آنالیز محیطی سازمان و تجزیه و تحلیل آن

به گزارش زمین جهانی، قبل از اینکه یک سازمان بتواند مرحله تدوین را شروع کند، باید محیط بیرونی خود را آنالیز و پویش کند تا بتواند فرصت و تهدیدهای بالقوه را کشف کند .

آنالیز محیطی سازمان و تجزیه و تحلیل آن

بعلاوه باید محیط داخلی را نیز کاوش کند تا بتواند به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرد . آنالیز محیطی عبارت است از نظارت ، ارزیابی و نشر اطلاعات به دست آمده مربوط به محیط های داخلی و خارجی سازمان ، میان افراد کلیدی و مؤثر آن سازمان ، آنالیز محیطی بعلاوه ابزاری است که شرکت از آن برای جلوگیری از شوک های استراتژیک و تضمین سلامتی بلند مدت آن ، بهره می برد . تحقیقات نشان داده است که بیم متغیرهای محیطی و سود شرکت ، رابطه مستقیمی وجود دارد . در ادامه با زمین جهانی همراه باشئید.

متغیرهای قابل آنالیز در محیط خارجی :

هنگام اجرای آنالیز محیطی ، مدیران استراتژیک در ابتدا باید از بسیاری از متغیرهای موجود در محیط های کاری و اجتماعی شرکت آگاه و آگاه بشود . محیط اجتماعی شامل نیروهای کلانی است که مستقیماً بر فعالیتهای کوتاه مدت سازمان اثر نمی گذارد بلکه و اغلب بر تصمیم های بلند مدت آن تأثیر می گذارد این عوامل عبارتند از : 1- عوامل یا نیروهای مالی : که مبادله مواد ، پول ، انرژی و اطلاعات را ممکن می سازند 2- عوامل یا نیروهای تکنولوژیک : که راه حلهای مسائل را ارائه می نماید 3- عوامل یا نیروهای سیاسی - حقوقی : که قدرت را توزیع می نمایند و قوانین و مقررات محدود نماینده و حمایت نماینده تهیه و ارائه می نمایند . 4- عوامل یا نیروهای اجتماعی ، فرهنگی : که ارزش ها ، آداب و رسوم جامعه را تنظیم و مرتب می نمایند .

محیط کاری شامل آن دسته از عناصر یا گروههایی است که مستقیماً بر شرکت تأثیر می گذارند و خود نیز از آن تأثیر می پذیرند . این گروهها عبارتند از : حکومت ها ، جوامع محلی ، عرضه نمایندگان ، رقبا ، مشتریان ، بستانکاران ، کارکنان و اتحادیه های کارگری ، گروههای ذی نفع خاص و اتحادیه های تجاری . محیط کاری یک شرکت را می توان همان صنعتی دانست که شرکت در آن صنعت فعالیت می نماید . باید هم بر محیط اجتماعی و هم بر محیط کاری نظارت کرد تا بتوان آن دسته از عوامل استراتژیک را که در موفقیت یا شکست شرکت تأثیر و نقش به سزایی دارند ، کشف و شناسایی نمود.

منبع: الی گشت

به "آنالیز محیطی سازمان و تجزیه و تحلیل آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز محیطی سازمان و تجزیه و تحلیل آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید