آموزش مالکان اقامتگاه های بوم گردی ضرورت دارد

به گزارش زمین جهانی، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده و گزارش های منتشر شده، آموزش مالکان اقامتگاه های بوم گردی ضرورت دارد.

آموزش مالکان اقامتگاه های بوم گردی ضرورت دارد

محمد اسماعیل اعتمادی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور مطرح نمود: خوشبختانه در چند سال اخیر که فعالیت اقامتگاه های بوم گردی شروع شده، این فعالیت ها با استقبال خوبی هم روبرو شده است. با این حال موضوع آموزش مساله مهمی است که در اداره اقامتگاه ها باید به آن توجه کرد، چرا که این موضوع طبیعتا تاثیر مستقیم و انکارناپذیری بر کیفیت اقامت مسافران در این فضاهای گردشگری دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور با اشاره به اهمیت آموزش در بهبود مدیریت این اقامتگاه ها به وسیله مالکان آن بیان نمود: در سالهای 98 و 99 برای مدیران اقامتگاه های بوم گردی استان چند دوره آموزشی پیش بینی شد که مدیران این مجموعه ها با حضور در این جلسات و کلاس ها گواهینامه مربوطه را نیز دریافت کردند. این دوره های آموزشی به طور مرتب از طرف اداره کل میراث فرهنگی استان برگزار می گردد و مدیران اقامتگاه های تازه هم برای دریافت مجوز فعالیت موظف به گذراندن آن هستند.

وی با بیان اینکه سال جاری گردشگری رشد خوبی را نسبت به سال گذشته تجربه می نماید، توضیح داد: گردشگری پیش از این خیلی بیشتر از حال حاضر تحت تاثیر پاندمی کرونا و محدودیت ها قرار داشت. در شرایط کنونی پیش بینی می گردد در صورتی که سویه امیکرون درگیرمان نکند، در ایام نوروز میزبان مسافران زیادی خواهیم بود.

اعتمادی ادامه داد: آمار اقامتگاه های بوم گردی شهرستان هم رشد خیلی خوبی داشته است. در حال حاضر 2 اقامتگاه در زبرخان و هشت مورد هم در نیشابور فعالیت دارد. بعلاوه چهار اقامتگاه هم در حال آماده سازی است که بین 70 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

ایجاد فضای رقابتی بین اقامتگاه ها باعث رشد کیفی این مراکز می گردد

وی اظهار داشت: یکی از مواردی که باعث رشد کیفی مدیریت و ارائه خدمات اقامتگاه های بوم گردی می گردد، ایجاد فضای رقابتی بین این مراکز است. با افزایش تعداد اقامتگاه ها این موضوع هم قوت بیشتری می گیرد. به نظر من در حال حاضر بیش از 80 درصد از اقامتگاه های شهرستان از نظر پذیرش میهمان و رعایت آداب میهمان نوازی و بعلاوه رعایت اصول و مقررات ارائه خدمات خوب پیش می فرایند و سطح کیفی خود را بالا برده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور به موضوع رعایت اصول بهداشتی در اقامتگاه های بوم گردی با توجه به شیوع پاندمی کرونا نیز اشاره نمود و گفت: از نظر کنترل کیفی اقامتگاه ها کارشناسان ما با جدیت جهت آنالیز نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی مرتبا از اقامتگاه ها بازدید می نمایند و در صورت وجود موردی خاص، سریعا به آن رسیدگی می گردد. ما هم مرتبا دستورالعمل های ارسالی استان را به مدیران اقامتگاه ها اطلاع رسانی می کنیم. خوشبختانه تا این لحظه کارشناسان اداره میراث شرایط مطلوبی را از شرایط بهداشتی اقامتگاه ها گزارش نموده اند.

مالکان خانه های قدیمی از ظرفیت مطلوب این خانه ها برای تبدیل به اقامتگاه بوم گردی استفاده نمایند

وی به ظرفیت خانه های قدیمی برای تبدیل آن به اقامتگاه بوم گردی اشاره نمود و اضافه نمود: خواهش من از مالکان خانه های قدیمی و تاریخی که تعدادشان هم کم نیست، این است که از این ظرفیت خیلی خوب برای تبدیل به اقامتگاه بوم گردی استفاده مطلوب نمایند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور مطرح نمود: در شهر نیشابور با عنایت به تعداد بالای خانه های قدیمی و تاریخی، این ظرفیت وجود دارد که چه در داخل شهر نیشابور و چه در روستاهای گردشگری این اقدام صورت بگیرد. با انجام این مهم که هزینه زیادی هم ندارد، هم خانه های تاریخی حفظ می گردد و هم اینکه مردم می توانند از قابلیت ها و جذابیت های آن بهره ببرند.

وی به تسهیلات در نظر گرفته شده در این زمینه اشاره نمود و گفت: مجموعه میراث فرهنگی در حال حاضر به بیشتر متقاضیان فعال بوم گردی یاری نموده تا از تسهیلات با بهره های بسیار کم استفاده نمایند. بعلاوه میتوان در اخذ معافیت های مالیاتی و عوارض طرح های صنعتی نیز به یاری این اقامتگاه ها آمد.

منبع: همگردی

به "آموزش مالکان اقامتگاه های بوم گردی ضرورت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش مالکان اقامتگاه های بوم گردی ضرورت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید