جاذبه های گردشگری بندر همواره بهار، چابهار

به گزارش زمین جهانی، جاذبه های چابهار در دو دسته طبیعت گردی و جاذبه های تاریخی هستند. شهر بندری چابهار به خاطر قدمت کهن سالی که دارد مکان های تاریخی جذابی دارد که در سفر به چابهار نباید از دیدنی های آن غافل شوید. طبیعت های بکر و جغرافیای آن یکی از بی نظیرترین منظره ها گردشگری ایران به شمار میرود. شهر بندری چابهار از یک طرف به دریای مکران و اقیانوس هند می رسد و از شمال همسایه شهرهای ایرانشهر، نیکشهر است از شرق هم هم مرز کشور پاکستان است که پدیده های کوه زایی منحصر به فردی در این منطقه می توانید مشاهده کنید و از غرب هم به استان های کرمان و هرمزگان می رسد.

جاذبه های گردشگری بندر همواره بهار، چابهار

شهر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب می گردد که دو اسکله باربری مجهز با ظرفیت 5/8 میلیون تن کالا را دارد از همین رو تماشا این دو اسکله امروزه خودش از جاذبه های گردشگری شهر به شمار میرود و می توانید باربری کالاهای وارداتی و صادراتی را مشاهده کنید. در این مقاله از مجله گردشگری زمین جهانی تماشای های چابهار را به شما مخاطب اهل سفر معرفی می نماید تا اگر قصد سفر به این شهر را داشتید فهرستی از تماشای های آن در برنامه سفری خود قرار دهید و از جاذبه های منحصر به فرد این شهر بازدید کنید.

فهرست تماشای ها و تفریحات هندوستان ایران

شاید برایتان جالب باشد که به چابهار هندوستان ایران هم گفته می گردد. شهر چابهار ارتباط فرهنگی نزدیکی با غرب هندوستان و پاکستان را دارد و به طور مثال از غذاهای تند و گرم استفاده می نمایند. ادویه های وارداتی هندوستان یکی از کالاهایی است که در غذاهای چابهار هم به وفور دیده می گردد. در نوع پوشاک هم بانوان و دخترها از رنگ های الوان چون نارنجی، قرمز، سبز، صورتی استفاده می نمایند و لباس زنان بلوچی شبیه یکی از لباس های زنانه هندی به نام شلوار کمیز و چوریدار است که در هند هم از پیراهن و شلوار استفاده می نمایند با این تفاوت که در بلوچستان لباس ها دختر ها و بانوان همگی با هنر سوزن دوزی دوخته می شوند.

از نظر طبیعت گردی سواحل شب تابی بندر چابهار شبیه سواحل شب تابی وادهو مالدیو هندوستان است و به همین دلیل به چابهار، هند ایران هم می گویند. سواحل شب تابی بندر چابهار یکی از مهم ترین جاذبه های چابهار محسوب می گردد. به خاطر بسپارید که یکی دو مورد از تماشای های چابهار شباهت زیادی با جاذبه های طبیعت گردی هندوستان و کشور شیلی را دارد و به همین دلیل خوب است که حداقل یکبار به این شهر سفر کنید تا چنین جاذبه های باورنکردنی را در ایران ببینید. در ادامه فهرست تماشای ها و تفریحات هندوستان در ایران را برای شما معرفی می کنیم.

جاذبه های طبیعی چابهار

شهر چابهار به خاطر دسترسی به دریای مکران و پدیده های کوه زایی در شرق جاذبه های طبیعت گردی منحصر به فردی دارد که امروزه مورد توجه گردشگرهای بی شماری قرار گرفته است. خوب است بدانید پدیده های طبیعی مانند گِل فشان و یا کوه های مینیاتوری فقط در یکی دو نقطه دیگر از دنیا وجود دارد و از نظر بکر بودن این تماشای های چابهار زبانزد مسافرهای ایرانی و خارجی است. به همین دلیل است که جاذبه های چابهار معروفیت بالایی در بین گردشگرها دارد و اگر طبیعت گرد هستید فرصت تماشا این جاذبه های چابهار را نباید از دست بدهید.

1- کوه های مریخی یا کوه های مینیاتوری

کوه های مریخی یا کوه های مینیاتوری شهر چابهار از پدیده های موروفولوژی به شمار می روند که مشابه آن در کشور شیلی قرار گرفته است. این کوه ها عمدتا با رنگ خاک سرخ و صورتی هستند و در اثر فرسایش باد و باران به این شکل در آمده اند. این کوه ها از نوع رسوبی به شمار می روند که شیارهای رنگارنگ بر روی این کوه ها از نظر زمین شناسی بسیار اهمیت دارد و یکی از مهم ترین جاذبه های چابهار است. در هر دو کوه های مریخی چابهار و شیلی هیچ پوشش گیاهی وجود ندارد و فاقد هر نوع گونه یِ گیاهی هستند. خوب است بدانید که در بهمن و ماه و اسفند همایش مریخ نوردی از ساحل چابهار آغاز می گردد و ورزشکارها و طبیعت گردها تمام مسیر رسیدن به کوه های مریخی را پیاده طی می نمایند.

کوه های مریخی و مینیاتوری یکی از تماشای های چابهار محسوب می گردد که در سفر به این شهر حتما به بازدید این پدیده بروید. به خاطر بسپارید که برای تماشا چنین جاذبه ای حتما باید گروهی سفر کنید تا در صورت بروز خطر احتمالی هم سفرها به شما یاری نمایند. کوه های مریخی خارج از شهر هستند و فاصله زیادی با مراکز درمانی شهر دارند.

2- تالاب لیپار

یکی دیگر از جاذبه های چابهار، تالاب لیپار است. تالاب لیپار تنها تالاب صورتی رنگ ایران محسوب می گردد و شاید برایتان جالب باشد که فقط چهار تالاب بزرگ در دنیا به رنگ صورتی هستند که یکی از آن ها لیپار نام دارد. دلیل صورتی بودن این تالاب وجود پلانکتون ها هستند. پلاکنتون ها موجود ریز دریایی به شمار می روند که باعث پدیده شب تابی می شوند و تغییر رنگ تالاب ها را هم به وجود می آورند. عموما پلانکتون ها در اقیانوس زندگی می نمایند و به خاطر دسترسی چابهار به آب های اقیانوسی این موجودات به صورت فصلی به ساحل شهر می رسند و و چنین پدیده زیبایی را خلق می نمایند.

تالاب لیپار یکی از برترین منطقه ها برای پرنده نگری هم به شمار می رود و شما می توانید پرنده های چون فلامینگو، کشیم، عقاب دشتی، خوتکا و ده ها مورد دیگر را مشاهده کنید. پرنده نگری یکی از شاخه های تخصصی گردشگری به شمار می رود که امروز به وسیله گروه های خاصی در ایران انجام می گردد و معمولا پرنده نگر ها به تالاب لیپار که یکی از منحصر به فردترین تماشای های چابهار است، سفر می نمایند.

3- گلِ فشان

از دیگر تماشای های چابهار پدیده گل فشان است. در شهر چابهار بر بالای کوه های تنگ، گِل ها مانند حباب از زمین خارج می شوند و امروزه گردشگرها بی شماری به قصد تماشا تنها پدیده گِل فشان به شهر چابهار سفر می نمایند. این نوع پدیده معمولا در فروردین و اردیبهشت اتفاق می افتاد و در کوه بندر تنگ چابهار قابل تماشا هست. بسیاری از مسافرها گلِ فشان را با فعالیت آتشفشانی کوه ها مقایسه می نمایند در صورتی که پدیده گل فشان ربطی به پدیده های آتشفشانی ندارد. معمولا بر اثر فشار های زمین شناختی به وجود می آیند. گلِ فشان به رنگ صورتی، زرد، خاکستری است. پدیده گل فشان یکی از جالب ترین جاذبه های چابهار در زمینه زمین شناسی به شمار می رود و هر ساله دانشجویان زمین شناسی به بازدید گِل فشان کوه بندر تنگ چابهار می روند.

4- منطقه حفاظت شده گاندوها

یکی دیگر از جاذبه های چابهار منطقهِ حفاظت شدهِ گاندوها است. اگر علاقه مند به تماشا محیط زیست و جانورها هستید می توانید به این منطقه بروید و از فاصله چهار الی سه متری تمساح های ایران را ببینید. این تمساح ها در منطقه باهوکلات چابهار زندگی می نمایند. و رودخانه باهوکلات دارای چندین تمساح بزرگ است. چرخه زیست بوم باهوکلات از تماشای های چابهار محسوب می گردد که در آن جدا از تمساح جاندارهای دیگری چون سنجاب، شغال، روباه، خدنگ، عقاب شاهی، هوبره و ده ها مورد دیگر را می توانید ببینید. برای تماشا این منطقه باید با یک راهنمای محلی متخصص طبیعت گرد سفر کنید. سفر شما باید به صورت گروهی باشد و ممکن است ساعت ها وقت بگذارید که هر کدام یک از گونه های نام برده شده را با فاصله و دوربین شکاری ببینید.

5- درخت مکرزن

از دیگر جاذبه های چابهاردرخت مکرزن است. برای تماشا این درخت خاص باید به روستای رمین سفر کنید. محلی ها به این درخت، درخت انجیر معابد هم می گویند و اعتقاد دارند اگر کسی زیر این درخت بنشیند و آرزو کند، آرزویش به زودی بر آورده می گردد. این درخت از گونه های درختی هندوستان است که حدود پانصد سال پیش نهالش را از هندوستان به ایران آورده اند و در این منطقه کاشته اند. درخت انجیر معابد یا همان مکرزن فقط در منطقه ای با آب و هوای استوایی یعنی گرم و مرطوب رشد می نماید. امروزه درخت مکرزن به خاطر قدمتش و به خاطر نوع خاصش از تماشای های چابهار محسوب می گردد.

5- جنگل حرا در خلیج گواتر

یکی دیگر از تماشای های چابهار جنگل حرا در خلیج گواتر است. تا نام جنگل حرا می آید بیشتر افراد در فکر شان جنگل حرای قشم را تداعی می نمایند. اما خوب است بدانید که جنگل حرا بندر گواتر یکی از جاذبه های منحصر به فرد چابهار محسوب می گردد. جنگل حرا جنگلی است که درخت ها رویشان در آب است و شما می توانید از نزدیک ریشه های این درخت ها را ببینید. برای رفتن به جنگل حرا باید با قایق های محلی سفر کنید. جدا از پوشش گیاهی خاص منطقه شما امکان تماشا پوشش جانوری و پرنده نگری را هم دارید.

جنگل حرا خلیج گواتر یکی از جاذبه های چابهار است که سالانه مسافر های بی شماری را به خود جذب می نماید. شما در تابستان و در مرداد ماه می توانید به بازدید این جنگل بروید. در مرداد ماه به خاطر باران فصل مونسون چابهار آب و هوای خنکی دارد و تماشا جنگل حرا در این زمان هم به خاطر بارش باران زیبایی وصف ناشندنی دارد.

6- کویر روستای درک

همان طور که گفته شده چابهار از لحاظ جاذبه های طبیعت گردی بسیار غنی است. شما نه تنها می توانید ساحل، دریا، کوه، تالاب را ببینید بلکه می توانید در این منطقه به بازدید کویر هم بروید. کویر روستای درک یکی دیگر از جاذبه های طبیعت گردی چابهار است که یکی از تماشای ترین کویرهای هم ایران به شمار می رود و بسیار خلوت و بکر است. در این کویر شما امکان دارید که بر روی رمل ها راه بروید. کویر درک یکی از جاذبه های چابهار است که کمتر در بین گردشگرها شناخته شده است. تماشای های چابهار از لحاظ طبیعت گردی بیشترین تنوع را دارند و شهر چابهار یکی از مهم ترین شهرهای توریستی ایران هم محسوب می گردد.

7- جزیره شیطان چابهار

یکی دیگر از جاذبه های چابهار جزیره شیطان است. از این جزیره نترسید چرا که در گذشته محلی های شهر چابهار به آن نام شیطان را داده اند. این جزیره در سال چندین بار بر اثر جز و مد به زیر آب های دریای مکران می رود. در گذشته به دلیل ندانستن پدیده جغرافیایی، محلی ها به آن جزیره شیطان گفته اند. این جزیره شرقی ترین جزیره ایران به شمار می رود و در پسابندر واقع شده که دارای صخره های بلند و حفرهای متعدد است و از خلوت ترین جاذبه های گردشگری ایران هم به شمار می رود. جزیره شیطان هم از دیگر تماشای های چابهار است که می توانید آن را در فهرست برنامه سفری خود قرار دهید.

مکان های تاریخی چابهار

چندین مورد مکان های تاریخی چابهار وجود دارد که با تماشا آن ها به دنیای گذشته سفر می کنید. متاسفانه بر روی حوزه باستان شناسی چابهار کم کار شده است اما در متون تاریخی از زمان اشکانیان به محدوده بندر چابهار اشاره شده است. بی شک این شهر صدها اثر تاریخی دارد که در دل خاک مدفون شده است.جاذبه های چابهار از لحاظ تاریخی بیشتر در روستای تیس قرار گرفته است. تماشای های چابهار از لحاظ تاریخی پر شمار نیستند و بیشتر آن ها قدمت دویست و پانصد ساله دارند که در ادامه جاذبه های تاریخی چابهار را به شما معرفی می کنیم.

8- روستای باستانی تیس و غار بان مسیتی

از دیگر جاذبه های چابهار روستای باستانی تیس و غار بان مسیتی است. این روستا یکی از بندرهای مهم چابهار در گذشته بوده که تا زمان قاجار فعال بوده است. موردی که این روستا را مورد توجه گردشگرها قرار داده است غارهای بان مسیتی است. غارهای بان مسیتی به معنای معبد مرد خدا پرست است که دارای معماری دستکند در داخل کوه است. زمان دقیق غار از منظر باستان شناسی آنالیز نشده است اما محلی اعتقاد دارند که قدمتی چند صد ساله دارد. اگر به چابهار سفر کردید یادتان باشد از غارهای بان مسیتی چابهار تماشا کنید. غارهای بان مسیتی از تماشای های چابهار به شمار می رود که کمتر در بین گردشگرها شناخته شده است.

9- مسجد جامع تیس

یکی دیگر از جاذبه های چابهار مسجد جامع تیس است. مسجد جامع تیس از این نظر مهم است که سبک معماری آن شبیه مساجد هند و پاکستان است و تشابه فرهنگی این سرزمین را با هند و پاکستان نشان میدهد. این مسجد یک مناره و دو گنبدخانه دارد که رنگ نمای بیرونی گنبدخانه ها سبز و قرمز است. مسجد جامع یکی از دیگر از تماشای های چابهار محسوب می گردد که علاقه مندان معماری و باستان شناسی معمولا به بازدید این مسجد می روند.

10- مسجد جامع دزک

از دیگر آثار باستانی چابهار مسجد جامع دزک است. این مسجد در روستای سراوان واقع شده است و از جاذبه های چابهار محسوب می گردد. جالب است بدانید که ساخت فرم آن مشابه مساجد کویری ایران در استان اصفهان است. دارای یک شبستان ستون دار با ستون های آجری است و سقف چوبی از تنه درخت های خرما را دارد. البته مساجد کویری ایران معمولا با سقفه های آجری و خشتی ساخته شده اند. این مکان از معدود بناهای قدیمی و سالم شهر چابهار است که بیشتر معماران و باستان شناس ها به بازدید این مکان می روند. این مسجد از تماشای های چابهار به شمار می رود که بسیاری از گردشگرها از بازدید آن غافل می شوند.

11- موزه محلی چابهار

از دیگر تماشای های چابهار موزه محلی چابهار است. ساختمان موزه محلی چابهار برای زمان قاجار است و قدمتی نزدیک صد و پنجاه سال را دارد که در دو طبقه ساخته شده است. در طبقه اول وسایل و اشیا مردم شناسی چابهار را مشاهده می کنید که برای علاقه مندان به موزه مطالعات مردم شناسی مکان مهمی به شمار می رود و امروزه از جاذبه های کم تر شناخته شده چابهار به شمار می رود. اگر دوست دارید با نحوه زندگی مردم و وسایل دریانوردی گذشته آشنا شوید از موزه محلی چابهار تماشا کنید. این مکان هم از جاذبه های چابهار در زمینه تاریخی محسوب می گردد که کم تر در بین مسافرها شناخته شده است.

12- اسکله کنارک

یکی دیگر از جاذبه های چابهار اسکله کنارک است. در این اسکله شما لنج ها و قایق ماهگیران محلی را می بینید. این اسکله از مکان های بندری و صادراتی و وارداتی ایران هم محسوب می گردد که کالاهای مختلف به وسیله اسکله جا به جا می شوند. بسیاری از کالاها و اجناس خارجی به وسیله همین اسکله وارد ایران می گردد و از تماشای های چابهار محسوب می گردد.

جمع بندی درباره جاذبه های گردشگری در چابهار

در این مقاله جاذبه های چابهار در دو دسته تاریخی و طبیعت گردی برای شما مخاطب اهل سفر معرفی گردید. در سفر به چابهار اگر بخواهید تمام این جاذبه ها را با دقت ببینید باید حدود یک هفته زمان بگذارید. بعضی از جاذبه ها مانند پدیده گلِ فشان را فقط در فروردین و اردیبهشت قابل تماشا هستن و دیگر فصول سال امکان تماشا آن را ندارید.

اگر قصد سفر به چابهار را دارید می توانید پکیج تورهای چابهار که شامل هتل، پرواز، ترنسفر فرودگاهی است را بخرید و به بازدید این شهر منحصر به فرد ایران بروید. مقرون به صرفه ترین بلیط های چابهار از زمین جهانی هر روز به وسیله تیم فروش به روز رسانی می گردد و شما می توانید در اسرع وقت بلیط پرواز خود را به چابهار از سامانه بزرگ رزرواسیون زمین جهانی رزرو کنید.

منبع: الی گشت

به "جاذبه های گردشگری بندر همواره بهار، چابهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری بندر همواره بهار، چابهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید