آژیر هشدار کرونا در ایران در مقایسه با 5 کشور دنیا

به گزارش زمین جهانی، خبرنگاران : مقایسه آمارهای کرونایی ایران با 5 کشور وخیم در شیوع این ویروس، نشان از وضعیتی هشدار دهنده در آینده برای ایران دارد.

آژیر هشدار کرونا در ایران در مقایسه با 5 کشور دنیا

به گزارش زمین جهانی، شیوع و مرگبار بودن کرونا در ایران طی روزهای اخیر به مانند برخی دیگر از کشور های دنیا با جهش و تغییرات خطرناکی همراه بوده است.

گزارش های کرونایی در چند کشور دنیا از جمله آمریکا، فرانسه و ایتالیا به رشد چند برابری فوتی ها و مبتلایان به کرونا اشاره داشته است. اما این رشد در ایران با دیگر کشورهای شفاف در حوزه آمارهای کرونایی که دچار تغییرات جدی بوده اند چه شباهت ها و تفاوتهایی را دارد؟

تغییر خطرناک آمارهای کرونا در کشورهای دنیا

با شروع پاییز آمار برخی کشور های دنیا به مانند ایران دستخوش تغییرات جدی کرونایی شد و فرایند ابتلا از یک سو و فوتی ها از سوی دیگر جهش پیدا کرد. فرایندی که ادامه یافت و در آبان ماه نه تنها متوقف نشد که حتی اوج نیز گرفته است.

آمار مبتلایان کرونایی در 19 آبان پس از چند جهش هزار تایی روزانه در نهایت به 10 هزار نفر رسیده است. این اتفاق در شرایطی رخ داده است که آمار فوتی های کرونایی نیز به موازات آمار مبتلایان از کمتر از 200 نفر در مهر ماه به بیش از 450 نفر در نیمه پاییز رسیده است. آماری که حکایت از آن دارد که در هر بخش رشد بیش از صد در صد را شاهد بوده ایم.

در شرایطی که شنیده ها اشاره به آن دارد که فرایند ابتلا و فوتی کرونایی هنوز روبه رشد است آمار ها و ارقام کرونایی چه تخمین هایی را از بیماری کرونا در آینده ای نزدیک در ایران داشته و مقایسه این آمار با آمار های دنیای چه نکاتی را در برخواهد داشت؟

ابتلای دنیا و ابتلای ایران

در مقایسه آمار مبتلایان در 50 روز اخیر مشاهده می شود که آمریکا شرایطی خطرناکتر از سایر کشور ها را داشته است. آمار مبتلایان روزانه در همین اواخر به 123هزار نفر رسید که آماری نگران کننده به حساب می آید.

به همین دلیل مقایسه داده های آماری ایران با 5 کشور دیگری که آمار های شفاف دارند نتایجی جالب را نشان می دهند.

آمارهای کرونایی در آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، و ایتالیا در این مقایسه مورد استفاده قرار گرفته اند. این کشورهابه گفته سایت سنجش آمار کرونای دنیای یا بیشترین ابتلای روزانه را در همین اواخر داشته اند یا مبتلایان تجمعی آنها سبب شده که درصدر مبتلایان کرونایی قرار بگیرند.

مقایسه میزان ابتلا در این کشور ها با میزان ابتلا در ایران نشان می دهد که نوسانات کشور آمریکا در حد بسیار بالایی واقع شده است. زمانی که از هر کدام از نمودار های ابتلای کشورهای مذکور خطی را به عنوان خط میانگین فرایند مبتلایان آنها عبور می دهیم مشاهده می شود که شیب ایران در بین کشورهای دیگر کمترین است. به همین دلیل شیب داده های کشور آمریکا در بین این کشور ها در بالاترین میزان واقع شده است.

از سوی دیگر، فرق اساسی که در مقایسه داده های کشور ایران و دیگر کشورهای مورد بررسی، دیده می شود آن است که داده های کشور ایران دارای انحراف معیاری به مراتب کمتر از انحراف معیار داده های بقیه کشورهاست. به این معنا که نوسانات و دامنه نوسانات ایران بسیار کمتر بوده است. این کم بودن نوسانات هشدار افزایشی از ابتلا را در روزهای آینده می دهد که می تواند بسیار خطرناکتر از آنچه اکنون مشاهده می شود باشد.

کم بودن شیب ایران به نسبت دیگر کشور های وخیم دنیا از لحاظ کرونا نشاندهنده آن نیست که ایران در شرایط خوبی به سر می برد. بلکه حجم ابتلای دنیای کرونا در روز های اخیر خیز جدیدی را بر داشته و کمتر بودن نوسانات در ایران نشان از آن دارد که شیب مبتلایان روزانه در حال افزایش خواهد بود.

فوتی دنیا و فوتی ایران

در مقایسه دیگری می توان داده های فوتی های همان کشورها را با فوتی های ایران به چالش کشید. در بررسی فوتی ها بین ایران و سایرین مشاهده میشود که در این زمینه اوضاع خطرناکتر است. چرا که شیب خط عبوری از فوتی های کرونایی در ایران از شیب آمریکا و.. بیشتر بوده و واریانس فوتی های ایران نیز کمتر از واریانس داده های دیگر کشورها محاسبه میشود. نوسانات با طول موجهای بسیار زیاد برای آمریکا و دیگر کشورها نشان از آن دارد که این بخش از آمارهای کرونایی در سایر نقاط دنیا سعی در کنترل شدن دارد.

این عبارات یعنی اینکه شرایط فوتی ها در ایران وخیم تر از ابتلا است. میزان فوتی های ایران هر روز در حال رکورد زنی است و این تازه در شرایطی است که آمار فوتی های کرونایی ایران به گفته مسئولان ستاد مبارزه با بیماری کرونا حد اقل دوبرابر این میزان باشد.

هدف از این بررسی مشاهده میزان خطرناکی شرایط کرونا در ایران در مقایسه با دیگر کشور ها بوده است. مشاهدات نشان می دهد که کمیت نوسانات که شاخصه مهم آن محاسبه واریانس بوده و شیب خط میانگین گذرنده از آمار های کرونایی ایران شرایط آینده کرونایی در ایران را به ویژه در زمینه فوتی ها هشدارآمیز به تصویر می کشد.

منبع: اقتصادنیوز

به "آژیر هشدار کرونا در ایران در مقایسه با 5 کشور دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آژیر هشدار کرونا در ایران در مقایسه با 5 کشور دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید