برگزاری همایش بین المللی ابوالفضل بیهقی در سبزوار

به گزارش زمین جهانی، دوازدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، مورخ نامدار قرن پنجم هجری قمری و پدر نثر فارسی، در دانشگاه حکیم سبزواری گشایش یافت.

برگزاری همایش بین المللی ابوالفضل بیهقی در سبزوار

حسین ابراهیمی کُردیانی فرماندار ویژه سبزوار در آیین گشایش این رویداد فرهنگی بین المللی گفت: برگزاری این همایش به صورت مستمر باعث ایجاد یک دیپلماسی فرهنگی در منطقه و به ویژه در کشور های فارسی زبان شده است.

او اضافه نمود: برپایی این رویداد فرهنگی و ادبی، باعث نزدیکی کشور های همسایه شده و جایگاه و نقش ادبیات فارسی در جهان را بیش از پیش نشان می دهد.

فرماندار ویژه سبزوار ادامه داد: ارتباط دانشگاه حکیم سبزواری با دیگر دانشگاه ها و نیز با استادان برتر حوزه زبان شناسی در سراسر جهان، بستری مناسب برای رشد دانشجویان این دانشگاه محسوب می گردد که علاوه بر اضافه نمودن به دانش خویش، در راستای بسط و توسعه زبان و ادبیات فارسی کوشش نمایند.

ورود فرهنگ به سیاست باعث تلطیف آن می گردد

مهیار علوی مقدم دبیر همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی گفت: یکی از درس های بیهقی در تاریخ ماندگارش این است که ورود فرهنگ و ادب به حوزه سیاست، باعث تلطیف این حوزه می گردد.

او اضافه نمود: دیپلماسی نثر فارسی و تاریخ بیهقی بسیار زیباست که می تواند الگو و سرمشقی باشد که با نگاه فرهنگی به همه حوزه های دیگر بنگریم.

دبیر همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ادامه داد: تاریخ بیهقی نشان می دهد که می توان با نگاهی فرهنگی نسل جوان را شناخت و دانشجویان را تغذیه فرهنگی کرد.

مهیار علوی مقدم اعلام کرد: 110 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که چکیده تمام این مقالات در کتاب نثر پرنیانی منتشر می گردد و 30 مقاله نیز به وسیله نویسندگان در سه روز برگزاری این همایش ارائه می گردد.

ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی دبیر، پدر نثر فارسی

وحید حدادی اصل قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اموربین الملل گفت: از دیرباز تا به امروز، بیهقی، اندیشمندان، فرهیختگان و دانشمندانی بزرگ و توانا را در دامن خود پرورانده است. اندیشمندان و فرهیختگانی که موجبِ سربلندی و افتخارآفرینی برای زادگاه خود سبزوار و خطه پهناور و فرهنگ باور خراسان و نیز سرزمین ایران شده اند.

او اضافه نمود: در این میان ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی دبیر، پدر نثر فارسی، یکی از پرآوازه ترین نویسندگانی است که خراسان و تمام ایران به وجود او می بالند.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اموربین الملل ادامه داد: او گزارشگر حقیقت است و تاریخ بیهقی نمونه ای کم مانند از برترین و کامل ترین تاریخ ها است که می توان نگاشت.

وحید حدادی اصل اعلام کرد: روش تاریخ نویسی بیهقی بر پایه شیوه دقیق علمی، حقیقت جویی و بهره گرفتن از معیار خردمندی رویداد ها پایدار شده است و بیهقی در سنجش نیک و بد و رفتار شایست و ناشایستِ حاکمان روزگار، هیچ واهمه ای به خود راه نمی دهد.

او توضیح داد: تاریخ بیهقی، گنجینه ای ارزشمند از امثال و حکم و پند و دانسته های فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی است و نثر وی نمونه ای عالی از متن های ادبی است.

زمین جهانی خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "برگزاری همایش بین المللی ابوالفضل بیهقی در سبزوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری همایش بین المللی ابوالفضل بیهقی در سبزوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید