 اسب بخار قدرت را با گشتاور 178 نیوتن متر فراوری می نماید. همان طور که می دانید، در ابتدا قرار بود سایپا محصول تازهش را با پیشرانه 1.65 لیتری برلیانس روی خط فراوری ببرد، اما به علت شروع تحریم ها نقشه عوض شد و پلن B یعنی استفاده از همان موتور قدیمی مگا موتور روی میز مهندسان وطنی نهاده شد.
از آنجایی که پیشرانه 8 سوپاپ قدیمی و کم حجم M15 (همان موتور تیبا و ساینا) قادر نبود نیازهای یک خودرو گران تر و سنگین تر را رفع سازد، تصمیم بر آن شد که پیشرانه قدیمی دست خوش یک سری اصلاحات و تغییرات اساسیقرار گیرد که مهم ترین آن اضافه شدن توربو بود. نتیجه این کار از دو جهت قابل آنالیز است: از دیدگاه مثبت می توان گفت که موتور تازه M15TC جدا از دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو 5، توانسته 23 اسب بخار قدرت و 50 نیوتن متر گشتاور بیشتر از مدل تنفس طبیعی فراوری کند که اختلاف محسوسی به شمار میرود؛ اما در روی دیگر سکه، برای مشتریان توجیه مالی چندانی ندارد که برای فقط 13 نیوتن متر گشتاور بیشتر از یک خودرو تنفس طبیعی معمولی (در سطح EF7)، دردسرهای یک پیشرانه توربو را به جان بخرند.
در حال حاضر، رقبای هم قیمت این خودرو گشتاوری در بازه 142 تا 158 نیوتن متر را فراوری می نمایند. بعلاوه جعبه دنده این خودرو از نوع F185 و 5 سرعته دستی است که فناوری ساخت بالاتری را نسبت به سایر رقبای هم قیمت خود دارد و ساختار تعویض دنده تازه در آن رعایت شده است.
شاهین با وجود اینکه به عنوان یک سدان توربوشارژر شناخته می گردد، دارای گارانتی 60 هزار کیلومتری است که نسبت به رقبا 20 هزار کیلومتر ضمانت قوای محرکه بیشتری دارد. باید به این نکته توجه داشت که امروزه رقبای تازه شاهین دنده ای با گارانتی پایه وارد بازار شده است و ضمانت فنی کمتری را نسبت به محصول تازه سایپا دارند.
مشخصات شاهین شامل ظرفیت باک خودرو 47 لیتر، رینگ 15 اینچ فولادی و آلومینیومی، سایز تایر 185/650 R15، ترمز جلو و عقب خنک شونده دیسکی است. تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی شاهین شامل ایربگ راننده، ایربگ سرنشین جلو، کمربند پیش کشنده سرنشینان جلو، هشدار بستن کمربند راننده، سطح ایمنی مطابق با استاندارد های اروپا ECE ، مجهز به سیستم های SBD، ABS ،BAS و هشدار تعویض دنده GSI، سیستم ورود و خروج بدون سوئیچ، سوئیچ های روی فرمان سیستم پخش صوتی است.
در نسخه S، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، مولتی مدیا 7 اینچ، سوئیچ های روی فرمان سیستم پخش صوتی، دوربین دید عقب وجود ندارد. در شاهین G نیز رادیو پخش مجهز به پورت USB و AUX وجود ندارد، اما در بقیه مشخصات هر دو خودرو یکسان است.
آگهی های خرید و فروش شاهین
***
شما می توانید تازهترین اخبار خودرو را در بلاگ زمین جهانی مطالعه کنید.
منبع: بلاگ دیوار