تپه باستانی سنگ چخماق یکی از جاذبه های دیدنی استان سمنان است

به گزارش زمین جهانی، سیری در ایران/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، تپه باستانی سنگ چخماق یکی از جاذبه های دیدنی استان سمنان است.

تپه باستانی سنگ چخماق یکی از جاذبه های دیدنی استان سمنان است

تپه باستانی سنگ چخماق در منطقه بسطام یکی از مناطقی است که از سال 1348 به وسیله پروفسور ماسواد مورد شناسایی نهاده شد. این تپه ها در حاشیه شمالی شهر بسطام و در 6 کیلومتری شاهرود واقع شده اند و این حوزه دارای دو منطقه تپه ای در نواحی شرقی و غربی است. قدمت تپه های غربی به 8 هزار و 500 تا 9 هزار سال قبل و قدمت تپه های شرقی به 7 تا 8 هزار سال پیش باز میگردد. قدمت این مناظق نشان دهنده وجود روستایی در دوره نوسنگی بی سفال در منطقه سنگ چخماق شاهرود است. این تپه در سال های 1349 و 1350 مورد حفاری نهاده شد و اشیا و ابزارهایی مربوط به دوران نوسنگی از آنجا بدست آمد؛ اشیایی که قدمت آنها به 7300 سال پیش می رسد.

در آنالیز های صورت گرفته تعیین شد که تپه های سنگ چخماق شاهرود در بسطام متعلق به قدیمی ترین روستای شمال شرق فلات ایران است. بسیاری از ظروف تپه های سنگی این منطقه اکنون در موزه توکیو در ژاپن نگهداری می گردد و این در حالی است که موزه شاهرود تنها چند نمونه از این ظروف را در خود نگهداری می نماید. در حفاری تپه شرقی، تعداد سفال بیشتری بدست آمده که قرمز رنگ بوده و تعیینه آنها، نقش های ساده و هندسی قرمز روی کاسه های گود است.

منبع: همگردی

به "تپه باستانی سنگ چخماق یکی از جاذبه های دیدنی استان سمنان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تپه باستانی سنگ چخماق یکی از جاذبه های دیدنی استان سمنان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید