رونمایی کتاب اندیشه هیدگر در درسگفتارهای اولیه در کافه فلسفه

به گزارش زمین جهانی، نشست نقد و آنالیز کتاب اندیشه هیدگر در درسگفتارهای اولیه با حضور نویسنده کتاب بهمن پازوکی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ضیاء شهابی و سیدمسعود حسینی برگزار می گردد.

رونمایی کتاب اندیشه هیدگر در درسگفتارهای اولیه در کافه فلسفه

این کتاب که فقط به بخشی از وجوه اندیشه هیدگر در دوران اولیه تـدریـس در فـرایبـورگ و ماربورگ می پردازد، از چهار بخش تشکیل شده است.

کتاب اندیشه هیدگر در درسگفتارهای اولیه از چهار بخش تشکیل شده است: در بخش نخست، گزارشی از چگونگی انتشار درسگفتارهای هیدگـر در قالب مجموعه آثـار او آمـده است. بـخش دوم، خلاصه ای از موضوع های درسگفتارهای اولین دوره تدریس هیدگر در فرایبورگ به دست می دهد. سیر تـفکر هیدگر تا انتشار کتاب وجود و زمان، نخست با وضع مفهـوم واقع بودگی (Faktizität) آغاز می گردد، تا این که از سال 1921 به بعد و تحت تأثیر آرای ارسطو، هرچه بیشتر شکل وجودشناسی (Ontologie) به خود می گیرد.

تلقی هیدگر از پملاقاتشناسی (Phänomenologie) در این درسگفتارها مطالب بخش سوم این نوشته را شامل می گردد. از میان موضوع های متفاوتی که هیدگر در این دوره از تدریس خود به آن ها پرداخته است، موضوع پملاقاتشناسی از همـه برجستـه تر است. موضـوع چهارم و آخر این نـوشته برداشت هیدگر از مفهـوم علم (Wissenschaft) و نسبت آن بـا فلسفه است. پرسش از علم از وجهه نـظرهای متفاوت در سراسر آثـار هیدگر به چشم می خورد و از اهمیت آن در هیچ یک از دوره های فکریش کاسته نمی گردد. در این نوشته، عمده تمرکز بر مفهـوم علـم در درسگفتـارهای اولیـه و کتـاب وجود و زمان است و به تفاسیر بعدی هیدگر از علم مدرن ذیل پرسش از ذات تکنیک نمی پردازد.

کافه کتاب فلسفه به تازگی در محل کتابفروشی سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تأسیس شده است و یکی از اهداف اصلی آن برگزاری رویدادهای فرهنگی، رونمایی و نقد و آنالیز کتاب، ملاقات با چهره های دانشگاهی و گفتگوهای نقادانه درباره تاریخ، فرهنگ و اجتماع است.

این نشست یکشنبه 6 تیرماه از ساعت 18 در کافه فلسفه به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، بعد از تقاطع آراکلیان، شماره 87 با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "رونمایی کتاب اندیشه هیدگر در درسگفتارهای اولیه در کافه فلسفه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی کتاب اندیشه هیدگر در درسگفتارهای اولیه در کافه فلسفه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید