ضرورت نیاز به آموزش و به روز رسانی رشته های باستان شناسی

به گزارش زمین جهانی، آموزش و به روز رسانی باستان شناسی

رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور از ضرورت به روزرسانی آموزش و به روز رسانی باستان شناسی خبر داد. بر اساس گزارش ایرنا روح الله شیرازی بعد از ظهر سه شنبه در طول برگزاری شانزدهمین همایش سالانه باستان شناسی که در تالار همایش های موزه ملی برگزار گردید، با اشاره به این که باستان شناسی در مقایسه با سایر علوم بومی در ایران به نسبت دانشی جوان و نوپا می باشد، گفت: البته که در شرایط کنونی پیشرفت خوبی را داشتیم. وی با تاکید بر این که علم باستان شناسی درختی تنومند و پرثمر شده است، افزود: باستان شناسان ایرانی گام هایی زیادی را در این راستا پر فراز نشیب برداشته و همواره دغدغه آنها این بوده که بخش هایی از تمدن کهن و طولانی جوامع انسانی این مرز و بوم را از دل خاک دربیاورند تا در معرض دید و قضاوت پژوهشگران قرار دهند. با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر در مورد این خبر بدانیم.

ضرورت نیاز به آموزش و به روز رسانی رشته های باستان شناسی

شیرازی گفت: در این میان نشست های علمی و تخصصی باستان شناسی فرصتی بوده که زمینه های در به اشتراک گذاشتن اندیشه ها را در میان پژوهشگران باستان شناس فراهم کرده و منجر به شکوفاتر شدن اندیشه ها و شکوفایی روش های نوین باستان شناسی می شود. وی اضافه نمود: واقعیت این است که آشنایی با روش ها و کاربرد روش های جدید باستان شناسانی که به خصوص در این روزگار توسعه و تکامل آن هم آهنگی پرشتاب داشته باعث می شود تا دستاوردهای حوزه باستان شناسی پر بار تر و قوی تر شود. وی با اعلام اینکه نخستین گردهمایی باستان شناسی ایران در سال 51 برگزارشد، گفت: پژوهشکده باستان شناسی در سال جاری هفدهمین همایش سالانه خود را برگزار می کند. شیرازی اضافه نمود: پژوهشکده باستان شناسی به عنوان رکن اصلی باستان شناسی کشور در تلاش است تا برای دستیابی به افق روشن و امیدبخش در قلمرو باستان شناسی چالش های پیش رو را برطرف کند.

وی با اشاره به این که مهمترین چالش باستان شناسی را می توان در سه حوزه آموزش و پژوهش و مطالعات اضطرابی دسته بندی کرد، گفت: غلبه بر چالش های آموزشی و به روز رسانی باستان شناسی بی تردید با همکاری و همراهی مراکز دانشگاهی امکان پذیر خواهد بود. وی اضافه نمود: به رغم سابقه نزدیک به 80 ساله امر آموزش باستان شناسی در ایران گفت: گروه های آموزشی باستان شناسی دانشگاهی در سراسر کشور حضور دارشته اما باید روش های نوین و به روز رسانی باستان شناسی ایران به کار گرفته شود که اکنون در اختیار نداریم. وی گفت: خوشبختانه از حدود دو دهه پیش گام های قابل ستایشی در ایران در این زمینه برداشته شده اما واقعیت این است که تا رسیدن به این جایگاه شایسته فاصله زیادی وجود دارد. ورود دانش های میان رشته ای در مباحث آموزشی و سرفصل های درس دانشجویان آشنا کردن آنان با راه های نظری نوین باستان شناسی، آموزش ابزار های به روز و کارآمد از جمله گام هایی است که می تواند در بهبود و برطرف کردن چالش ها در به روز رسانی باستان شناسی یاری رساند.

شیرازی با اشاره به این که ایران دارای تاریخی چند هزار ساله است و همواره عملیات عمرانی زیادی در حال روی دادن است، گفت: همواره انجام پروژه های عمرانی باید با ملاحظات فرهنگی همراه باشد. وی اضافه نمود: در این راستا الزام دستگاه های اجرایی برای تهیه پیوست فرهنگی در هر پروژه را می توان گام موثری در این زمینه دانست. به گفته شیرازی انجام کاوش های باستان شناسی اضطراری در برخی از محوطه ها، داده های ارزشمندی را درباره فرایند طولانی فرهنگ در بخش های مختلف کشور فراهم آورده است.

منبع: الی گشت

به "ضرورت نیاز به آموزش و به روز رسانی رشته های باستان شناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت نیاز به آموزش و به روز رسانی رشته های باستان شناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید