مربا به شرط سلامت

به گزارش زمین جهانی، مربا همان طور که از نامش پیداست به تمام غذاهایی اطلاق می گردد که ماده خام در آن به وسیله فرد دستخوش تغییراتی برای بهبود رنگ، بو، مزه یا غلظتش شده باشد تا هم به مطلوبیت آن بیفزاید و هم ماندگاریش بیشتر گردد. بار فرهنگی این کلمه در علوم تغذیه خلاصه شده است که منظور از مربا، میوه ها، برگ ها، گل ها و ریشه هایی است که به یاری

مربا به شرط سلامت

مربا به شرط سلامت

دکتر موسی صالحی*

مربا همان طور که از نامش پیداست به تمام غذاهایی اطلاق می گردد که ماده خام در آن به وسیله فرد دستخوش تغییراتی برای بهبود رنگ، بو، مزه یا غلظتش شده باشد تا هم به مطلوبیت آن بیفزاید و هم ماندگاریش بیشتر گردد. بار فرهنگی این کلمه در علوم تغذیه خلاصه شده است که منظور از مربا، میوه ها، برگ ها، گل ها و ریشه هایی است که به یاری شکر و حرارت و افزودن طعم دهنده ها و نگه دارنده ها به یک ماده خوش رنگ و بو و با قوام تبدیل شده و قابلیت نگهداری برتری یافته است. به نوعی غلظت بخشیدن به آب انگور یا آب گوجه فرنگی هم می تواند در طبقه بندی مرباها قرار بگیرد اما مردم آن را مربا نمی دانند مانند (رب و شیره های گیاهی). آنچه حایز اهمیت است، ارزش غذایی مرباها و یا زیان هایی است که ممکن است برای مصرف کننده در پی داشته باشد. بنابراین نکات زیر را جدی بگیرید:

* اگر در تهیه مربا همه اصول علمی و بهداشتی رعایت گردد، غذای حاصل برای تامین انرژی به خصوص در بچه ها در حال رشد، ورزشکاران و نوجوانان می تواند بسیار مفید باشد.

* در صورتی که در تهیه مربا از دمای بالا استفاده گردد، یعنی برای زمان زیادی از حرارت برای طبخ مربا استفاده گردد، بدیهی است باعث از بین رفتن همه ویتامین های آن می گردد گرچه فیبر، املاح و انرژی آن هنوز پابرجاست.

* اگر مربا خانگی باشد، احتیاجی به افزودن نگه دارنده ها نیست اما اگر صنعتی تهیه گردد (برای ماندگاری طولانی خارج از یخچال) برای دستگاه گوارش، خون و کبد انسان مضر خواهد بود.

* مرباها برای افرادی که احتیاج به انرژی اضافه ندارند، توصیه نمی گردد. زیرا مانند قند و شکری که در انواع شربت ها و نوشابه ها هست در سفره غذایی افراد قرار می گیرند و باعث اضافه وزن می شوند.

* حتی مربایی که از ساخارین برای دیابتی ها و بیماران قلبی تهیه می گردد هم مورد تایید نیست زیرا در آخرین تحقیقات تعیین شده است که مصرف زیاد ساخارین احتمال سرطان پروستات را زیاد می نماید بنابراین چه بهتر که از خوردن آنها صرفه نظر کنید.

* به منظور کاهش شکر مصرفی در تهیه مربا از میوه های شیرین بهره ببرید. زیرا مربا کردن میوه های ترش احتیاجمند شکر بیشتر بوده پس کالری مضاعفی خواهند داشت.

با این حال مربا، نقش اصلی را در سفره خانواده های ایرانی بازی می نماید. مثلا در شیراز، به دلیل وفور میوه تمشک و توت سیاه، انواع مرباها و شربت ها از این میوه حاصل می گردد. اما باوجود همه اینها باز هم هیچ چیز جای میوه تازه را نمی گیرد پس حد اعتدال را رعایت کنید.

پی نوشت ها :

* متخصص تغذیه

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "مربا به شرط سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مربا به شرط سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید