بازدید رایگان از موزه نقشه تهران در هفته میراث فرهنگی

به گزارش زمین جهانی، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، بازدید رایگان از موزه نقشه تهران در هفته میراث فرهنگی صورت می گیرد.

بازدید رایگان از موزه نقشه تهران در هفته میراث فرهنگی

موزه نقشه تهران که از سال 1396 تا به امروز در حال فعالیت است، در گنجینه خود حدود 800 نقشه با ارزش از شهر تهران و سایر شهرهای ایران را در اختیار دارد که در حال حاضر علاقمندان می توانند از 30 نقشه این گنجینه تماشا نمایند.

یکی از مجذوب کننده ترین نقشه های موزه نقشه تهران نقشه معروف به نقشه عبدالغفار است که به دستور ناصرالدین شاه در سال 1285 هجری تهیه شده است.

میرزاعبدالغفار خان اصفهانی ملقب به نجم الملک از تحصیل کردگان و آموزگاران دارالفنون بود که بر بسیاری از علوم قدیم و بویژه ریاضیات تسلط کافی داشت. نجم الملک به سبب تخصص در علم هندسه و جغرافیا و توانایی ویژه اش در نقشه کشی چندین مأموریت مهم از دربار گرفت. اولین آن سرشماری جمعیت دارالخلافە طهران در سال 1284ق بود که به یاری هشت تن از شاگردانش آن را به انجام رسانید و آن را در قالب رسالە تشخیص نفوس دارالخلافه به اعتضادالسلطنه تقدیم کرد پس از آن او به همراه مدیر دارالفنون مأمور ترسیم نقشە اراضی نو شهر تهران شد.

حاصل کوشش عبدالغفار نجم الملک و شاگردانش، تهیه نقشە معروف دارالخلافە ناصری است. این نقشه پس از 23 سال تکمیل و تصحیح شده و در نهایت در سال 1309 هجری قمری تقدیم ناصرالدین شاه قاجار شد و اکنون در موزه نقشه در معرض دید بازدیدنمایندگان قرار گرفته است.

این موزه به عنوان بخشی از مرکز آمار و رصد شهری، در زیر مجموعه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران فعالیت می نماید و سازمان فاوای شهرداری تهران در راستای آشنایی با جاذبه های تماشای این موزه از جمله نقشه ها و تجهیزات نقشه برداری از گذشته این امکان را فراهم نموده تا شهروندان تهرانی از این مکان ارزشمند بازدید نمایند.

امکان بازدید رایگان از موزه نقشه تهران طی هفته میراث فرهنگی تا 3 خرداد بین ساعت 9 صبح لغایت 18 فراهم است.

منبع: همگردی

به "بازدید رایگان از موزه نقشه تهران در هفته میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید رایگان از موزه نقشه تهران در هفته میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید