پیشنهاد وثیقه سازی سهام عدالت

به گزارش زمین جهانی، یک کارشناس مالی گفت: معمولاً افراد ضعیف بدلیل ناتوانی در تامین وثایق، از دریافت وام بانکی محروم هستند و وثیقه سازی سهام عدالت راهی برای عادلانه سازی تسهیلات بانکی است.

پیشنهاد وثیقه سازی سهام عدالت

به گزارش زمین جهانی به نقل از مهر، علی نادرشاهی پژوهشگر اقتصاد پولی اندیشکده سیاست گذاری اقتصادی تهران گفت: بحث مهمی که در زمینه تخصیص اعتبارهای بانکی وجود دارد این است که این اعتبارات معمولاً به افرادی که از لحاظ اقتصادی قشر برخوردار هستند و به جهت اعتبارشان چیزی برای وثیقه گذاری دارند داده می گردد.

  • ‬وثیقه سازی سهام عدالت راهی برای رسیدن این تسهیلات به اقشار آسیب پذیر است

وی ادامه داد: معمولاً افراد ضعیف از دریافت اعتبار و تسهیلات بانکی که بتوانند برای کسب و کار خودشان استفاده نمایند محروم هستند و عمده تسهیلات به اقشار مرفه یا افرادی که سرمایه ای دارند تخصیص داده می گردد.

نادرشاهی اضافه کرد: اقشار ضعیف دارایی هایی دارند، به عنوان نمونه خانه ای دارند، یا سرقفلی مغازه ای را دارند اما به جهت اینکه این دارایی شان سند ندارد نمی توانند از آن برای وثیقه سازی استفاده نمایند و به همین جهت از مزیت اعتبار و تسهیلات بانکی محروم می شوند.

وی درباره سهام عدالت، گفت: اتفاقی که در ایران افتاد این بود که در راستای یاری به مردم، بخشی از سهام بهترین شرکت های دولتی در اختیار اقشار آسیب پذیر نهاده شد.

  • با وثیقه سازی سهام عدالت هم تسهیلات به مردم می رسد و هم دارایی آنها حفظ می گردد

نادرشاهی با اشاره به فرصت آزاد سازی سهام عدالت گفت: در حال حاضر با آزاد سازی سهام عدالت یک فرصتی به وجود آمده است که از طریق آن هم دارایی سهامداران حفظ می گردد و هم این سهام تبدیل به اهرمی گردد که تسهیلات بانکی در اختیار افرادی که وثیقه شخصی ندارند نیز برسد و ارائه تسهیلات قدری عادلانه تر گردد.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق صورت بگیرد هم کسانی که از لحاظ معیشتی مشکل دارند می توانند با دریافت وام، از آن برای زندگیشان و حتی کسب و کارشان استفاده نمایند و هم خود سهام عدالت در گرو بانک هست و از دست نرفته است و چه بسا ارزش آن نیز بالاتر بروند. پس در واقع اگر توانستند پس بدهند که اصل داراییشان باقی می ماند اگر هم نتوانستند پس بدهند نیز بانک ضرر نمی نماید.

  • ورود مردم به بورس آنها را ریسک پذیر می نماید / ‬ ورود به فراوری نیازمند ریسک پذیری است

علی نادرشاهی گفت: یک پیشنهاد این است که درصدی از سهام عدالت به عنوان نمونه 80 درصد آن وام داده گردد در این صورت به جهت نوسانات غیر قابل انکار بازار بورس، ریسک آن برای بانک نیز به حداقل می رسد. همچنین وام گیرنده نیز به جهت دشواری دریافت ما به التفاوت 20 درصدی خود، انگیزه و تمایل بیشتری برای پس دادن وام خود پیدا می نماید

وی در زمینه مزیت آزاد سازی سهام عدالت نیز گفت: مزیت آزاد سازی این بود که از طریق آن افراد آسیب پذیر به فضای بورس، نزدیک تر می شوند در بیشتر مواقع در کشور ما تأمین اقتصادی بانک محور است این کار گام خوبی به سمت آشنا شدن مردم با بورس و تأمین اقتصادی سرمایه محور خواهد بود

نادرشاهی با اشاره به مزیت ریسک پذیر شدن مردم، گفت: به دلیل ماهیت ریسک پذیری بورس، مردم از حالت ریسک گریزی به جهت عادت به تسهیلات بانکی خارج می شوند.

وی با بیان اینکه ریسک پذیر شدن مردم ، مزیت هایی در کلان اقتصاد دارد، توضیح داد: وقتی سرمایه گذاران، به اصطلاح ریسک پذیر می شوند به سمت فعالیت هایی مانند فراوری حرکت می نمایند که همراه با پذیرش ریسک است.

نادرشاهی اضافه کرد: درصدی از این تسهیلات می تواند به صورت کارتی اعتباری که برای خرید کالای داخل صرف گردد باشد که با تحریک تقاضا از فراوری داخل حمایت صورت گیرد.

این پژوهش گر اقتصاد پولی درباره خطر بنگاه داری بانک ها نیز گفت: قاعده گذاری باید به صورتی انجام گردد که بانک ها در مدت معینی مثلاً یک سال این سهامی که تملک شده را واگذار نموده و از آن خارج گردد که معضلات بنگاه داری بانک ها نیز به وجود نیاید.

  • وثیقه سازی سهام عدالت، تأثیری در رشد نقدینگی ندارد

وی در زمینه اینکه آیا این تسهیلات نقدینگی را افزایش می دهد یا خیر، گفت: شاید عده ای بگویند که ممکن است نقدینگی رشد کند، در پاسخ به این سوال باید گفت اولاً در این حالت به جهت اینکه برگشت تسهیلات قطعی است، تأثیری در افزایش نقدینگی نخواهد داشت دوماً، در این کار تسهیلات دهی به افرادی که تا کنون از دریافت آن محرم بوده اند صورت می گیرد و کنترل نقدینگی باید از جای دیگری کنترل گردد و عادلانه این است که اقشار آسیب پذیر به آن تسهیلات دسترسی پیدا نمایند.

  • نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث
منبع: همشهری آنلاین

به "پیشنهاد وثیقه سازی سهام عدالت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد وثیقه سازی سهام عدالت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید