کشف نفس های 1.6 میلیون ساله که داخل یک سنگ محبوس بودند!

به گزارش زمین جهانی، کشف قدیمی ترین نفس جهان

کشف فسیل ها و سنگ های قدیمی اطلاعات بسیار زیادی در خصوص تاریخچه حیات و زمین به دانشمندان می دهد. در این فسیل ها بقایای میکروارگانیسم ها، حیوانات و گیاهان باستانی پیدا می گردد، اما به تازگی کشفی بسیار عجیب انجام شده و چیزی بسیار عجیب تر داخل یک سنگ پیدا شده: نفس! این نفس ها به صورت حباب هایی داخل این سنگ گرفتار شده اند و به مدت 1.6 میلیون سال به جای مانده اند! کشف قدیمی ترین نفس جهان اطلاعات بسیار مفیدی در خصوص حیات روی کره زمین به دانشمندان می دهد و کشفی بسیار باارزش و منحصربفرد محسوب می گردد. اگر تا به حال فکر می کردید فسیل نفس نداریم پس در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

کشف نفس های 1.6 میلیون ساله که داخل یک سنگ محبوس بودند!

ردپایی باستانی از زندگی

یکی از عجیب ترین کشفیات که اخیرا انجام شده کشف قدیمی ترین نفس جهان است! دانشمندان سنگی را پیدا نموده اند که روی سطحش حباب هایی وجود دارد و داخل این حباب ها نفس میکروب های 1.6 میلیون ساله محبوس شده است! این فسیل های عجیب در مرکز کشور هند کشف شده اند و اطلاعات بسیار باارزشی در خصوص زندگی و حیات در میلیون ها سال قبل به دانشمندان می دهند. بر طبق تحقیق جدیدی که 30 ژانویه 2018 در مجله Geobiology منتشر شده است بیشتر این میکروب ها، سیانوباکتر هستند. این میکروب های باستانی جزء قدیمی ترین موجودات زنده در زمین هستند و این میکروب ها همچون گیاهان امروزی عمل فتوسنتز انجام می دادند و نور خورشید را به انرژی تبدیل می کردند و در مقابل اکسیژن فراوری می کردند.

سیانوباکتر ها بعلاوه مواد معدنی را دفع می کردند که پس از سفت شدن به سنگ هایی لایه لایه به نام استروماتولیت ها (stromatolite) تبدیل می شدند. امروزه این سنگ های استروماتولیت را در مکان های معدودی مثل خلیج کوسه در استرالیا و نواحی آب شیرین تاسمانی می توان پیدا کرد، اما روزگاری این سنگ ها بر دریاهای کم عمق زمین سلطه داشتند و به وفور وجود داشتند. ترز سالستد، بیولوژیست تاریخ طبیعی موزه سوئد و همکارانش برخی از این استروماتولیت ها را مورد آنالیز قرار داده اند و پیروز به کشف برخی از قدیمی ترین گونه های حیوانی روی کره زمین شده اند. در میان لایه های این سنگ محققان حفره های کوچک گردی را مشاهده کردند و این موضوع باعث کنجکاوی بیشتر آن ها شد. این حباب ها بسیار ریز هستند و مقدار شان تنها 50 تا 500 میکرون است. برای اینکه مقایسه بهتری از مقدار این حباب ها داشته باشید باید بدانید که قطر یک تار موی انسان حدود 50 میکرون است! برخی از این حباب ها فشرده شده اند و حباب های دیگر را داخل سنگ محبوس نموده اند. به این ترتیب قدیمی ترین نفس جهان تا امروز حفظ شده و به دست ما رسیده است. به گفته دانشمندان داخل شالوده سنگ ها ساختارهای رشته ای پیدا شده که احتمالا بقایای سیانوباکترها هستند.

پس از آنالیز معین شد که این حباب ها با اکسیژن حاصل از تنفس میکروب ها پر شده است. این استروماتولیت های خاص و استثنائی حاوی مقادیر بالایی فسفات کلسیم هستند و در دسته بندی ای به نام فسفریت قرار می گیرند. سالستد و همکارانش در مقاله ای که منتشر نموده اند اینطور شرح داده اند:

کشف حباب های اکسیژن در این فسفریت ها نشان می دهد که سیانوباکترها و سایر میکروب های فراوری کننده اکسیژن نقشی بسیار مهم تر و تاثیرگذارتر از آنچه که دانشمندان فکر می کردند داشته اند. این میکروب ها اهمیت بسیار ویژه ای در زیست بوم اقیانوس های کم عمق باستانی داشته اند.

این تنفس های باستانی از حدود 2.4 میلیون سال پیش شروع شده و به تدریج اتمسفر و جو زمین را آکنده از اکسیژن کرد. به این ترتیب امکان حیات و به وجود آمدن زندگی را برای گونه های دیگر و از جمله ما انسان ها فراهم کرد. همان طور که در تصاویر می بینید داخل این سنگ حباب های متعددی وجود دارد که از تنفس میکروب های باستانی تشکیل شده اند. دانشمندان سوئدی و دانمارکی در حال تحقیق و مطالعه روی این حباب های شگفت انگیز هستند و کشف قدیمی ترین نفس جهان را نشانه ای از زندگی نامیده اند.

به گفته محققان این سنگ چند میلیون ساله می تواند اطلاعات بسیار جالبی در خصوص این دوره از تاریخ به ما بدهد. این قبیل فسیل ها معمولا بر اثر تلاقی مواد مختلف (مثل تلاقی آب اقیانوس و کف اقیانوس) به وجود می آیند و از ساده ترین میکروارگانیسم ها از جمله باکتری تشکیل شده اند. در این مورد خاص، فسیل ها از مرکز هند کشف شده اند و حاوی حباب های اکسیژن هستند. اکسیژن هایی که نشانه ای از حیات در چند میلیون سال قبل بوده است.

منبع: livescience.com

منبع: الی گشت

به "کشف نفس های 1.6 میلیون ساله که داخل یک سنگ محبوس بودند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف نفس های 1.6 میلیون ساله که داخل یک سنگ محبوس بودند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید