تاثیر تغذیه بر درد زانو

به گزارش زمین جهانی، زانودرد از آن بیماری هایی است که با پا گذاشتن توی سن، خودش را نشان می دهد و در برخی ها آن قدر شدید می گردد که امکان حرکت را هم می گیرد. برای زانو درد هم مثل همه بیماری های دیگر، درمان های سنتی و توصیه های تغذیه ای عامیانه ای وجود دارد؛ مثلا می گویند خوردن پاچه گوسفند و آب قلم در کاهش زانو درد موثر است و

تاثیر تغذیه بر درد زانو

تاثیر تغذیه بر درد زانو

توصیه های تغذیه ای دکتر تیرنگ نیستانی به آنهایی که زانودرد امان شان را بریده

زانودرد از آن بیماری هایی است که با پا گذاشتن توی سن، خودش را نشان می دهد و در برخی ها آن قدر شدید می شود که امکان حرکت را هم می گیرد. برای زانو درد هم مثل همه بیماری های دیگر، درمان های سنتی و توصیه های تغذیه ای عامیانه ای وجود دارد؛ مثلا می گویند خوردن پاچه گوسفند و آب قلم در کاهش زانو درد موثر است و خیلی ها بیش از اینکه به توصیه پزشکان توجه نمایند، به تأثیر شفابخش این غذاها اعتقاد دارند. در این گزارش می خواهیم صحت و سقم تأثیر غذاها را بر این درد شایع آنالیز کنیم و ببینیم که آیا می شود به مردم توصیه کرد برای تسکین زانودردشان، مثلا سویا و ماهی بخورند یا نه.

تأثیر تغذیه در درمان بسیاری از بیماری ها را نمی شود، انکار کرد ولی همه می دانیم که تنها تغذیه اصولی می تواند این اثر را داشته باشد. دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره رابطه میان تغذیه و زانو درد می گوید: این اصطلاح زانو درد که می گوییم از نظر آسیب شناسی می تواند متفاوت باشد و هرنوع از آن، درمان و رژیم غذایی خاص خودش را دارد. برخی از زانودردها به علت آسیب بافت های نرم است؛ مثل آسیب دیدگی تاندون ها در صدمات ورزشی ولی گروه دیگری از زانودردها برمی شود به آسیب بافت های سخت مثل التهاب مفصلی یا عارضه استخوانی یا ساییدگی مفاصل زانو یا ران. پس بسته به پاتولوژی مساله، درمان زانو درد و رژیم غذایی مربوط به آن فرق دارد.

درباره یک مکمل شایع: گلوکوزآمین

این طور که دکتر نیستانی می گوید، در خصوص آسیب بافت نرم (مثل ضربه) در صورتی که یک آسیب خیلی جدی (مانند پارگی تاندون یا نرمی غضروف) رخ نداده باشد، نیاز به درمان دارویی یا غذایی خاصی نیست و با کمپرس گرم و مسکن های معمولی خوب می شود ولی در خصوص دردهای ماندگار زانو که محدود نماینده فعالیت و مشکل ساز برای حرکت اند باید درمان های جدی تری در نظر گرفت: معمولا برای بیمارانی که غضروف های ناحیه مفصل شان دچار مشکل شده، پزشکان مکمل های غذایی تجویز می نمایند که یکی از رایج ترین این مکمل ها گلوکوزآمین است.گلوکوزآمین یک قندآمین دار است که به صورت طبیعی هم در بدن ساخته می شود. آزمایش های مختلف نشان داده که این قند، در غضروف سازی نقش دارد و حتی شواهد حاکی از آن است که این ماده می تواند خاصیت ضد التهابی داشته باشد. البته درباره اندازه تأثیرگذاری این قند روی درمان زانو درد مطالعات مختلف اجرا شده است اما قدر مسلم اینکه مصرف مکمل گلوکوزآمین تقریبا تنها درمان بی خطر بوده و روی برخی از بیماران هم جواب داده است.

خوردن پاچه دوای درد زانوست؟!

برخی غذاها از دیدگاه اکثریت مردم غذاهای موثری در تسکین زانو درد هستند. دکتر نیستانی می گوید: عده ای فکر می نمایند اگر پاچه گوسفند بخورند، زانو درد و پادردشان خوب می شود اما این تصور غلطی است که فکر کنیم هر عضوی از بدن حیوان را که بخوریم، عین به عین و قرینه همان عضو را در بدن ما ترمیم می نماید! پس با این حساب، مغز گوسفند را باید افراد کودن بخورند و زبان اش را هم آنهایی که مشکل تکلم دارند! ولی نه آن باعث بالارفتن ضریب هوشی می شود و نه این باعث درمان لکنت. واقعیت این است که پاچه از پروتئینی به نام ژلاتین تشکیل شده که تازه از نظر ترکیبی هم جزو پروتئین های مرغوب نیست و حتی اگر بگوییم پاچه را به خاطر پروتئین اش مصرف می نمایند باز هم می توانیم به پروتئین های مفیدتری مانند مرغ و گوشت قرمز اشاره کنیم چون در حقیقت همه این پروتئین هایی که همراه غذا مصرف می کنیم در روده به اسیدآمینه تجزیه می شوند تا بدن پروتئین موردنیاز خودش را از اینها بسازد و یعنی چه ما گوشت بخوریم یا پاچه، اتفاق یکسانی در روده ها می افتد و ماده یکسانی برای بدن ساخته می شود. ضمن اینکه پاچه معمولا در یک وعده اصلی مصرف می شود؛ همراه با اندازه زیادی آب که در آن، نان می ریزند و به صورت کالری اضافه وارد بدن می شود و در صورت تکرار می تواند موجب اضافه وزن و در نتیجه فشار بیشتر روی زانوی معیوب شود. در زمینه مصرف خوراکی هایی مانند سویا هم نظرات مختلفی وجود دارد اما چیزی که دکتر نیستانی می گوید این است: فیتواستروژن هایی که در سویا وجود دارد، استروژن گیاهی است و می تواند به درمان برخی مسائل زانو یاری کند. مصرف ماهی هم به علت داشتن امگا 3 توصیه می شود چون اسیدهای چرب ویژگی ضدالتهابی دارند و در کاهش درد زانو موثر هستند. میوه ها هم به علت داشتن آنتی اکسیدان بسیار مفیدند. البته دکتر نیستانی تأکید می نماید که همه این مواد در صورتی نافع و موثرند که بیمار اضافه وزن نداشته باشد چون در آن صورت هیچ دارو و درمانی فایده نخواهد داشت، البته قبل از کاهش وزن اضافه.

اضافه وزن تان را درمان کنید تا زانودردتان کمتر شود

در خصوص بیمارانی که دچار آسیب های بافت سخت اند، برای مثال، ساییدگی مفصل زانو دارند هیچ رژیم غذایی یا درمان خاصی چندان موثر نیست. به گفته دکتر نیستانی، تنها راهی که این افراد دارند، کاهش وزن است تا حداقل فشاری که به مفصل معیوب وارد می شود پایین بیاید: باورهای غلطی در این زمینه وجود دارد. برای مثال، اگر کسی که ساییدگی مفصل زانو دارد، روزی 2 کیلو ماست بخورد که منبع کلسیم قلمداد می شود، هیچ فایده ای نخواهد داشت؛ جز اینکه با دریافت کالری اضافه، چاق تر شده و مشکل زانویش را تشدید می نماید و متأسفانه برخی ها خیال می نمایند لبنیات و شیر کالری ندارد و هرقدر بخورند، چاق نمی شوند! برخی ها در حد افراط سویا می خورند (به خصوص این سویاهای خشک که به اسم تنقلات در آجیل فروشی ها عرضه می شوند و با آب لیمو، نمک و گلپر خوش خوراک شده اند) در حالی که این مواد اگر به صورت جایگزین تنقلات دیگر مصرف شوند، مفیدند ولی اگر به تنقلات و غذای روزانه اضافه شوند، باز مشکل چاقی را به همراه خواهند داشت. در خصوص این افراد، تنها راه علاج موثر کاهش وزن است و به یاری تغذیه مناسب و متعادل بدون افراط و تفریط می تواند وزن آنها را متعادل کند. دکتر نیستانی تأکید می نماید که چون زانو درد باعث کم تحرکی این افراد می شود، کمتر کالری می سوزانند و ضمناً چون تحرک شان کم است، حوصله شان سر می رود و میل شان به خوردن بیشتر می شود و درنتیجه باز هم چاق تر می شوند و این سیکل معیوب به این ترتیب ادامه پیدا می نماید. او به افرادی که مشکل زانو درد دارند، توصیه می نماید که ورزش های مفید و متناسب با شرایط شان انجام دهند و از این طریق ماهیچه های ران و ساق پای شان را تقویت نمایند تا درد زانوی شان کاهش پیدا کند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "تاثیر تغذیه بر درد زانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر تغذیه بر درد زانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید