تفاوت دو عبارت ضد آب (Waterproof) و مقاوم در برابر آب (Water Resistant) در گجت ها و پوشیدنی ها چیست؟

به گزارش زمین جهانی، هنگام خرید لوازم الکترونیکی، لباس های بیرونی، ساعت و حتی مصالح ساختمانی، احتمالا به عبارت هایی مانند Waterproof و Water Resistant برخورد کردید.

تفاوت دو عبارت ضد آب (Waterproof) و مقاوم در برابر آب (Water Resistant) در گجت ها و پوشیدنی ها چیست؟

شاید در نظر اول، مشاهده یکی از این عبارت ها در لیست معینات یک محصول، خیالمان را بابت محافظت در برابر آب راحت نمایند ولی معنی هر دو اصطلاح باهم یکسان نیست.

در این مقاله، می خواهیم خیلی ساده و مختصر تفاوت دو عبارت ضد آب (Waterproof) و مقاوم در برابر آب (Water Resistant) را بیان نموده و نکاتی درباره خرید کالاهایی با هر دو نوع ویژگی خواهیم گفت.

تعریف ضد آب و مقاوم در برابر آب

وسایل Waterproof کاملا در برابر آب نفوذناپذیر هستند و آب هیچ راهی برای نفوذ به درون آن ها پیدا نمی نماید. به زبان دیگر، وسایل Waterproof طوری طراحی و ساخته شده اند که هیچ شیار، شکاف و روزنه ای برای نفوذ آب ندارند.

از آن سو، تجهیزات Water Resistant تا حدودی در برابر آب مقاوم هستند و آن را پس می زنند اما ضد آب نیستند و پس از مدت زمان معینی یا تحت فشار و حجمی از آب، شکست را پذیرفته و آب به درون آن ها نفوذ می نماید. مثلا، شاید باران وارد یک وسیله Water Resistant نگردد ولی اگر زیر شیر آب به مدت 5 دقیقه بگیرید؛ آب تمام قطعات داخل محصول را خراب کند.

برای بعضی از محصولات و وسایل، تفاوتی میان Waterproof و Water Resistant به وجود نمی آید یا بسیار ناچیز است ولی برای بعضی دیگر از تجهیزات، این تفاوت کشنده است. با هم چند مثال را آنالیز کنیم:

وسایل الکترونیکی

اینجا تفاوت Waterproof و Water Resistant بسیار مهم و تاثیرگذار است. بعضی از تولیدنمایندگان تجهیزات الکترونیکی ابتدا اعلام می نمایند محصول آن ها Waterproof است ولی پس از مدتی معین می گردد که این محصول فقط Water Resistant است و به تدریج آب در حال نفوذ به درون دستگاه است. بهتر است بگوییم این وسایل Water Resistant هستند و نه Waterproof!

بنابراین، صرف نظر از تبلیغات و بازاریابی ها، باید گفت همه بلندگوها، گوشی های تلفن، ساعت های هوشمند، دوربین ها و وسایل الکترونیکی مشابه که گفته می گردد Waterproof هستند؛ بدون استثنا دارای شکاف ها و درزهایی برای نفوذ آب خواهند بود؛ حالا هرچقدر هم محکم و یکپارچه ساخته شده باشند.

وقتی این وسایل را در حجم معینی از آب رها می کنید و در آن غوطه ور می شوند؛ آب از ترک ها به تدریج نفوذ می نماید. هنگامی که زیر آب می فرایند و کاملا تحت فشار عمق آب قرار می گیرند؛ نفوذ و قدرت آب بیشتر می گردد.

به همین علت، این وسایل دارای استانداردها و درجه بندی از نظر ضد آب بودن هستند. به اسم مثال، ممکن است یک ساعت دیجیتالی در عمق 200 متری آب Water Resistant باشد؛ یعنی از نظر تئوری، پس از رد کردن عمق 200 متری آب دیگر نتواند این فشار را تحمل کند.

لباس های پوشیدنی

شاید بخواهید یک لباس بارانی یا لباس بیرونی برای پوشیدن در فضای باز خریداری کنید ولی دنبال لباسی باشید که زودتر خشک می گردد. در اینجا هم Waterproof و Water Resistant با یکدیگر یکسان نیستند و هریک کیفیت متفاوتی ارائه می دهند.

پارچه های Waterproof بالاترین محافظت و مقاومت در برابر آب باران و برف دارند و اجازه نمی دهند لباس های زیرین شما خیس شوند. معمولا این لباس ها طوری بافته می شوند که کاملا شما را گرم نگه دارند و هوای بیرون به درون بدن شما نفوذ نکند. ممکن است شما در این لباس ها بیش از حد احساس گرمی کنید و به عرق بیفتید.

در عوض، لباس های Water Resistant با تار و پودی بازتر و گشادتر بافته می شوند. در زیر باران اصلا خشک نمی مانید و خیس خواهید شد اما دیگر باعث گرم شدن بیش از حد بدن شما نمی شوند و احتمال سرماخوردگی شما وجود دارد.

باید تصمیم بگیرید برای چه آب و هوایی لباس می خرید و بعد تصمیم بگیرید یک لباس Waterproof یا Water Resistant خریداری کنید. معمولا، برای زمستان های پر بارش و بسیار سرد سراغ لباس های ضد آب می فرایند و برای هواهای بهاری و پاییزی که شاید باران نم نمی داشته باشند؛ لباس های مقاوم در برابر آب مناسب هستند.

منبع: یک پزشک

به "تفاوت دو عبارت ضد آب (Waterproof) و مقاوم در برابر آب (Water Resistant) در گجت ها و پوشیدنی ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت دو عبارت ضد آب (Waterproof) و مقاوم در برابر آب (Water Resistant) در گجت ها و پوشیدنی ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید