لزوم توسعه ارتباطات ثابت

به گزارش زمین جهانی، خبرگزاری خبرنگاران-رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: با وجود همه خدماتی که در سال های گذشته در بخش ارتباطات همراه اجرا شده است، اما هم اکنون باید ارتباطات ثابت و فیبر نوری را بیشتر توسعه دهیم.

لزوم توسعه ارتباطات ثابت

به گزارش خبرگزاری زمین جهانی به نقل از خبرگزاری صداوسیما،آقای صادق عباسی شاهکوه درباره برنامه دولت سیزدهم برای توسعه فیبر نوری اضافه کرد: البته فیبر نوری در شبکه های مخابراتی ما در بین شهری و بین استانی هم اکنون استفاده زیادی می گردد به این معنا که شبکه های زیرساختی و بین شهری ما کاملاً متکی به فیبر نوری است و توسعه خوبی هم در این بخش داشته ایم، اما در داخل شهر ها در این بخش عقب ماندگی داریم.

وی گفت: ما در بخش پوشش تلفن همراه در سال های اخیر پیشرفت خوبی در سراسر کشور داشته ایم، اما در توسعه ثابت عقب افتادگی داریم و باید این امر را جبران کنیم و برنامه دولت سیزدهم این است که 20 میلیون خانوار تا انتها دولت به شبکه فیبر نوری متصل گردد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اضافه کرد: فیبر نوری مزایای بسیار زیادی دارد و وقتی به داخل خانه ای برسد دیگر محدودیت سرعت نخواهیم داشت و حتی سرعت های گیگابیت بر ثانیه امکان پذیر خواهد بود که البته همه این ها به این شرط است که تجهیزات مورد احتیاج آن هم نصب شده باشد.

آقای عباسی شاهکوه گفت: آن چیزی که زمان می برد کشیدن فیبر نوری است و ما بعد از این گام برای اضافه کردن تجهیزات پشت آن دیگر مشکل خاصی نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: برنامه دولت سیزدهم این است که تا انتها سال 1403 هشتاد درصد خانوار ها یعنی 20 میلیون خانوار صاحب فیبر نوری شوند و ما متناسب با احتیاج های مردم باید خدمات دهی داشته باشیم.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برای اجرای این طرح آیا تجهیزات مورد احتیاج خریداری شده است و آیا شرکت های داخلی توان فراوری تجهیزات را دارند؟ گفت: ما این کار را از گذشته شروع نموده ایم و هم اکنون 700 تا 800 هزار پورت فیبر نوری در کشور داریم که برنامه دولت سیزدهم سرعت دادن به این کار است و قطعاً برای سرعت دهی احتیاجمند تجهیزات و فیبر نوری بسیار زیادی هستیم و برنامه ریزی ما این است که اپراتور های بخش خصوصی ورود نمایند.

آقای عباسی شاهکوه اضافه کرد: ما در اجرای این طرح باید میان اپراتور های موجودمان تقسیم کاری انجام دهیم و هر چند استان به یک اپراتور واگذار گردد که از این طریق بتوانیم کار را به صورت موازی پیش ببریم و در غیر این صورت 20 میلیون پورت به تنهایی انجام نخواهد شد.

وی با اشاره به این که هم اکنون کابل فیبر نوری در داخل کشور فراوری می گردد، گفت: ما باید خود فیبر را وارد کنیم و در حال جمع آوری احتیاجمندی هایمان به فیبر هستیم تا بتوانیم هر چه زودتر سفارش دهیم و شاید در سال آینده سرعت توسعه ما خیلی زیاد نباشد چرا که ما باید سال اول طرح را بیشتر صرف واردات و فراوری تجهیزات در داخل کنیم، اما در سال های بعد سرعت توسعه بیشتر می گردد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اضافه کرد: باید شرکت های داخلی بیشتری را ترغیب کنیم که به سمت ساخت تجهیزات بروند.

آقای عباسی شاهکوه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا برای توسعه فیبر نوری پروانه های جدیدی هم صادر خواهید کرد؟ گفت: ما برنامه ای در این خصوص نداریم و ما با اپراتور هایی که هم اکنون مجوز این کار را دارند ادامه کار خواهیم داد و حدود 20 مورد هستند که هر کدام تمایل داشتند می توانند با ما در اجرای این طرح مشارکت نمایند و برای آن ها تقسیم کار خواهیم داشت.

وی درباره این که برای شرکت مخابرات ایران به عنوان بازیگر اصلی اجرای این طرح چه برنامه ای پیش بینی نموده اید؟ اضافه کرد: چند سالی است که با توجه به تغییر نکردن تعرفه ها، عایدی این شرکت هم افزایش نداشته و از طرفی هزینه هایش افزایش داشته است و ما باید اصلاحاتی در این بخش انجام دهیم تا توان سرمایه گذاری اپراتور ها و بعلاوه مخابرات بیشتر گردد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: علاوه بر این راه چاره های دیگری را هم در پیش گرفته ایم که احتیاج به حمایت دولت دارد و البته این حمایت لزوماً بودجه نیست و بخشی از عایدی هایی که اپراتور ها باید به دولت پرداخت نمایند باید صرف توسعه فیبر نوری گردد.

آقای عباسی شاهکوه اضافه کرد: یک سری حمایت ها هم باید غیر مستقیم انجام گردد که مثلاً ما می توانیم در تعامل با شهرداری ها و وزارت نیرو هزینه هایمان را کاهش دهیم که مثلاً به جای حفر زمین و فیبرکشی زمینی که بسیار پرهزینه و زمان بر است در تعامل با توانیر بتوانیم از تیر های برق برای کابل کشی استفاده کنیم تا هم سرعت بالاتر رود و هم هزینه ها کاهش پیدا کند.

وی گفت: این طرح، ملی است و آن نهضت و تعاملی که میان مردم و مسئولان در زمان گازکشی ایجاد شد باید در این طرح نیز به تحقق برسد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در این چند دهه چقدر در توسعه فیبر نوری عقب مانده ایم؟ اضافه کرد: ما در شبکه های بین شهری خوب عمل نموده ایم، اما در داخل شهر ها و برای این که فیبر نوری را به منازل برسانیم سرعتی نداشته ایم چرا که تمرکز دولت های گذشته بیشتر روی تلفن همراه بود چرا که تلفن همراه، سرعت عمل دسترسی را بیشتر می نماید و با نصب یک بی تی اس، تعداد زیادی از افراد تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

آقای عباسی شاهکوه گفت: اولویت دولت های گذشته روی تلفن همراه بود و دسترسی های خوبی هم در این ارتباط به مردم داده شد، اما در این بخش دچار نبود توازن شدیم، زیرا در بسیاری از کشور ها اغلب استفاده مردم روی ثابت است، اما در کشور ما دو سوم دسترسی ها روی تلفن همراه و این باعث شده است که شبکه های تلفن همراه تحت فشار قرار بگیرند و هم اکنون با افت کیفیت آن ها روبرو شده ایم.

وی با اشاره به این که هم اکنون هیچ راهی جز توسعه ارتباطات ثابت نداریم، اضافه کرد: علاوه بر این فیبر نوری، احتیاج آینده ما هم هست چرا که وقتی که تلفن همراه به سمت نسل پنجم برود حتماً باید بر بستر فیبر نوری باشد و برنامه دولت این است که تا انتها دولت 10 درصد پوشش مردم روی نسل پنجم تلفن همراه باشد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: وقتی فیبر نوری به خانه ها برسد ما در کنار آن می توانیم بی تی اس های تلفن همراه را نیز به فیبر نوری وصل کنیم که از این طریق کیفیت تلفن همراه هم بالا می رود و از این طریق علاوه بر خانوارها، فروشگاه ها و ادارات هم به فیبر نوری متصل می شوند که اتصال آن ها زودتر از خانوارهاست.

آقای عباسی شاهکوه اضافه کرد: بنابر این ما در بخش توسعه ارتباطات ثابت عقب ماندگی زیادی داریم، اما در بخش همراه شرایط مان خوب است و به خصوص در نسل چهارم اینترنت به نسبت بسیاری از کشور ها شرایط خوبی داریم و در یک دوره بسیار خوب عمل کردیم و اگر آن موقع در بخش ثابت هم توسعه می دادیم اکنون مردم لذت استفاده از تلفن همراه را خیلی بیشتر می چشیدند.

وی درباره این که چه تعاملی با شهرداری ها در مورد اجرای هر چه بهتر طرح توسعه فیبر نوری برقرار نموده اید؟ گفت: هم اکنون بسیاری از شهرداری ها در تعامل با اپراتور ها هستند و با هم قرارداد دارند و ما با شهرداری تهران صحبت نموده و راه چاره های زیادی را پیدا نموده ایم که منافع طرفین تأمین گردد چرا که در کنار توسعه فیبر نوری می تواند منافعی به دستگاه های دیگر هم برسد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اضافه کرد: در توسعه فیبر نوری، وزارت نیرو می تواند به هوشمند سازی شبکه برق برسد، چون آن ها احتیاجمند اتصال فیبر نوری هستند و از این طریق شهرداری ها هم می توانند صاحب طرح شهر هوشمند شوند و قطعاً در اجرای طرح فیبر نوری منافع همه دستگاه ها و مردم تأمین می گردد.

آقای عباسی شاهکوه گفت: پیش از این هم این گونه بوده است به این ترتیب که در سال های گذشته که ما در کنار جاده ها، فیبر نوری را کشیدیم وزارت راه از مزایای آن در مورد دوربین های جاده ای منتفع شد پس بنابر این، این طرحی ملی است که برای همه دستگاه ها دستاورد دارد.

وی درباره این که برای کاهش هزینه های کشیدن فیبر نوری داخل منازل چه تمهیداتی اندیشیده اید؟ اضافه کرد: اپراتور ها در این خصوص وظایفی دارند و باید قیمت گذاری ها با هزینه هایشان در این بخش متناسب باشد و ما نهایت کوشش مان را می کنیم که مردم هزینه زیادی نپردازند و فکر می کنیم قیمت ها در مجموع ارزان باشد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا بعضی کارشناسان اجرای طرح دولت سیزدهم در زمینه توسعه فیبر نوری را نشدنی می دانند؟ گفت: ما قبول داریم که اجرای این طرح بسیار سخت است، اما اگر دست به دست هم دهیم و تقسیم کار مناسبی میان اپراتور ها انجام گردد شدنی است.

آقای عباسی شاهکوه اضافه کرد: قطعاً باید برای تحقق 20 میلیون پورت هزاران کیلومتر فیبرکشی گردد، اما با عزمی که وزارت ارتباطات و دولت دارد این کار شکل می گیرد و دولت در لایحه بودجه، بند های مناسبی را به این امر اختصاص داده است که اگر تصویب گردد یاری زیادی به ما می نماید.

منبع: خبرگزاری آریا

به "لزوم توسعه ارتباطات ثابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم توسعه ارتباطات ثابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید