نسل جوان ایرانی مرا به وجد آورد، در اینترنت زندگی می کنم

به گزارش زمین جهانی به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، جاناتان رزنبام منتقد صاحب نام آمریکایی با علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی ملاقات و تبادل نظر کرد.

نسل جوان ایرانی مرا به وجد آورد، در اینترنت زندگی می کنم

در این جلسه که با حضور رائد فریدزاده معاون امور بین الملل و کامیار محسنین کارشناس امور بین الملل بنیاد سینمایی فارابی برگزار گردید، رزنبام در در ابتدای صحبت هایش اظهار کرد: شروع آشنایی ام با سینمای ایران همراه با نام بنیاد سینمایی فارابی بوده است.

وی با اشاره به اولین تجربه تماشای فیلم ایرانی اشاره نمود و اضافه نمود: نخستین فیلم ایرانی که در سینما دیدم فیلم مغول ها ساخته پرویز کیمیاوی بود که به عنوان یک فیلم پسا-گداری به شدت مرا تحت تاثیر قرار داد. این اثر را در یک رویداد فرهنگی در لندن دیدم و با هم اتاقی خودم که ایرانی بود راجع به فیلم مصاحبه کردیم. بعد از آن در نیویورک بود که توسط مهرناز سعیدوفا با سینمای ایران و به ویژه با سینمای عباس کیارستمی آشنا شدم که به کتابی مشترک بین من و مهرناز سعیدوفا در رابطه با سینمای کیارستمی انجامید.

رزنبام مطرح کرد: چند سال بعد در بزرگداشت کیارستمی در لوکارنو فیلم این خانه سیاه است از فروغ فرخزاد را دیدم. مابقی فیلم های کیارستمی را هم توانستم در لوکارنو مشاهده کنم.

وی با اشاره به آشنایی با بنیاد سینمایی فارابی تاکید نمود: نام فارابی را پیش از این در تورنتو و چندین رویداد فرهنگی دیگر شنیده بودم و نقش فارابی در شناساندن سینمای ایران به جهان بسیار مهم بوده و هست.

رائد فریدزاده معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر شورای عالی بین الملل سینمای ایران در ادامه با اشاره به بحث تغییر ماهیت دیدن فیلم به مثابه یک امر اجتماعی و این که نظرات و ابراز عقاید بدون تامل و درنگ در فضای مجازی رخ می دهد، نظر جاناتان رزنبام را در خصوص این تغییر جویا شد.

این منتقد صاحب سبک سینمای آمریکا در پاسخ اعلام کرد: وجه اجتماعی سینما تغییر نموده است. در گذشته افراد به صورت گروهی به یک سالن سینما می رفتند و دیدن فیلم به مثابه یک امر اجتماعی در یک مکان مشخص و مشخص محقق می شد ولی اکنون با توجه به پیشرفت تکنولوژی، فیلم ها به صورت انفرادی دیده می شوند و سپس نظرات، انتقادها و تشویق های گسترده در فضای مجازی بین تعدادی زیادی انسان با فرهنگ ها و موقعیت های جغرافیایی مختلف دست به دست می گردد.

رزنبام ادامه داد: در این شکل و شیوه، تبادل و تعامل با مخاطب بسیار سریع تر شده است. روی سایت شخصی من روزانه 1000 بازدید ثبت می گردد که اکثرا از خارج از آمریکا هستند.

این منتقد سینمایی گفت: من در شیکاگو زندگی می کنم و یک آمریکایی هستم. ولی در واقع در اینترنت زندگی می کنم و به این دلیل یک شهروند جهانی به شمار می آیم.

رزنبام با اشاره به فیلمی از اصغر فرهادی یادآور شد: اینکه فیلم اصغر فرهادی اسکار می گیرد نشان دهنده دیده شدن این فیلم در آمریکا است و تاکید می کنم که مردم آمریکا با مردم ایران سر جنگ ندارند.

وی که بیش از این به عنوان داور در جشنواره جهانی فجر حضور داشته است در پاسخ به این پرسش که بین 2 سفرش چه تغییراتی را در ایران مشاهده نموده است، گفت: به نظرم فضا بازتر شده است، تهران دیگر به عنوان کلان شهر حساب می گردد و مدرن تر شده است.

در ادامه فریدزاده نظر رزنبام را در رابطه با نسل جوان دانشجویان سینمای ایران و قضاوت وی به عنوان یک ناظر بیرونی جویا شد که وی پاسخ داد: نسل جوان جهان به دلیل وجود فضای مجازی بسیار باهوش و کنجکاو عمل می نماید. در همین سفر من از دانشجویان ایرانی نکات بسیاری فراگرفتم. نمونه ای ذکر می کنم که در نمایی معروف از یکی از کمیاب ترین فیلم های بلا تار مجسمه ای وجود دارد. من با این که بارها فیلم را دیده و تدریس نموده بودم ولی نمی دانستم که آن مجسمه چیست. ولی یکی از هنرجویان ایرانی تاریخچه این مجسمه مجاری را برای من تعریف کرد و از این جهت به وجد آمدم.

وی تاکید نمود: از طرفی دانشجویان خیلی باهوش و کارآمد هستند. برای من تجربه خوبی بود و هیچ کجای جهان با چنین استقبالی روبرو نشده بودم.

گزارشی از تاریخچه بنیاد سینمایی فارابی برای رزنبام

در ابتدای این ملاقات علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد برای آشنایی بیشتر این منتقد حرفه ای با بنیاد سینمایی فارابی به تشریح تاریخچه و فعالیت های اخیر بنیاد پرداخت و گفت: بنیاد سینمایی فارابی در سال 1362 تاسیس شد. هدف این موسسه فراوری فیلم سینمایی و معرفی سینمای ایران در سطح بین المللی بود.

وی ادامه داد: در طول 35 سال گذشته فیلمسازان صاحب نامی در بنیاد، فیلم ساخته و به مجامع بین المللی راه یافته اند. همچنین در این سال ها ارتباطات گسترده ای با موسسه های سینمایی، پخش کنندگان جهانی و سایر متخصصان این رشته در جهان برقرار نموده است.

این مدیر سینمایی تاکید نمود: بنیاد سینمایی فارابی در بخش پژوهشی یک فصلنامه با موضوعات تخصصی روز سینما و یک ماهنامه به نام فیلم نگار با موضوع فیلمنامه نویسی منتشر می نماید که مورد توجه علاقه مندان این رشته در ایران واقع شده است.

در ادامه مدیرعامل بنیاد در رابطه با نقش مهم فارابی در گذار از فیلمسازی آنالوگ به دیجیتال توضیحاتی را اضافه نمود و به این نکته اشاره نمود که بسیاری از کارگردانان ایرانی همچنان با تفکر آنالوگ فیلم می سازند. از آخرین فیلم هایی که به این شیوه فراوری شد می توان به فیلم جدایی نادر از سیمین اشاره نمود.

تابش با ارایه خلاصه ای از رویکرد جدید بنیاد سینمایی فارابی متذکر شد: دوره مدیریت من دوره گذار است. ما معاونت تجهیزات را منحل کردیم و به جای آن روی تامین مالی برای فراوری فیلم سینمایی بیشتر تمرکز کردیم. در این دوره کوشش کردیم بیشتر به مباحث ساختاری، محتوایی و تجاری - مالی فیلم بپردازیم.

کامیار محسنین کارشناس امور بین الملل بنیاد نیز ضمن برشمردن نکاتی از نوشته ها و یادداشت های این منتقد درباره سیر تطور و تغییر نگاه در آثار رزنبام با وی به بحث و مصاحبه پرداخت.

در انتها مدیرعامل فارابی ضمن قدردانی مجدد از حضور جاناتان رزنبام در بنیاد سینمایی فارابی هدایایی را به رسم یادبود از طرف بنیاد به این منتقد سینمایی تقدیم کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نسل جوان ایرانی مرا به وجد آورد، در اینترنت زندگی می کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسل جوان ایرانی مرا به وجد آورد، در اینترنت زندگی می کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید