امکان تازه ای برای تشخیص زودهنگام اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی

به گزارش زمین جهانی، به گزارش محققان، افسردگی دوقطبی و اسکیزوفرنی را شاید بتوان چندین سال قبل از بروز علائم آن ها تشخیص داد. براساس تحقیقی که اخیراً صورت گرفته 50 درصد بیمارانِ مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی در دوران کودکی به مراکز خدمات بهداشتِ روان کودک و نوجوان مراجعه کردند.

امکان تازه ای برای تشخیص زودهنگام اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی

زمین جهانی | خطر ابتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی شاید سال ها قبل از آغاز بیماری قابل تشخیص باشد. محققان در مطالعه ای به رهبری دانشگاه کالج دوبلین دریافتند 50 درصد کسانی که دچار این اختلال های روانی می شوند در کودکی به CAMHS یا خدمات بهداشت روان کودک و نوجوان مراجعه کردند. یافته های این تحقیق که در مجله World Psychiatry منتشر شده به نقل از پروفسور ایان کِلِهِر از دانشکده پزشکی UCD خبر از احتمالِ مداخله و حتی پیشگیریِ زودهنگام این بیماری ها را می دهد.

به گزارش زمین جهانی ؛ پروفسور کِلِهِر می گوید: اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی معمولاً در اوایل بزرگسالی بوجود می آیند و می توانند اثرات مخربی روی افرادِ مبتلا و همین طور خانواده های آن ها بگذارند. یافته های ما نشان داد نیمی از افرادی که به این بیماری ها مبتلا هستند در برهه هایی از کودکی شان به خدمات بهداشت روان کودک و نوجوان مراجعه کردند، یعنی سال های زیادی قبل از ابتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی. می دانیم اقداماتِ زودهنگام در بهبودِ عواقب برای کسانی که بیماری روانیِ جدی دارند بسیار مهم است. این یافته ها ثابت می نماید که فرصت های فوق العاد ه ای برای انجام اقدامات زودهنگام حتی در کودکی وجود دارد، مثلاً با ایجاد بخش خدمات تخصصیِ مداخله زودهنگام در مراکز خدمات بهداشت روان کودک و نوجوان.

اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی بیماری های روانی جدی هستند که حدود 65 میلیون نفر در سراسر دنیا به آن ها دچار هستند. هر دوی این اختلال ها معمولاً در بزرگسالی تشخیص داده می شوند و معمولاً با سطوح بالایِ ناتوانی، هزینه های فردی و اجتماعی همراه هستند. با این حال، مداخله زودهنگام برای افراد مبتلا نتایج بهتری در برخواهد شد.

محققانِ این مطالعه تازه از دفاتر ثبتِ مراکز کنترل سلامتِ فنلاند برای ردیابیِ تمام افرادِ متولدِ سال 1987 استفاده کردند تا ببینند آیا این افراد بین زمان تولد تا 17 سالگی به مراکز خدمات بهداشت روان مراجعه نموده اند یا نه. محققان با بهر گیری از شناسه های منحصربفردِ بیمار قادر به پی گیری داده های تمامی این افراد تا سن 28 سالگی شدند و توانستند افرادی را شناسایی نمایند که اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی در آن ها تشخیص داده شده است.

آن ها دریافتند خطرِ روان پریشی یا اختلال دوقطبی در سن 28 سالگی در سه گروه به توضیح زیر است:

- افرادی که به CAMHS مراجعه ننموده بودند: 1.8 درصد

- افرادی که به صورت سرپایی به CAMHS مراجعه نموده بودند: 15 درصد

- افرادی که در بیمارستان CAMHS بزرگسالان بستری شدند: 37 درصد

پروفسور میکا گیسلِر می گوید: این تحقیق قدرتِ دفاتر ثبت الکترونیکیِ مراکز کنترل سلامت را در پاسخگویی به پرسش های مهم درباره سلامت و بیماری انسان نشان می دهد و ثابت می نماید که از داده های دفاتر ثبت این مراکز چگونه می توان برای درک بهترِ خط سیر بیماری های روانی جدی از کودکی تا بزرگسالی و شناسایی فرصت های مداخله زودهنگام استفاده کرد.

پروفسور ایان کِلِهِر با تاکید بر اهمیت مداخله زودهنگام می گوید: ما می دانیم برای پیشگیری از بعضی از بدترین عواقب این بیماری ها، مداخله زودهنگام تا جای ممکن حیاتی است. اما اگر ایده آل فکر کنیم، دوست داریم مداخله را حتی قبل از آغاز بیماری برای پیشگیری کامل آن انجام دهیم.

منبع: neurosciencenews

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید

به "امکان تازه ای برای تشخیص زودهنگام اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان تازه ای برای تشخیص زودهنگام اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید