روز ملی شدن صنعت نفت ایران گرامی باد

به گزارش زمین جهانی، زمستان به آخر رسیده و سرما رنگ می بازد. گوشه و کنار شهری که تا دیروز در زیر برف زمستانی دفن شده بود، بوی تازگی می گیرد. بهار در راه است و آمدن سال جدید را نوید می دهد. زیبایی و طراوت به شهر بازگشته است و مردم در کوششند تا وسایل مورد احتیاج سفره هفت سین و دید و بازدید عید را تهیه نمایند. بچه ها با شور و ذوقی بی حد به ماهی قرمز تنگ بلور خیره و در دنیای بچه هاه خویش غرق می شوند. روز پایانی سال که روز ملی شدن صنعت نفت ایران بوده، همواره در شلوغی و هرج و مرج بازار به فراموشی سپرده می گردد، روزی که تاریخی پر فراز و نشیبی را در بطن خود دارد، روزی که با کوشش های دکتر محمد مصدق دست بیگانگان از نفت ما کوتاه شد و این داغ، تا ابد بر سینه آنان باقی ماند. مطلب نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران را به مناسبت این روز تاریخی نگارش کردیم تا ثابت کنیم کشور ایران و ایرانی تا چه اندازه، به تاریخ پر فراز و نشیب خود اهمیت می دهد و مردان تاریخ ساز در قلب این مردم جای دارند.

روز ملی شدن صنعت نفت ایران گرامی باد

تاریخچه روز ملی شدن نفت ایران

روز 29 اسفند، در تقویم ملی ایران زمین مهم و حیاتی قلمداد می گردد و هر ساله روز ملی شدن صنعت نفت ایران گرامی داشته می گردد. وقتی اولین چاه نفت در ایران زمین کشف شد، نه تنها مردمان بلکه دولت هم از این اتفاق مهم آگاهی نداشت. در این دوران کشورهای استعمارگر که به عمق ماجرا پی برده بودند، دندان های خویش را برای سرمایه های اجدادی ما تیز کردند. بعد از کشف نفت، سال ها دولت های چپاول گر از حماقت دولتمردان ایرانی سو استفاده کردند و از نفت ما بهره بردند. دکتر محمد مصدق، نخستین کسی بود که حرکت عظیم و فوق العاده ای را در کشور شروع کرد که اساس آن اقتصاد بدون نفت بود. دکتر محمد مصدق در شهریور 1320 هجری شمسی و در انتخابات دوره چهاردهم، به مجلس راه یافت. شرایط در این زمان به گونه ای بود که کشورهای جهان به ویژه کشور روسیه، کشور انگلیس و ایالات متحده آمریکا با هدایایی وسوسه انگیز به دولت خواهان دریافت امتیاز استخراج نفت بودند. در این زمان، انگلیس امتیاز بهره برداری از منابع نفت جنوب کشور را در اختیار داشت. مصدق در سال های عمر خویش برای دستیابی ایران به نفت ملی بارها تاکید نمود که ایرانیان باید قادر باشند سرمایه های طبیعی خود را اداره نمایند. دکتر مصدق برای مقابله با فشار شوروی برای دریافت نفت شمال ایران زمین، قانونی را به صحن علنی مجلس برد که مانع دولت برای بحث درباره این امتیاز شد. شاه ایران اجازه نداد که او در دوره بعد به مجلس برود. با این حال او همچنان به مبارزات خویش ادامه داد. انگلستان که با غارت نفت ایران به ثروتی کلان رسیده بود، صندلی خویش را در ایران حساس و شنماینده می دید. در انتخابات مجلس شانزدهم با همه تقلب ها، مصدق به مجلس رسید و در این دوره طرح ملی شدن صنعت نفت در مجلس تصویب شد. قانون ملی شدن صنعت نفت در واقع پیشنهادی بود که به امضای همه اعضای کمیسیون نفت در مجلس شورای ملی ایران در تاریخ 17 اسفند 1329 رسید. با کوشش های دکتر مصدق، ماده واحده نفتی در 24 اسفند 1329 در مجلس شورای ملی مطرح شد و در روز 29 اسفندماه به تصویب رسید و نفت ایران زمین ملی گشت.

کلام پایانی

مهمترین رخداد در 29 اسفند 1329، تصویب پیشنهاد ملی شدن نفت از سوی مجلس شورای اسلامی ایران بود. تفسیر رادیو لندن درباره نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران بدین توضیح بود:

امروز مجلس ایران پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت را در کشور تصویب کرد. این پیشنهاد از سوی عده ای ثروتمند و همچنین کسانی که در رأس آن ها سید ابوالقاسم کاشانی قرار گرفته، پشتیبانی می گردد. چند تن منفی باف که عده ای از جوانان ساده لوح از آن ها پیروی می نمایند، فریاد می کردند نفت ایران برای ایرانی ولی هیچ کس نگفت چه طور ممکن است که ایرانی نفت خود را اداره کند. فقط کسانی از قبیل رزم آرا که می دانستند اداره کردن نفت به دست ایرانی عملی نیست، با این پیشنهاد مخالفت کردند.

امروز بیش از نیم قرن از 29 اسفند می گذرد و نفت ایران در دست ایرانی است و نقشه های بیگانگان با شکستی عظیم روبرو شد. یاد این روز تاریخ ساز گرامی باد.

کین مایع سیاه درون زمین

همان طلای سیاه برمردمان است

سرمایه آینده این مرز و بوم است

زبهرش فیض برند انسان های جهان

چنان مصرف کنیم ای دوست

به فکرفردا نیز باشیم نه امروز

چه جنگ ها برسر این سیه می گردد

چه خون ها در رهش بر زمین می گردد

داستان ها دارد این سیاه برزنگی

عاشق های سینه چاک بسیار دارد

چنان معقول باشیم وخیر خواه

دوستار آینده باشیم زین حال

سرمایه نهفته رابه بشکفته تبدیل کنیم

تصویر وطن را به کمال آراسته کنیم

کامران مشایخی

منبع: همگردی

به "روز ملی شدن صنعت نفت ایران گرامی باد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز ملی شدن صنعت نفت ایران گرامی باد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید