شکست انحصار آمریکا در فراوری یک داروی ضد سرطان

به گزارش زمین جهانی، محمدتقی فتحی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در خصوص داروی درمان سرطان سینه و پروستات به خبرنگاران گفت: تریپتورلین یک داروی پپتیدی برای کاهش سطح هورمون های FSH و LH در بدن است که پیروز به فراوری آن شدیم. این دارو در درمان سرطان پروستات، سرطان سینه و درمان نارسایی های رشد بچه ها کاربرد دارد.

شکست انحصار آمریکا در فراوری یک داروی ضد سرطان

فتحی اضافه کرد: تریپتورلین اولین دارویی است که برای درمان هورمونی بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته (غیر متاستاتیک یا متاستاتیک) پروستات استفاده می گردد؛ این دارو، تستوسترون را که باعث رشد سلول های سرطانی پروستات می گردد سرکوب می نماید.

وی ادامه داد: این دارو (تریپتولین استات) به طور فزاینده ای برای درمان سرطان سینه در زنان مبتلا به بیماری های خفیف نیز استفاده می گردد.

به گفته مدیر شرکت دانش بنیان فراوری کننده دارو، این مواد دارویی بعد از استفاده، گیرنده های GnRH هیپوفیز را به طور منفی تنظیم می نماید و در نتیجه موجب سرکوب هورمون (LH) و رهاسازی هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) خواهند شد؛ در واقع این دارو به نوبه خود منبع اصلی فراوری استرادیول در تخمدان ها را کاهش می دهد.

فتحی با اشاره به کاهش واردات این محصول با فراوری آن در شرکت دانش بنیان گفت: جلوگیری از واردات این محصول، 50 میلیون یورو صرفه جویی مالی برای کشور دارد.

وی در خصوص میزان احتیاج کشور به این دارو گفت: کل مصرف ماهیانه کشور 40 هزار عدد از داروی فراوری شده است که در حال حاضر ما بیش از 50 درصد از احتیاج بازار را تامین می کنیم و در صورت بهره برداری از توسعه خط فراوری می توانیم تمامی احتیاج بازار را تامین و از واردات این محصول و ارزبری جلوگیری کنیم.

فتحی در خصوص تکنولوژی آهسته رهش به کار رفته در ساخت این دارو شرح داد و گفت: در ساخت این دارو از جدیدترین تکنولوژی دارورسانی جهان in situ forming (تشکیل شونده در موضع به روش خروج حلال) برای رهایش دارو استفاده شده است به گونه ای که پس از تزریق زیرجلدی، دارو جامد شده و آرام آرام طی مدت یک ماه آزاد می گردد.

وی ادامه داد: یکی از مزیت های داروی فراوری شده این است که در صورت ایجاد واکنش ناخواسته در بدن بیمار مبتلا به این نوع بیماری ها، می توان داروی جامد شده در زیر پوست را با یک برش جراحی کوچک خارج کرد.

مدیر این شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه با توجه به نوع تزریق و استفاده، این محصول از نظر نوآوری محصول کاملاً جدیدی تلقی می گردد که تا به امروز توسط هیچ شرکتی در داخل از کشور فراوری نشده، گفت: دانش فراوری این دارو مختص این شرکت است اما این دارویی است که تنها در آمریکا به فراوری می رسد.

این محقق چشم انداز آینده شرکت را تامین کامل احتیاج بازار و فراوری داروهای جدید با استفاده از واحد تحقیق و توسعه شرکت مطرح نمود و گفت: با توجه به احتیاج بیماران به داروی تریپتورلین و کمبود این فرآورده دارویی در بازار دارویی ایران، این شرکت با بهره گیری از دانشمندان ایرانی داخل و خارج، این دارو را به صورت سرنگ آماده تزریق فراوری نموده است.

فتحی در خصوص مزایای این دارو نیز گفت: مزیت های این سامانه های دارورسانی شامل رهایش دارو به صورت کنترل شده طی سی روز، کم شدن هزینه های درمان و راحتی بیمار به دلیل جایگزین شده یک بار تزریق به جای 30 بار تزریق است.

فتحی با تاکید بر اینکه از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی برای فراوری این محصول بهره بردیم، گفت: در نظر داریم که تا سال آینده تمامی احتیاج کشور به این دارو را تامین کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "شکست انحصار آمریکا در فراوری یک داروی ضد سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست انحصار آمریکا در فراوری یک داروی ضد سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید