جشنواره مستند تلویزیونی برآمده از نگاه و حضور مردم است

به گزارش زمین جهانی، نمی توان انکار کرد که طی سال های اخیر سرعت پیشرفت فیلم مستند در ایران چند برابر شده است؛ رشد و توسعه مستندسازی در کشورمان هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی ملموس و مشهود است. بدون تردید یکی از عوامل این پشرفت، سیمای جمهوری اسلامی است.

جشنواره مستند تلویزیونی برآمده از نگاه و حضور مردم است

نمی توان انکار کرد که طی سال های اخیر سرعت پیشرفت فیلم مستند در ایران چند برابر شده است؛ رشد و توسعه مستندسازی در کشورمان هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی ملموس و مشهود است. بدون تردید یکی از عوامل این پشرفت، سیمای جمهوری اسلامی است.

در حالی به استقبال پنجمین جشنواره مستند تلویزیونی می رویم که معاونت سیما به مأمن و مرکزی بزرگ و مهم در زمینه مستندسازی تبدیل شده است. رسانه ملی در این دوران حامی جدی مستندسازان است. مروری بر وقایع اخیر در این عرصه به خوبی اثبات می نماید که بسیاری از هنرمندان و چهره های برجسته حوزه مستند، با پشتیبانی تلویزیون به صحنه آمده و آثار فاخر و تأثیرگذاری را ساخته اند. سیما علاوه بر راه اندازی شبکه مستند که به طور تخصصی و متمرکز به پخش آثاری در این قالب می پردازد، در سایر شبکه ها نیز فضای مناسبی را برای نمایش آثار شاخص و برتر مستند ایجاد نموده است. نتیجه این است که امروز شبکه و برنامه های مستندمحور سیما از پربیننده ترین بخش های رسانه ملی هستند و به واسطه سیما، فیلم مستند جایگاه ویژه تری نزد ذائقه مردم یافته است.

جشنواره تلویزیونی مستند نیز در همین جهت راه اندازی شده و در هر دوره نسبت به قبل، راستا پیش رونده ای داشته است.

این جشنواره دارای ویژگی های منحصر به فردی است که اشاره به بعضی از آنها خالی از لطف نیست. از جمله اینکه جشنواره مستند تلویزیونی تنها جشنواره ای است که در سه حوزه فیلم، عکس و مستند نگاری، تمامی طیف ها و فعالان حوزه مستند را پوشش داده و با معرفی و نمایش آثار برتر در جهت رشد و تعالی فضای مستند گام بر می دارد.

حمایت از مستندسازان راه یافته به جشنواره تلویزیونی مستند، هم مادی است و هم معنوی. از جمله این حمایت ها، پرداخت حق پخش و حق التالیف به مستند سازان عزیز است. بردن فیلم های برگزیده این جشنواره روی آنتن سیما و قرار دادن این آثار در معرض دید میلیون ها نفر از بینندگان سیما نیز نوعی حمایت معنوی از سازندگان این فیلم ها حساب می گردد.

ایجاد فضای تعاملی میان مردم و مستندسازان و احترام به نظر و علاقه مخاطبان محترم سیما هم از دیگر مزیت های این رویداد است. جشنواره تلویزیونی مستند نیز همانند بسیاری دیگر از جشنواره های سیما با مشارکت عموم مردم برگزار می گردد. به این ترتیب که برای همه مردم این امکان فراهم شد تا برترین فیلم های مستند از نگاه خود را انتخاب و معرفی نمایند و براساس این آراء، جایزه انتخاب مردمی اهدا خواهد شد که هم ارزش با جوایز داوری و کارشناسی است. بدون تردید نظرات مردمی نیز به تقویت فعالیت تلویزیون در زمینه فراوری و پخش آثار مستند یاری می نماید.

سال جاری همانند سال گذشته با توجه به شرایط کرونایی و با هدف واکاوی حقایق مرتبط با ابعاد مختلف این پدیده شوم، کرونا به عنوان موضوع ویژه مشخص شده است؛ در هر سه بخش جشنواره نگاه ویژه ای به آثاری که درباره این مسئله ساخته شده اند خواهیم داشت.

در سرانجام جا دارد به همه دست اندرکاران پنجمین جشنواره مستند تلویزیونی و بعلاوه هنرمندان مستندساز شرکت نماینده در این دوره از جشنواره خداقوت عرض کنم.

معاون سیمای صداو سیما

منبع: خبرگزاری پانا

به "جشنواره مستند تلویزیونی برآمده از نگاه و حضور مردم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره مستند تلویزیونی برآمده از نگاه و حضور مردم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید