راز مجسمه های عجیب در جزیره ایستر

به گزارش زمین جهانی، مجسمه های شگفت انگیز جزیره ایستر واقع در کشور شیلی،مدت هاست که نظر کارشناسان را به خود جلب نموده اند، با گذشت زمان، فرسایش خاک، بسیاری از این مجسمه ها را تا گردن در زمین مدفون نموده بود. اکنون، باستان شناسان با احتیاط کامل، در حال استخراج این مجسمه ها هستند تا بدانند این پیکره ها از سر تا پا به چه شکل می باشند.

راز مجسمه های عجیب در جزیره ایستر

تعداد 887 مجسمه سنگی در سرتاسر جزیره ایستر یافت شده است. بیش از نیمی از آنها در نزدیکی یک آتشفشان خاموش به نام رانو راراکو، و یک معدن سنگی قرار دارند. یعنی مکانی که این مجسمه ها از آن بیرون کشیده شدند. تعداد زیادی از این مجسمه ها در اطراف معدن سنگ وجود دارد که از آنها با عنوان موآی یاد می گردد.

این معدن سنگ شبیه گورستانی از غول هاست. این مجسمه های سنگی در شرایط ساخت متفاوتی قرار دارند؛ بعضی به صورت نیمه کاره، بعضی شکسته و بسیاری نیز در نیمه راهِ انتقال، رها شده اند.

مجسمه های موآی طی یک دوره 500 ساله از سال 1100 تا 1680 میلادی ساخته شده اند. صدها سال رسوب و فرسایش، موجب دفن شدن مجسمه های موآی در خاک شده است. این پیکره ها چیزی فراتر از سرهای مدفون در خاک اند؛ این ها، مجسمه هایی تمام قد و فوق العاده اند.

از سال 2009 تا کنون، گروهی از باستان شناسان با دقت تمام، در حال استخراج دو عدد از این مجسمه ها بوده اند.

مجسمه های یاد شده بسیار بزرگ هستند؛ تقریبا یک سال طول کشید تا تیمی متشکل از 5 و 6 مجسمه ساز بتوانند یک مجسمه موآی را کاملا از دل خاک بیرون کشند. پروژه استخراج مجسمه در جزیره ایستر، به وسیله باستان شناسی به نام جو آن ون تیبلرگ رهبری می شد که حداقل شش سال از زندگی اش را صرف بیرون آوردن این دو مجسمه از خاک کرد.

این کاوشگران، در فرآیند حفاری ابزار و مجسمه های دیگری نیز پیدا کردند. ابزار سنگی و ابتدایی به نام توکی که مردم جزیره ایستر از آن برای ساخت مجسمه های موآی استفاده می کردند. وقتی لبه توکی کند می شد، حکاک ها آن را کنار گذاشته و یک توکی نو و تیز می ساختند.

پروژه استخراج مجسمه جزیره ایستر دقیقاً در کنار دیگر مجسمه های موآیِ مدفون در حال اجرا است. هر دوی این مجسمه ها دارای سنگ نوشته هستند؛ نوشته هایی که مانند خالکوبی اند روی آنها حک شده است.

از این نما می توان دید که پشت مجسمه کاملا پوشیده از سنگ نوشته است. اشکال هلال مانند، نشان دهنده قایق است. نظریه ون تیلبرگ بر این است که حکاکی ها و نشانه های موجود، دلالت بر خود حکاک و یا خانواده اش دارد.

محققانی که در منطقه باستانی مشغول به کار هستند، برآوردی از میزان مجسمه به عمل آورده اند. طول بزرگترین موآی بیش از 10 متر است. این مجسمه حدود 6.5 متر است.

جو آن ون تیلبرگ از سال 1982 رهبری پروژه استخراج مجسمه در جزیره ایستر را بر عهده داشته است. گروه ون تیلبرگ قبل از آغاز پروژه حفاری، سال ها مشغول تهیه فهرستی کامل از مجسمه ها و ابزار یافت شده از معدن سنگ این جزیره بوده اند.

اگرچه این اولین باری است که یک پروژه حفاری دقیق، علمی و باستانی در معدن سنگ رانو راراکو انجام شده است، اما مجسمه های دیگری نیز قبل از این کاوش کشف شده اند.

ثور هیردال، کارشناس اهل جزیره پُلی نزی (در اقیانوس آرام)، این موآی را طی تحقیق دو ساله اش درمورد جزیره ایستر بین سال های 1954 و 1955 پیدا کرد.

از میان حدوداً 15 هزار ساکن جزیره ایستر در صده 1600، فقط 111 نفر تا دهه 1860 باقی ماندند. امروز، حدود 2000 نفر در دورافتاده ترین جزیره جهان، یعنی ایستر زندگی می نمایند. اعضای گروه پروژه استخراج مجسمه جزیره ایستر، برای کشف اسرار بیشتر، یک بار دیگر به این مکان باز خواهند گشت.

منبع: کجارو / allday.com

به "راز مجسمه های عجیب در جزیره ایستر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز مجسمه های عجیب در جزیره ایستر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید