چرا نقش آفرینی های آنلاین بزرگ ترین غافلگیری صنعت بازی در سال 2021 بودند

به گزارش زمین جهانی، بازی های آنلاین چند نفره کلان (MMO: Massive Multiplayer Online) براساس تعداد کاربران زیاد زنده هستند. به همین علت تمام کوشش خود را نموده تا کاربران را نگه دارند. معروف ترین نمونه در این ژانر فاینال فانتزی 14 (Final Fantasy 14) است. البته در حال حاضر نمی توان آن را خریداری کرد. فاینال فانتزی 14 بسیار فراتر از انتظارات عمل کرد. این بازی حتی توانست دنیای وارکرفت (World of Warcraft) را پشت سر بگذارد. این بازی در تابستان به حدی معروف شد که حتی سازندگان آن هم انتظار این اتفاق را نداشتند.

چرا نقش آفرینی های آنلاین بزرگ ترین غافلگیری صنعت بازی در سال 2021 بودند

کمبود مواد نیمه رسانا در این مدت تأثیر بسیاری در جهانی تکنولوژی داشته است. از کارت گرافیکی گرفته تا ماشین ها همگی نتوانستند به مقدار درخواست کاربران پاسخ دهند. این کمبود روی فاینال فانتزی 14 هم تأثیر داشت. یعنی سرورهای این بازی نمی توانند از این تعداد بازیکن پشتیبانی نمایند. اسکوئر اینکس و نائوکی یوشیدا (Naoki Yoshida) یک پست عذرخواهی در این مورد منتشر کردند. مشکل اصلی بازی این است که برای تجربه آن باید مدت زیادی را در صف بگذرانید.

در حال حاضر شرایط فاینال فانتزی 14 اصلا مناسب نیست. بازی های آنلاین چند نفره کلان همواره تکنولوژی را به چالش می کشند. همواره هم شرکت ها تمام کوشش خود را می کردند تا از پس آن بربیایند. متأسفانه سال جاری به علت مسائل بسیار نتوانستند از این چالش عبور نمایند. ویروس کرونا اثر زیادی روی جهانی فاینال فانتزی داشته است. سازندگان گفتند که این ویروس مانع از این شده که به خارج از ژاپن رفته و سرورهای بیشتری را روشن نمایند. در نتیجه، هر بازیکن برای وارد شدن به این بازی باید ساعت ها منتظر بماند. حتی امکان دارد در پایان با یک ارور روبه رو گردد.

سال 2021 به طور کلی اثبات کرد که سبک آنلاین چند نفره کلان همچنان زنده است

با وجود مسائل بسیار اسکوئر اینکس نشان داد که هواداران فاینال فانتزی همچنان به این مجموعه پایبند هستند. نکته جالب اینجاست که قبل از مسائل، هواداران فاینال فانتزی اثبات کردند که بیشتر از جهانی وارکرفت هستند. بازی آنلاین چند نفره کلان بلیزارد در این مدت چندان خوب عمل ننموده است. به خصوص در بخش داستانی و همین طور اضافه کردن بخش های بی فایده به بازی که باعث افت آن شده است. آخرین بسته الحاقی بازی جهان وارکرفت به نام Shadowlands نتوانست ناراحتی هواداران از جنگ برای ازراث (Battle for Azeroth) را از بین ببرد. بعلاوه با توجه به مسائل بسیار بلیزارد و اکتیویژن در این مدت بسیاری از بازیکنان از وارکرفت جدا شده اند.

اگر شما کمی سابقه این دو بازی را آنالیز می کردید، افت وارکرفت و اوج فاینال فانتزی 14 کمی معین بود. در این میان بازی جهان تازه (New World) عرضه شد. این بازی توانست در 4 ماه اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کند. بسیاری از منتقدان از این بازی خوششان نیامد. به همین علت به طور کلی نمره بالایی کسب نکرد. این نقدها مانع از پیشرفت جهان تازه نشد. در حال حاضر این بازی بیش از 100 هزار کاربر در استیم دارد. بسیاری از افراد هم آن را در توییچ دیدن می نمایند. جهان تازه اولین بازی آنلاین چند نفره کلان ساخته شده به وسیله آمازون (Amazon) بود. با اینحال با توجه به مسائلش در زمان عرضه نتوانست آن طور که باید توجه منتقدین را جلب کند. با این حال استقبال بسیار خوبی از آن شد.

دستینی 2 (Destiny 2) هم ماجرای مخصوص خود را دارد. این بازی در سبک آنلاین چند نفره کلان و شوتر است. آخرین بسته الحاقی آن به نام ملکه جادوگر (The Witch Queen) قرار است در ابتدای سال 2022 عرضه گردد. این بسته نو قول های زیادی درباره داستان سرایی و سیستم های نو داده است. دستینی 2 در این مدت کوشش بسیاری کرد تا اتفاقات بدی که برایش افتاد را اصلاح کند. برای مثال بازیکنان از این بازی چیز بیشتری از یک شوتر عادی می خواستند و اکتیویژن با پشتیبانی خوب از آن توانست از پس این خواسته بر بیاید.

بعلاوه در آینده هم ما شاهد بازی هایی مثل Guild Wars 2، جنگ ستارگان: جمهوری قدیمی (Star Wars: The Old Republic) و نمونه های دیگر در این سبک خواهیم بود. نکته مثبت درباره سبک آنلاین چند نفره کلان این است که این بازی ها همواره پویا هستند. به این معنا که همواره در حال به روزرسانی بوده و کم پیش می آید که با یک مشکل گسترده روبه رو شوند. این بازی ها به درجه ای از بلوغ رسیده که شما به راحتی می توانید با هر سلیقه ای یک گزینه را برای خود برگزینید. در حال حاضر سبک آنلاین چند نفره کلان قطعا از بین نخواهد رفت. حتی کوچک هم نخواهد شد. در اصل همان طور که گفته شد سال 2021 اثبات کرد که سبک آنلاین چند نفره کلان در یک شرایط خوب واقع شده است.

فراز و نشیب بازی های چند نفره آنلاین کلان

موفقیت سریع فاینال فانتزی 14 و افت جهانی وارکرفت نکات جالبی را به ما آموخت. اینکه بازیکنان توجه زیادی به نکات ریز و درشت بازی های آنلاین چند نفره کلان دارند. بعلاوه از این سبک بازی بسیار بیشتر از بازی های داستانی تک نفره استقبال می گردد. این بازی ها حالت زنده دارند و احتیاج به افراد زیادی دارند تا ادامه دهند. از طرفی با رویدادهای مختلف سعی می نمایند تا کاربران را راضی نگه دارند. اگر فاینال فانتزی 14 ساختش 8 سال طول نمی کشید شرایط بسیار متفاوت می بود. به علت اینکه تیم سازنده کوشش بسیاری در زمینه داستان سرایی برای آن کردند.

بسته الحاقی Endwalker ادامه داستان A Realm Reborn است که در سال 2013 منتشر شد. این بسته الحاقی نو داستان بازی را به اتمام می رساند. جهانی Eorzea و جنگجویان بسیار آن با دشمنان زیادی مقابله نموده اند. نکته اینجاست که هیچ کدام از این دشمنان کل جهانی این بازی را تحت تأثیر قرار نمی داد.

برای افراد با تجربه در فاینال فانتزی 14، بسته الحاقی یک فرصت دوره است. دوره ای از پیشرفت داستان بازی و کاراکترهای آن در این مدت بیشتر این بسته الحاقی شما را مجبور خواهد نمود تا دشمنان قدیمی، دوستان قدیمی و حتی مکان های قبلی را دیدار کنید. مانند بسته الحاقی Shadowbringers، این بسته الحاقی نو هم از بسیاری از رازهای بزرگ بازی پرده برداری می نماید. در اصل Endwalker یک پایان برای بازی فاینال فانتزی 14 و تشکر از هواداران است. به علت اینکه این افراد فاینال فانتزی 14 را زنده نگه داشتند. Endwalker یک جشن برای جهانیی است که سال هاست برای بسیاری از افراد خانه خطاب شده است.

بعلاوه برای بسیاری از افراد این جهان ممکن است مقصد باشد. به علت اینکه بسیاری هنوز علاقه دارند تا فاینال فانتزی 14 را دوباره تجربه نمایند. شاید این بازی در ابتدای کار زیاد مجذوب کننده نباشد. به خصوص اینکه فرایند آن بسیار کُند بوده و رویدادهای زیادی هم در آینده نخواهد داشت. بازی زمانی خود را نشان می دهد که شما بخش دلخواه خود را بیابید. خواه داستان باشد یا یک فعالیت جداگانه.

بسیاری از افراد حتی این بازی را تا اواخر آن هم دوست نخواهد داشت. با این حال در فاینال فانتزی 14 همواره چیزی وجود دارد تا شما را جذب کند. نکته جالب اینجاست که حتی هواداران سبک جهان باز هم از این بازی لذت خواهند برد. به علت اینکه یک بخش برای استخراج و ساخت وسایل مختلف دارد. بعلاوه ساخت یک کاراکتر به هرگونه که دوست دارید هم لذت بخش است. شما می توانید اوج خلاقیت خود را در طراحی کاراکتر به کار ببرید.

هرکس برای تجربه این بازی علت خود را دارد

هرکس برای تجربه این بازی علت خود را دارد. از طرفی بسیاری از افراد هم برای تجربه نو به آن باز خواهند گشت. به همین علت است که سبک آنلاین چند نفره کلان بسیار پرطرفدار شده است. با افزایش محبوبیت استریم های توییچ در سال 2021، این سال برای سبک آنلاین چند نفره کلان بسیار خوب بود. چیزی که این سبک را محبوب نموده، راحتی جمع کردن دوستان و تجربه کارهای مختلف با آن ها است.

محبوبیت سریع فاینال فانتزی 14 و جهان نو نشان داد که سبک آنلاین چند نفره کلان رشد می نماید و سازگار می گردد. حتی بازی های دیگر هم از این ژانر الگو می گیرند. رشد سرویس های گیمینگ آنلاین و حتی جهانی پویای بازی فورتنایت (Fortnite) تا حدی به بازی های آنلاین چند نفره کلان مرتبط است. در سال 2021 بسیاری از افراد فهمیدند که سیاهچال ها و موج های دشمنان چه هستند. این ماجرا در سال 2010 که جهانی وارکرفت اوج گرفت صدق نمی کرد. البته این بازی در سال 2010 بیش از 12 میلیون بازیکن به خود جذب کرد.

با توجه به اتفاق چند سال اخیر، مردم از یک بازی چند خواسته دارند. اینکه به وقت آن ها احترام بگذارد، به آن ها آزادی عمل بدهد و اجازه بدهد تا با دوستان آن را تجربه نمایند. وارکرفت نتوانست با مسائل موجود این انتظارات را برآورد کند. از طرفی با توجه به شرایط نامساعد اکتیویژن و بلیزارد بسیاری از بازیکنان از وارکرفت جدا شدند. با اینکار اثبات کردند که از فضای کاری نامناسب پشتیبانی نخواهد نمود. در اینجا بود که فاینال فانتزی 14 و جهان نو خودی نشان دادند. این بازی ها دقیقا چیزی بودند که مردم احتیاج داشتند.

قطعا بازی های سبک آنلاین چند نفره کلان بدون مشکل نیستند. قطعا هم مثل یکدیگر نیستند. برای مثال فرایند کُند این سبک به همراه عرضه های دیر به دیر باعث می گردد تا بعضی از افراد از این بازی ها جدا شوند. قطعا اگر شما برای این بازی ها وقت بگذارید دوباره به آن باز خواهید گشت. حتی شده برای نوستالژی باز هم به آن نگاهی خواهید انداخت. بازی های فاینال فانتزی 14 و جهان تازه جای پای خود را در سبک آنلاین چند نفره کلان محکم نموده اند. با وجود اینکه اختلاف زمانی زیادی این دو بازی با هم دارند، باز هم اثبات می نمایند که سبک آنلاین چند نفره کلان اهمیت بسیاری در جهانی گیمینگ دارد.

منبع: PCgamer.com

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا نقش آفرینی های آنلاین بزرگ ترین غافلگیری صنعت بازی در سال 2021 بودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نقش آفرینی های آنلاین بزرگ ترین غافلگیری صنعت بازی در سال 2021 بودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید