افزایش آلودگی هوا در ایران با شیوع کرونا

به گزارش زمین جهانی، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: نتایج یک مطالعه نشان می دهد در ایران بر خلاف اغلب کشورهای جهان، با شیوع کرونا آلودگی هوا نیز افزایش پیدا نموده است.

افزایش آلودگی هوا در ایران با شیوع کرونا

دکتر محمدصادق حسنوند در گفت وگو با زمین جهانی، درباره یک مطالعه مروری پیرامون تاثیر همه گیری کرونا بر کیفیت هوا گفت: در یک مطالعه مروری اثر همه گیری کرونا بر کیفیت هوا در سراسر جهان را در مرکز تحقیقات آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی تهران آنالیز کردیم.

وی گفت: ارتباط متقابلی بین آلودگی هوا و همه گیری کرونا وجود دارد. بدین معنا که مواجهه با آلودگی هوا سبب تشدید علائم ناشی از کرونا می گردد و از طرفی در بسیاری از مناطق جهان در زمان همه گیری کرونا، کیفیت هوا دچار تغییراتی شده است.

وی اضافه نمود: همانطور که می دانید، هر چه مواجهه مردم با آلودگی هوا بیشتر بوده باشد، ریسک ابتلا به بیماری های زمینه ای بیشتری می گردد و میزان مرگ ومیر چنین افرادی در زمان همه گیری هایی نظیر کرونا افزایش می یابد. از سوی دیگر به واسطه اجرای محدودیتها در زمان همه گیری کرونا منابع انتشار آلاینده ها و متعاقب آن کیفیت هوا تغییر نموده است.

حسنوند اعلام نمود: نتایج این مطالعه که مقاله آن تحت داوری است، نشان می دهد در بیش از 90 درصد کشورهای جهان، در زمان پاندمی کرونا غلظت آلاینده های هوا همچون PM2.5 که مهم ترین آلاینده هواست و دی اکسید نیتروژن کاهش چشمگیری پیدا نموده است. اما در کشور ما، در دوران همه گیری کرونا، برخلاف اغلب کشورها، با افزایش غلظت آلاینده ها روبرو بودیم. علت این امر این بوده است که ما قرنطینه کامل نداشتیم بلکه برای دوره های زمانی قرنطینه جزئی اعمال کردیم. هنگامی که قرنطینه به صورت جزئی باشد، مردم از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کمتری می نمایند و بیشتر با خودروهای شخصی تردد می نمایند و در نهایت میزان انتشار آلاینده های هوا ناشی از منابع متحرک افزایش می یابد. علاوه بر این، نتایج این مطالعه نشان داد غلظت آلاینده ازن هوا در جهان افزایش پیدا نموده است که علت اصلی آن کاهش میزان انتشار اکسیدهای نیتروژن و دیگر آلاینده های پیش ساز ازن بوده است.

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که یکی از داده های بسیار مهم جهت آنالیز تغییر کیفیت هوا در زمان همه گیری کرونا، اطلاعات مربوط به Mobility Index است و در مطالعات مختلفی هم از آن استفاده شده است، گفت: mobility index شاخصی است که اطلاعات مربوط به تردد افراد با استفاده از روشهای مختلف را عمدتا به وسیله تلفن های همراه افراد به دست می آورد. در بسیاری از کشورهای جهان این شاخص موجود است اما متاسفانه برای ایران و چین این داده ها موجود نبود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "افزایش آلودگی هوا در ایران با شیوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش آلودگی هوا در ایران با شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید