با این تمرین ها هوش هیجانی خود را بالا ببرید

به گزارش زمین جهانی، هوش هیجانی یک استعداد ذاتی نیست، پس آن را ارتقا دهید

احتمالا شما هم با سایت Quora آشنایی دارید. این سایت محلی برای تعامل دانستنی ها و افزایش سطح آگاهی مردم است. افراد مختلف پرسش های خودشان را در هر زمینه ای در این سایت مطرح می نمایند و کاربرانی که در خصوص پاسخ آن ها اطلاعات داشته باشند نظر خودشان را بیان می نمایند. همان طور که می دانید هوش هیجانی مسئله مهمی است و به تازگی سوال جدیدی در خصوص راه های افزایش آن در این وب سایت مطرح شده است. نیکول گراوانا (Nicole Gravagna) عصب شناس و نویسنده کتاب MindSET Your Manner به این پرسش پاسخ داده است که ما در این مقاله خبرنگاران به آنالیز آن می پردازیم.

با این تمرین ها هوش هیجانی خود را بالا ببرید

یادگیری استفاده از هوش هیجانی مانند یادگیری راه رفتن است. اگر شما هیچ دانشی در خصوص آن نداشته باشید با چالش های زیادی در راستا یادگیری روبه رو خواهید بود. اما زمانی که راه های استفاده از آن را یاد بگیرید و تمرین کنید در استفاده کردن از آن حرفه ای خواهید شد. مطمئنا شخصی که راه رفتن را یاد بگیرد می تواند دویدن، اسکی کردن یا اسکیت سواری را نیز تمرین کند؛ هوش هیجانی هم دقیقا مانند راه رفتن است.

هوش هیجانی که به آن EQ یا EI نیز گفته می گردد درواقع همان میزان توانایی شما برای استفاده از میزان آگاهی احساسی در زندگی روزانه است. بدن شما آگاهی احساسی دارد. بنابراین اگر طرز استفاده از آن را یاد بگیرید می توانید آن را به راحتی در زندگی خود به کار ببرید. متأسفانه آگاهی احساسی نیز مانند راه رفتن در یک راستا فیزیکی است. اگر تابه حال راه نرفته باشید پاهایتان بسیار ضعیف بوده و به شما اجازه نمی دهد که راستا طولانی را طی کنید و احتمالا بعد از برداشتن چند قدم زمین خواهید خورد. اگر هیچ کس به شما نگوید که پاهایتان به مرور زمان و با تمرین کردن قوی تر خواهد شد فرضتان را بر این خواهید گذاشت که هیچ موقع قادر به راه رفتن نخواهید بود. یکی از چالش های تقویت آگاهی احساسی این است که شما نمی توانید همواره و در هر زمان نسبت به احساسات خود آگاهی داشته باشید. قسمتی از مغز که اجازه می دهد در خصوص احساسات خود آگاهی داشته باشید بسیار ضعیف است مگر اینکه سعی کنید با تمرین کردن توانایی آن را تقویت کنید.

نگران نباشید؛ شما به مرور زمان در انجام این کار قوی تر خواهید شد. قشر جلویی مغز (ACC) بخش خاصی از مغز شما است و زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که نسبت به احساساتتان هوشیار بوده و از آن ها آگاهی داشته باشید. دانشمندان با آنالیز دقیق عکس های گرفته شده از این قسمت مغز متوجه شده اند این لایه به مرور زمان و با استفاده آگاهانه ضخیم خواهد شد. در ادامه به معرفی 2 تمرینی می پردازیم که باعث افزایش آگاهی احساسی شما خواهند شد.

1- توجه کردن

شما چه زمانی متوجه ناراحتی تان خواهید شد؟ در همان لحظه؟ چند ساعت بعد از اینکه از زمان ناراحتی تان گذشت؟ یا اینکه معمولا چند روز یا چند هفته طول می کشد که متوجه شوید چیزی شما را اذیت نموده است. توجه کردن یک توانایی است که شما می توانید آن را به مرور زمان توسعه دهید. افرادی که EQ بالایی دارند در همان لحظه متوجه احساساتشان می شوند. آن ها بعلاوه دقیقا می دانند که احساساتشان در چه مرحله ای قرار دارند و اینکه با کدام عضو بدن آن را احساس می نمایند و در حال حاضر این احساسات را با چه شخصی در میان می گذارند. احتمالا می توانید تصور کنید که آگاهی داشتن از این مسائل تا چه میزان می تواند روی واکنش های شما منعکس گردد و عواقب آن را تحت تأثیر قرار دهد.

2- احساس کردن

شما نسبت به مسائل زندگی خود چه احساسی دارید؟ آیا تظاهر می کنید که هیچ احساسی نسبت به آن ها ندارید یا سعی می کنید احساسات را خود را خفه کنید؟ آیا زمانی که خشمگین هستید احساسات خود را با فریاد زدن ابراز می کنید یا زمانی که ناراحت هستید و ترسیده اید دچار اختلالات تبدیلی یا هیستری می شوید؟ احساس کردن یک توانایی است که شما می توانید آن را به مرور زمان تقویت کنید.

افرادی که دارای EQ بالا هستند قادرند احساسات خود را برنامه ریزی نمایند. آن ها زمان های مشخصی از روز یا هفته را به احساساتشان اختصاص داده و سعی می نمایند آن ها را در دیگر ساعات روز کنار بگذارند. بعضی از مردم برنامه ریزی احساسات را زجرکشی برنامه ریزی شده می نامند و بعضی دیگر به آن بهداشت عاطفی می گویند. واقعیت این است که بدن شما احساسات را برای جلب توجه شما فراوری می نماید و اگر به آن ها توجه نکنید به مرور زمان بزرگ و بزرگ تر شده تا زمانی که مجبور می شوید توجه خودتان را به آن ها معطوف کنید.

اگر قصد دارید آگاهی احساسی خود را بالا ببرید برترین راه این است با شخصی که EQ بالایی دارد دائما در ارتباط باشید. بودن در کنار چنین افرادی به شما یاری می نماید که بدن و مغز خود را در راستا درست قرار دهید. انسان ها تمایل زیادی به تقلید کردن رفتار یکدیگر دارند. ما حتی بدون اینکه خودمان متوجه این قضیه باشیم سعی می کنیم شبیه افرادی باشیم که زمان خود را با آن ها سپری می کنیم.

برای تقویت کردن قشر جلویی مغز یا ACC باید تمرینات لازم را شروع کنید. دفعه بعدی که متوجه شدید ناراحت هستید یک دقیقه از زمان خود را به توجه کردن به بدنتان اختصاص دهید. آیا احساس می کنید که گرمتان شده و عرق نموده اید؟ ببینید کدام عضو بدنتان عرق نموده و آیا در سر یا قفسه سینه تان احساس درد می کنید؟ توجه کردن به احساسات بدن یک راه عالی برای تقویت ACC است. تنها کافی است که به بدن خود توجه کنید. هرچقدر بیشتر این کار را انجام دهید خودتان متوجه می شوید که قشر جلویی مغزتان قوی تر شده است. در نتیجه احساسات خود را زودتر تشخیص خواهید داد و میزان هوش هیجانی تان نیز بالاتر خواهد رفت.

منبع: الی گشت

به "با این تمرین ها هوش هیجانی خود را بالا ببرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این تمرین ها هوش هیجانی خود را بالا ببرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید