خبرنگاران پرورش گازمانیا در خانه

به گزارش زمین جهانی، گازمانیا گیاهی عجیب و غریب و خیره کننده است و برای افرادی مناسب است که به خاطر خانه کم نورشان نمی توانند گیاهان گل دار در خانه داشته باشند. براکته های گازمانیا از هر گلی زیباتر هستند!

خبرنگاران پرورش گازمانیا در خانه

این گیاه برگ های بلند، باریک، براق و سبز رنگی دارد که مانند آبشاری ازمرکز گیاه به بیرون روانه شده اند. این گیاه از جنس برومیلیادها است، پس خودتان می توانید حدس بزنید چقدر شگفت انگیز است!

براکته های رنگی و فوق العاده گازمانیا در تابستان پدیدار می شوند اما تا قبل از آن هم برگ های گیاه آنقدر زیبا هست که شما را به نگهداری از گازمانیا تشویق نمایند!

پرورش گازمانیا اصلا سخت نیست و در صورتی که احتیاجهای کم گیاه را برایش فراهم کنید، با براکته های رنگارنگ و گل های زیبایش خانه را درخشان می نماید!

شرایط رشد

- نور

گازمانیا به نور غیر مستقیم و یا مکانی با اندکی سایه احتیاج دارد. این گیاه را هرگز در معرض نور مستقیم قرار ندهید. پس گازمانیا برای نگهداری در خانه های آپارتمانی، که اکثرا نور مناسبی ندارد، مناسب است.

- آبیاری

در درون حفره مرکزی گیاه میزانی آب بریزید. آب درون حفره را چند وقت یک بار عوض کنید تا گیاه دچار گندیدگی نگردد. بهتر است برای این کار از آب لوله کشی استفاده نکنید. در طول ماه های سرد سال می توان به خاک گیاه آب داد و حفره مرکزی آن را خشک نگه داشت.

- دما

گیاه دماهای گرم تر را دوست دارد پس تا جایی که می توانید آن را گرم نگه دارید.

- رطوبت

گیاه را هر از گاهی غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می توانید بهره ببرید. برای راحت شدن کار می توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم بهره ببرید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می گردد.

- خاک

از هر خاکی که می خواهید، می توانید برای پرورش این گیاه بهره ببرید. گازمانیا در واقع گیاه هوازی است و از ریشه هایش بیشتر برای استقامت استفاده می نماید.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد به میزان خیلی کمی با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، تغذیه کنید.

تکثیر

بعد از اینکه براکته های گل خشک شدند و مردند، آنها را از طریق چاقویی تیز و استریل از پایه ببرید. بعد از مدت کوتاهی گیاه هم آغاز به خشک شدن می نماید و می میرد اما از اطراف آن گیاهچه های تازه سر بیرون می آورند. زمانی که میزان گیاهچه ها در حدود چند سانتی متر شد و گیاه مادر بسیار پژمرده به نظر رسید، گیاه مادر را ببرید. با استفاده از چاقو گیاه مادر را از سطح خاک کف بر کنید، لازم نیست ریشه های آن را در بیاورید. در این هنگام بسیار مراقب باشید که به گیاهچه ها آسیبی نزنید.

حالا می توانید گیاهچه ها را در گلدان های کوچکی به صورت جدا بکارید و یا در همان گلدان قبلی نگهشان دارید تا یک دسته گازمانیا برای شما درست نمایند!

اگر گازمانیا های کوچک را در گلدان تازهی کاشتید، حواس تان باشد که گیاه استحکام کافی را داشته باشد چرا که در این هنگام ریشه های گازمانیا ضعیف است و گیاه به راحتی واژگون می گردد.

تعویض گلدان

گازمانیا های بزرگ تر، نباید تعویض گلدان شوند. گازمانیا های کوچک تر را می توان تعویض گلدان کرد. اما وقتی که بالغ شدند دیگر گلدان آنها را عوض نکنید و تنها منتظر گلدهی باشید. یک گازمانیای بالغ گیاهی نسبتا سنگین است و در گلدان های پلاستیکی معمولی واژگون می گردد. پس مطمئن شوید که گلدانی سنگین برای کاشت گازمانیا انتخاب می کنید.

برای تعویض گلدان ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه اندکی خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می گردد. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

منبع: فوت و فن

به "خبرنگاران پرورش گازمانیا در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پرورش گازمانیا در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید