آیا مزاج بر خصوصیات اخلاقی افراد تاثیرگذار است؟

به گزارش زمین جهانی، مزاج در لغت به معنی درهم آمیختن است و در طب سنتی ایران به مفهوم نوع و کیفیت ترکیب عناصر چهارگانه باهم است.مزاج ها تأثیر زیادی در شکل گیری شخصیت دارند البته در طول زندگی این مزاج ها با شیوه های غذا خوردن تغییر می نماید.

آیا مزاج بر خصوصیات اخلاقی افراد تاثیرگذار است؟

تاثیر مزاج بر شخصیت افراد

داشتن مزاج گرم و همین طور مزاج گرم و خشک باعث:
حسن ظن

امیدواری و مثبت اندیشی بالا

احساس مسئولیت پذیری بالا

درک بالا و حساس به تغییر شرایط

جنب و جوش و پر نشاط

تصمیمات عجولانه گرفتن

باهوشی و البته فکر کردن به چند مسئله به طور همزمان

بی فراری و صبر کم در روبرو با اتفاقات

پر حرف و محافظه کار

مغرور و خودرای بودن

افراد مزاج گرم در کل، شخصیت های برون گرا و به شدت واکنشی هستند. شما می توانید آنها را در یک لحظه عصبانی کنید و با یک عذرخواهی ساده آرامش را به آنها بازگردانید؛ اما به سادگی رضایت نمی دهند که دوباره اشتباهات شما را بپذیرند.

به سرعت تصمیم گیری می نمایند و حتی اگر از تصمیم خود پشیمان شوند؛ غرور آنها اجازه نمی دهد از اشتباه خود کوتاه بیایند و به راههای دیگر فکر نمایند.

اگر هم چنین تصمیمی بگیرند، آنقدر محافظه کار هستند که راه درست را با رجحان خود نشان دهند.

درست است که درمان به وسیله طب سنتی طولانی است، اما راههای درمان آن از طربق مواد طبیعی است.

برعکس این خصوصیات شخصیتی، در افراد سرد مزاج وجود دارد. به طور مثال
درک مطلب در آنها پایین تر است.

کم تحرک و خونسرد هستند.

تصمیم گیری آنها با شرایط خاص و در صبرکامل است.

کم حرف و گاهی ضعف دربرقراری ارتباط دارند.

بیشتر درون گرا هستند و برای آشنایی پیش قدم نمی شوند.

ثابت بودن ویژگی های شخصیت در افراد را کارشناسان طب سنتی، نشانه خشکی مزاج می دانند. مثلا اگر شخصی همواره از شرایط زندگی خود راضی باشد، و در پی هیچ تغییر و انگیزه ای برای متفاوت زندگی نباشد، همواره از یک جهت تعیین به سمت محل کار برود، و در ارتباطات اجتماعی خود، همواره پایدار، منظم و تعیین شده رفتار کند، و همینطور حافظه اش همواره یک شکل عمل کند(یعنی کم حافظه نشود، یا برعکس)؛ تشخیص مزاج او، خشک است.

گاهی پیش می آید افراد به سرعت تغییر حال و هوای شخصیتی را در خود تجربه می نمایند. یعنی یک لحظه شاد هستند و بعد ناگهان غمگین می شوند.

یک روز احساس خوب دارند، و روز بعد ناراحت هستند. از هر چیزی، یک لحظه رضایت دارند، و بعد ناراضی می شوند. ناپایداری در احساسات و عواطف، حافظه کم و تمرکز پایین، نشان دهنده رطوبت در مزاج است.

به طول کلی؛ فعالیت بدن تحت تاثیر خوراکی هایی که مصرف می کنیم تغییر می نماید. گاهی احساس بی حالی و ضعف عمومی به ما دست می دهد و گاهی احساس شادابی و نشاط می کنیم. تحقیقات نشان داده که تغذیه نقش کنترل نماینده فعالیت سمپاتیک و پاراسمپاتیک در بدن را دارد.

برخی از خوراکی ها برای ما مضر هستند و برخی مفید. اینکه چطور باید تشخیص بدهیم چه خوراکی مناسب برای مزاج ما هست یا نه را علم مزاج شناسی می گویند، که در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد.

منبع: سایت نظارت بر خانواده

منبع: راسخون

به "آیا مزاج بر خصوصیات اخلاقی افراد تاثیرگذار است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مزاج بر خصوصیات اخلاقی افراد تاثیرگذار است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید