مقدار جریمه کنسلی بلیت هواپیما

به گزارش زمین جهانی، وقتی بلیت هواپیمای خود را لغو نموده و یا اقدام به کنسل کردن آن می کنید، عوامل مختلفی بر هزینه کنسلی تأثیر می گذارد. ازاین رو برای آشنایی با نحوه محاسبه هزینه کنسلی بلیت هواپیما، بهتر است ابتدا عوامل موثر بر آن را شناسایی کنید.

مقدار جریمه کنسلی بلیت هواپیما

زمین جهانی: کاماپرس نوشت : برای آغاز یک مسافرت در گام نخست باید بلیت های رفت وبرگشت را خریداری نموده و سپس به رزرو هتل و سایر الزامات سفر پرداخت. حال اگر به علت بروز یک اتفاقی ناگهانی مجبور به تغییر برنامه سفر خود شوید، تکلیف بلیت های شما چه خواهد شد. مهم ترین مسئله برای کنسلی بلیت هواپیما، نحوه محاسبه کنسلی بلیت و تعرفه های مرتبط با شرکت های مختلف است.

عوامل مؤثر بر هزینه کنسلی بلیت هواپیما

وقتی بلیت هواپیمای خود را لغو نموده و یا اقدام به کنسل کردن آن می کنید، عوامل مختلفی بر هزینه کنسلی تأثیر می گذارد. ازاین رو برای آشنایی با نحوه محاسبه هزینه کنسلی بلیت هواپیما، بهتر است ابتدا عوامل موثر بر آن را شناسایی کنید. بعضی از این عوامل به توضیح زیر است:

نوع بلیت هواپیما: بلیت های چارتر و سیستمی سیاست های کنسلی متفاوتی دارند. درحالی که بلیت های سیستمی ممکن است امکان لغو با جریمه را فراهم نمایند، بلیت های چارتر معمولاً غیرقابل استرداد هستند.

زمان کنسلی: زمان کنسلی نسبت به خروج پرواز بر هزینه تأثیرگذار است. کنسلی زودهنگام ممکن است جریمه کمتری نسبت به لغو لحظه آخری داشته باشد.

کلاس پرواز: کلاس بلیت هواپیما نیز بر جریمه کنسلی تأثیر دارد. کلاس های پریمیوم اغلب در مقایسه باکلاس اکونومی، هزینه لغو بالاتری دارند.

نوع ایرلاین: هر ایرلاین سیاست های خود را در خصوص هزینه های کنسلی اعمال می نماید که این مساله می تواند بر اساس رویه های عملیاتی و شیوه های مدیریتی هر کدام از ایرلاین ها متغیر باشد.

فرایند و مراحل لغو بلیت

برای کنسلی بلیت هواپیما، مسافران معمولاً باید این فرایند را به وسیله همان کانالی که برای رزرو استفاده نموده اند، آغاز نمایند؛ چه وب سایت شرکت هواپیمایی، آژانس مسافرتی یا پلت فرم رزرو، از هر راهی که برای خرید بلیت اقدام نموده اید باید برای آغاز فرایند کنسل کردن و استرداد بلیت نیز اقدام کنید. پس از ارسال درخواست کنسلی، شرکت هواپیمایی هزینه هایی مربوطه را از قیمت بلیت کسر می نماید و مابقی مبلغ را به حساب مسافر بازمی گرداند.

آنالیز هزینه کنسلی بلیت هواپیما داخلی

خطوط هوایی داخلی اغلب بر اساس زمان لغو و سیاست های خاص شرکت هواپیمایی، جریمه های کنسلی متفاوتی را اعمال می نمایند. این جریمه ها معمولاً در خود بلیت ذکر شده است. بعلاوه می توان ضمن تماس مستقیم با شرکت هواپیمایی اطلاعات مربوط به هزینه های کنسلی را دریافت کرد.

هزینه کنسلی بلیت هواپیما خارجی

هزینه های کنسلی برای پروازهای بین المللی در مقایسه با پروازهای داخلی سخت تر است. خطوط هوایی خارجی ممکن است ضرب الاجل های خاصی برای کنسلی داشته باشند که با نزدیک شدن به زمان پرواز، جریمه ها افزایش می یابد. به مسافران توصیه می گردد برای به حداقل رساندن جریمه ها، بلیت را از قبل کنسل نمایند.

نمونه جریمه های کنسلی بلیت هواپیمای داخلی

همان طور که اشاره کردیم، عوامل بسیاری بر روی هزینه کنسلی بلیت هواپیما تأثیرگذار است که از آن ها می توان به نوع بلیت، زمانی کنسلی و… اشاره کرد. از طرفی هر شرکت هواپیمایی هزینه های خاص خود را برای محاسبه هزینه کنسلی ارائه می دهد که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره شده است:

- کیش ایر: جریمه ها بسته به زمان کنسلی بین 20 تا 50 درصد متغیر است.

- ایران ایر: جریمه ها بر اساس زمان به جای مانده تا پرواز از 30 تا 60 درصد متغیر است.

- ماهان ایر: جریمه ها بسته به زمان لغو می تواند از 10 تا 70 درصد متغیر باشد.

- قشم ایر: جریمه ها از 5 تا 30 درصد بر اساس زمان لغو است.

فرق هزینه کنسلی بلیت هواپیمای معمولی و چارتر

پروازهای چارتر و پروازهای معمولی از نظر عملیات، فرایند رزرو، انعطاف پذیری و هدف، تفاوت قابل توجهی دارند. در اینجا توضیحی در خصوص تفاوت بین این دو آمده است:

پرواز چارتر

هدف و عملیات: پروازهای چارتر معمولاً به وسیله اپراتورهای تور، شرکت ها یا گروه ها و برای اهداف خاصی مانند سفرهای تفریحی، رویدادهای شرکتی، تیم های ورزشی یا تورهای زیارتی ترتیب داده می شوند.

نوع هواپیما: پروازهای چارتر بسته به میزان گروه و مقصد ممکن است از انواع مختلفی از هواپیما استفاده نمایند. هواپیماها می توانند از پروانه کوچک تا جت های بزرگتر متغیر باشند.

هزینه: پروازهای چارتر گاهی اوقات می توانند بر اساس هر صندلی در مقایسه با پروازهای معمولی گران تر باشند، به خصوص اگر کل هواپیما احتیاج به چارتر شدن داشته باشد.

پرواز معمولی

روند برنامه ریزی شده: پروازهای منظم در مسیرهای برنامه ریزی شده ای انجام می گردد که به وسیله خطوط هوایی منتشر شده است و برای رزرو در دسترس عموم است.

نوع هواپیما: پروازهای معمولی از انواع هواپیماهای استاندارد شده استفاده می نمایند که برای جا دادن کلاس های مختلف مسافران پیکربندی شده اند.

هزینه: پروازهای منظم اغلب بر اساس عواملی مانند تقاضا، فصلی بودن و رقابت در مسیرهای خاص و قیمت های رقابتی، هزینه را ارائه می دهند.

منبع: توریسم آنلاین

به "مقدار جریمه کنسلی بلیت هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقدار جریمه کنسلی بلیت هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید