فرید زکریا: آمریکا در مبارزه با کرونا کشوری استثنایی است اما نه به معنای مثبت

به گزارش زمین جهانی، تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل در یادداشتی نوشته به دلایل شکست دولت آمریکا در مهار بیماری کووید-19 پرداخته است.

فرید زکریا: آمریکا در مبارزه با کرونا کشوری استثنایی است اما نه به معنای مثبت

به گزارش گروه بین الملل زمین جهانی، فرید زکریا، تحلیلگر مشهور آمریکایی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی به تحلیل اوضاع نابسامان دولت آمریکا در مبارزه با ویروس کرونا پرداخته است.

این تحلیلگر روابط بین الملل نوشته است: ایالات متحده در میان پیشرفته ترین کشورهای جهان در صندلی منحصر به فردی قرار گرفته است. ایالات متحده به جای مسطح کردن نمودار مبتلایان به کووید-19 شاهد افزایش ابتلا به بیماری در چند ایالت پرجمعیت است و دکتر آنتونی فاوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی پیشنهاد نموده که این ایالت ها به طور جدی بستن دوباره اقتصادهایشان را مورد آنالیز قرار دهند.

فرید زکریا ضعف ساختار دولت آمریکا را اصلی ترین دلیل برای نارکارآمدی در مهار کووید-19 دانسته. او نوشته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها، سازمان دارو و غذا و سایر بخش های وزارت بهداشت آمریکا همگی در انجام وظیفه شان شکست خورده اند، البته هر کدام به روش خاص خود.

به نوشته او، دوران تعطیلی ها قرار بوده برای دولت جهت استقرار ظرفیت های اخذ تست زمان بخرد تا مردم بعد از بازگشایی کسب و کارها بتوانند به زندگی عادی بازگردند، در عمل اما این تعطیلی ها فقط زمان را هدر داده اند. او نوشته برای بیشتر ایالت ها اخذ روزانه 5 میلیون تست در یک روز که برای آن هدفگذاری انجام شده بود چیزی بیش از یک رویا نیست.

زکریا در ادامه به مقایسه دولت آمریکا با ساختارهای دولت دیگر کشورها پرداخته و نوشته است: همزمان در سایر کشورهای ثروتمند- از آلمان و کره جنوبی گرفته تا اسپانیا و ایتالیا- شمار مبتلایان از چند ماه پیش رو به کاهش گذاشت و در سطح پایین باقی مانده است. آمریکا هنوز استثنایی است، اما دیگر نه به معنای مثبت آن.

تحلیلگر آمریکایی نوشته است: پیروز شدن در مبارزه با کووید-19 لزوماً نیازمند داشتن یک دستگاه بوروکراتیک عظیم نیست. هنگ کنگ، سنگاپور، تایوان و کره جنوبی دولت های به مراتب کوچکی دارند. از طرف دیگر، دانمارک، نروژ و آلمان هم عملکرد خیلی خوبی دارند و صاحب دولت های نسبتاً عظیمی هستند. اما در تمام این موارد، بروکراسی های دولت از منابع اقتصادی خوبی برخوردارند، اختیارات قابل توجهی دارند و قواعد و مجوزهای افراطی آنها را فرسوده ننموده است، ضمن آنکه همه شان آدم های باهوشی را استخدام می نمایند و برایشان بابت اشتغال در بخش دولتی احترام قائل می شوند. در ایالات متحده ما فرهنگی داریم که توسط رونالد ریگان پایه گذاری شده. او به عنوان رئیس دیوان سالاری فدرال زمانی به طنز گفت: وحشتناک ترین 9 کلمه در زبان انگلیسی این است: من کارمند دولت هستم و برای یاری اینجا هستم.

فرید زکریا در سرانجام خاطرنشان نموده است: کووید-19 باید زنگ هشدار باشد. ضروری است ایالات متحده ظرفیت دولت خودش را بازسازی کند. هدف نباید دولت عظیم یا کوچک بلکه دولت هوشمند باشد. آنچه ما الان داریم احمقانه است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "فرید زکریا: آمریکا در مبارزه با کرونا کشوری استثنایی است اما نه به معنای مثبت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرید زکریا: آمریکا در مبارزه با کرونا کشوری استثنایی است اما نه به معنای مثبت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید