قیمت آجیل شب عید چند؟، رشد 257 درصدی قیمت تخمه ژاپنی!

به گزارش زمین جهانی، افت 60 درصدی فراوری طی امسال قیمت آجیل را نجومی کرد. در این بین تخمه ژاپنی هم با رشد 257 درصدی قیمت، در میادین میوه و تره بار 150 هزار تومان عرضه می گردد.

قیمت آجیل شب عید چند؟، رشد 257 درصدی قیمت تخمه ژاپنی!

پسته که شاید محبوب ترین خشکبار مورد استفاده ایرانیان باشد نیز سال جاری با کمبود روبرو شد. گویا صادرات مازاد این محصول در سال گذشته، تاثیر مستقیم بر قیمت آن در شب عید سال جاری داشت. چنانکه این محصول طی یک سال از 187 هزار تومان به 285 هزار تومان رسید.

بادام هندی هم که هواداران پر و پا قرص خود را دارد، با رسیدن به قیمت 340 هزار تومان، همچنان گران ترین قلم مورد استفاده در آجیل شب عید به شمار میرود.

بادام زمینی با نرخ 95 هزار تومان، تنها خشکبار موجود در آجیل است که با نرخ زیر 100 هزار تومان در میادین میوه و تره بار توزیع می گردد. طبیعتا خرده فروشی ها این محصول را حداقل با محاسبه 10 درصد سود عرضه می نمایند.

تخمه ژاپنی که معمولا مورد بی مهری قرار می گیرد، از اسفند پارسال تا سال جاری 257 درصد رشد کرد. بدین ترتیب پرداخت 150 هزار تومان برای محصولی که تا همین چند ماه پیش 42 هزار تومان قیمت داشت، چندان منطقی به نظر نمی رسد.

نخودچی و کشمش اقلام اصلی آجیل عید

جدول بالا قیمت آجیل در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران را نشان می دهد. این قیمت ها در قنادی ها و خرده فروشی ها حداقل با 10 درصد سود به فروش می رسد.

نخودچی و کشمش هم که از گذشته به آجیل پرکن معروف بودند، حالا به ترتیب در محدوده 40 هزار و 85 هزار تومان به فروش می رسند. اما حالا همین دو محصول هستند که به رغم افزایش قیمت، باید نقش اول آجیل شب عید 1401 را ایفا نمایند.

نمودار زیر قیمت آجیل و اقلام مختلف آن طی اسفند سال جاری و سال گذشته را نشان می دهد. شاید تا پارسال مردم توان خرید بادام زمینی و انواع تخمه را داشتند، اما با توجه به قیمت های کنونی، دیگر همه اقشار توان تامین حتی تخمه و بادام زمینی را نخواهند داشت.

در سال های گذشته بادام هندی، پسته و بادام چنان افزایش قیمتی داشتند که مردم تا راه اندازی کمپین نخریدن آجیل هم پیش رفتند.

اما زمانی که تخمه ژاپنی 257 درصد رشد می نماید، برای نخریدن آجیل دیگر احتیاج به بهانه و کمپین نیست. بلکه شکاف قیمت آجیل و درآمدها برای حذف آجیل از پذیرایی عید کافی است.

خرید آجیل شب عید چقدر آب می خورد؟

علاوه بر سودجویی هایی که معمولا در شب عید مبنی بر افزایش قیمت آجیل مشاهده می گردد، سال جاری فراوری آجیل نیز با مشکل روبرو شد.

در همین زمینه مصطفی احمدی، رئیس انحادیه آجیل و خشکبار تهران به باشگاه زمین جهانی گفت: فراوری آجیل در سال 1400 حدود 60 درصد افت داشت. او علت افت فراوری را در خشکسالی می داند.

به رغم قیمت هایی که به آن اشاره شد. هر کیلوگرم آجیل مخلوط در بعضی از منطقه ها مرکز در محدوده 600 هزار تومان هم عرضه می گردد. بعلاوه اگر هر خانوار به صورت جداگانه از هر قلم آجیل یک کیلوگرم هم بخرد، باید دو میلیون تومان برای آجیل شب عید بپردازد.

البته در حالی در میادین شهرداری آجیل با قیمت مصوب به فروش می رسد که قرار بود قیمت دستوری برای خشکبار وجود نداشته باشد.

برای اطلاع بیشتر در این زمینه خبر قیمت مصوب برای آجیل نداریم را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "قیمت آجیل شب عید چند؟، رشد 257 درصدی قیمت تخمه ژاپنی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت آجیل شب عید چند؟، رشد 257 درصدی قیمت تخمه ژاپنی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید