ورکشاپ های بین المللی در نمایشگاه های مجازی کتاب اهمیت بیشتری نسبت به نمایشگاه های حضوری دارند

به گزارش زمین جهانی، امیر بیک محمدی، مدیر آژانس ادبی تماس در گفت وگو با خبرنگاران، با تاکید بر اینکه نمی توان بخش بین الملل نمایشگاه مجازی کتاب را از بخش اصلی آن جدا کرد، گفت: شخصیت نمایشگاه کتاب یکپارچه است. این شخصیت در بخش بین المللی نمایشگاه مجازی کتاب در شکل و قالب دیگری بروز پیدا می نماید، که در نهایت نشان دهنده شخصیت کلی نمایشگاه کتاب تهران است.

ورکشاپ های بین المللی در نمایشگاه های مجازی کتاب اهمیت بیشتری نسبت به نمایشگاه های حضوری دارند

به گفته او، نمایشگاه کتاب تهران موفقیت های خوبی را در بخش بین المللی داشته است، مدیر آژانس ادبی تماس ادامه داد: شاید لازم باشد در این موضوع تتازهنظر گردد. شاید تغییر نگاه، گام تازهی برای به دست آوردن دستاوردها و داشتن نگاه تازه است؛ زیرا در چند سال گذشته قبل از اتفاق های مربوط به اپیدمی، در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران میزبان کشورهایی مانند ایتالیا، روسیه، چین و ... بودیم.

بیک محمدی اضافه کرد: در نتیجه حضور مهمان ویژه در دوره های مختلف نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، فعالیت نشر ایران در سطح بین المللی نمایان شد. این تحولات علی رغم همه مسائل و قوانینی که از نظر تحریم ایران وجود دارد، رخ داد. شاید این موارد باعث شد تا مسیرهای تازهی دیده گردد.

بخش بین الملل نمایشگاه از دیگر فعالیت های آن جدا نیست

بیک محمدی با اشاره به اینکه پیشینه فعالیت بخش بین الملل نمایشگاه مجازی کتاب را به فال نیک می گیرد، ادامه داد: امیدوارم در آینده این فضا دوباره تکرار گردد. به طور کلی بخش بین المللی نمایشگاه کتاب تهران شکل نحیف و لاغری دارد و قطعا زمانی که در فضای فیزیکی این شرایط بر آن حاکم است، این موارد در فضای مجازی هم ادامه خواهدداشت.

مدیر آژانس ادبی تماس با اشاره به اینکه در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب لندن، فرانکفورت و ... در سال های قبل از همه گیری فعالیت های گسترده ای انجام می شد، اعلام کرد: در نتیجه پیشینه این نمایشگاه ها، شاهد فعالیت پروپیمان در بخش بین الملل نمایشگاه مجازی کتاب آن ها هستیم.

او اضافه کرد: وقتی نمایشگاهی با تجربه بین المللی و شکل نحیف و لاغر برگزار شده باشد، شاهد همین مساله در بخش مجازی نیز خواهیم بود. این دو مساله قابل تفکیک نیست و اگر می خواهیم که به بازخورد بالایی در بخش مجازی برسیم، باید به این نتیجه برسیم که سابقه ما در بخش بین المللی علی رغم پیشرفت هایی که داشتیم، قابل اتکا نیست.

نقش ورکشاپ ها در نمایشگاه مجازی پررنگ تر است

بیک محمدی با تاکید بر اینکه ناشران و آژانس های ادبی باید ارتباط پایدار روزانه و هفتگی با مخاطب های خود در سراسر کشورها داشته باشند، گفت: نمایشگاه مجازی و حضوری به نوعی فرصتی برای نشان دادن فعالیت ناشران و آژانس های ادبی و حضور دوباره در میان فعالان است. شاید بیش از اینکه برگزاری نمایشگاه به شکل مجازی منجر به تسهیل کارها گردد، به هماوردی شبیه است که منجر به ابراز حضور مجدد فعالان بخش بین الملل خواهدشد. پیغام این نمایشگاه به ناشران و آژانس های ادبی خارجی این است که در این حوزه فعال هستیم و راه های ارتباطی را در اختیار دیگر فعالان قرار می دهد.

او درباره ویژگی های نمایشگاه مجازی که به شکل استاندارد برگزار می گردد، اعلام کرد: در یک نمایشگاه مجازی استاندراد، ورکشاپ ها و وبینارهایی برگزار می گردد که بسیار با اهمیت است. اگر در نمایشگاه حضوری 200 نفر در این ورکشاپ ها شرکت نمایند، 2000 نفر می توانند در ورکشاپ نمایشگاهی که به شکل غیرحضوری برگزار می گردد، شرکت نمایند. اطلاع رسانی در نمایشگاه مجازی کتاب بسیار مهم است.

به گفته مدیر آژانس ادبی تماس، اگر ورکشاپ ها در نمایشگاه 10 تا 20 درصد شخصیت نمایشگاه را نمایش می داد، ورکشاپ ها تا 50 درصد فعالیت در نمایشگاه مجازی را نمایش می دهد. زیرا دامنه مخاطبان نمایشگاه مجازی گسترده تر از نمایشگاه حضوری است.

او درباره نکاتی که باید در برگزاری بخش بین الملل نمایشگاه مجازی به آن ها توجه بیشتری گردد، اعلام کرد: افرادی که قرار است این مساله را راهبری نمایند، باید در حال تعامل با فضای بین الملل باشند، هرچقدر این افراد با آورده و دانش بیشتری باشند، مسیرهای تازه بیشتری برای ناشران و آژانس های ادبی داخلی و خارجی ایجاد خواهدشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "ورکشاپ های بین المللی در نمایشگاه های مجازی کتاب اهمیت بیشتری نسبت به نمایشگاه های حضوری دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورکشاپ های بین المللی در نمایشگاه های مجازی کتاب اهمیت بیشتری نسبت به نمایشگاه های حضوری دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید