آیا واقعا 9 میلیون دوچرخه در پکن وجود دارد؟

به گزارش زمین جهانی، جابه جایی در پکن که یکی از شلوغ ترین شهرهای جهان است، چگونه صورت می گیرد؟ شاید این موضوع سوال مهمی برای گردشگران و مسافران این شهر باشد.

آیا واقعا 9 میلیون دوچرخه در پکن وجود دارد؟

از زمانی که Katie Melua خواننده محبوب انگلیسی، آهنگ 9 میلیون دوچرخه در پکن وجود دارد را با الهام از سفر کوتاهی که به این شهر داشت نوشت، بیش از 13 سال می گذرد، اما هنوز این سوال برای بسیاری از جهانگرد ها و مهاجران پکن مطرح است: آیا به راستی در پکن 9 میلیون دوچرخه وجود دارد؟

اولین و صادقانه ترین جواب به این سوال این است: هیچ کس ایده دقیقی از تعداد دوچرخه هایی که در این شهر موجود است، ندارد. با این حال، این حقیقتی انکار ناشدنی است که از زمان سفر دو آمریکایی دوچرخه سوار جهانگرد به چین در اواخر قرن نوزدهم، دوچرخه تبدیل به یکی از محبوب ترین وسایل نقلیه و یکی از نمادهای فرهنگی و اجتماعی این کشور شد و استفاده از آن به چنان محبوبیتی دست یافت که در سال های اوج استفاده از دوچرخه در پکن، به ازای هر خط ماشین رو، 3 خط مخصوص دوچرخه در خیابان ها وجود داشت و این شهر لقب پادشاهی دوچرخه ها را به خود اختصاص داده بود.

با گذشت زمان و رشد طبقه میانه در چین، کم کم ماشین ها جای خود را به دوچرخه ها دادند. با این وجود، هنرمندان چینی تلاش کردند تا این وسیله محبوب را به عنوان نماد این کشور حفظ کنند و نشان دهند که دوچرخه، چیزی بیش از یک وسیله نقلیه معمولی و سمبلی برای غرور ملی است.

امروزه، دولت چین تلاش جدیدی را برای رونق بخشیدن به استفاده از این وسیله نقلیه پاک از سر گرفته است. استفاده از دوچرخه های موجود در شهر بسیار مقرون به صرفه و مقرون به صرفه بوده و اپلیکیشن هایی نظیر Mobike ،Ofo و Bluegogo شرایط بسیار آسانی را برای پیدا کردن و کرایه دوچرخه از طریق تلفن همراه فراهم کرده اند. کاربران به آسانی و با دانلود این اپلیکیشن ها (که برخی مثل Mobike به انگلیسی نیز موجود هستند) می توانند دوچرخه ها را موقعیت یابی کرده و با استفاده از اسکن یک کد QR، قفل آن را با هزینه ناچیزی معادل 1 یوان باز و دوچرخه را کرایه کنند.

نکته جالب توجه این است که برخلاف سیستم قدیمی کرایه دوچرخه، نیازی به بازگرداندن آن به مکان های مخصوص نیست و شهروندان می توانند به راحتی پس از استفاده از این دوچرخه ها، آن ها را در هر مکانی که بخواهند، رها کنند. با این تفاسیر، به جرات می توان گفت که حتی اگر امروزه 9 میلیون دوچرخه در این شهر وجود نداشته باشد، زمان خیلی زیادی طول نخواهد کشید تا بتوانیم بگوییم در پکن نزدیک به 10 میلیون دوچرخه وجود دارد!

منبع: کجارو / thechinaguide.com

به "آیا واقعا 9 میلیون دوچرخه در پکن وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا واقعا 9 میلیون دوچرخه در پکن وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید