تئاتر آنلاین را نمی پسندم، فاصله گذاری اجتماعی در سالن های نمایش خیلی سخت است

به گزارش زمین جهانی، بازیگر و کارگردان تئاتر از سختی های کار نمایش در روزهای کرونایی می گوید.

تئاتر آنلاین را نمی پسندم، فاصله گذاری اجتماعی در سالن های نمایش خیلی سخت است

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری زمین جهانی، ژیلا آل رشاد بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون فعالیت هنری خود را سال 1378 آغاز نموده و دارای کارشناسی ارشد بازیگری از دانشگاه تربیت مدرس است.

این بازیگر تبریزی در این دو دهه علاوه بر فعالیت مستمر در عرصه تئاتر به عنوان بازیگر و کارگردان، جوایز گوناگونی را از جشنواره های مختلف ازجمله جشنواره تئاتر فجر، جشنواره بین المللی تئاتر آنکارا و جشنواره بین المللی تئاتر دانشجویی دریافت نموده است. بازی در نمایش جان و جو به کارگردانی محمدرضا چرختاب که زمستان سال 1398 در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه رفت از آخرین کارهای او در عرصه تئاتر است.

آل رشاد همچنین در چندین مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی نیز ایفای نقش نموده است. او سال گذشته در سریال ترور خاموش نقش یکی از مأموران مبارزه با قاچاق و توزیع مواد مخدر به نام سمیه اشراقی را بازی کرد. آل رشاد در کنار بازیگرانی چون سعید راد، حمیدرضا عطایی و جلال فاطمی گروه امنیتی ترور خاموش را تشکیل می دادند و به دنبال شناسایی عوامل اصلی یک باند مخوف بین المللی فراوری مواد مخدر صنعتی بودند.

فصل فراموش فریبا به کارگردانی عباس رافعی هم که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد یکی از تجارب سینمایی این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است.

ژیلا آل رشاد در تبادل نظر با خبرنگار خبرگزاری زمین جهانی درباره فعالیت این روزهای خود گفت: من هم مثل بسیاری از بازیگران تئاتر سعی کردم در این مدتی که فعالیت های هنری تعطیل بود، تمرین های مربوط به بیان و آمادگی بدنی را درخانه دنبال کنم و در کنار آن مطالعات مربوط به تئاتر را هم داشته باشم. اگر خدا بخواهد می خواهم نمایشی را روی صحنه ببرم که فعلاً در مراحل اولیه و اتود زدن است. برای بازی در یک فیلم سینمایی هم قرارداد بسته ام که ان شاالله جزئیات آن به زودی از طرف سازندگان اعلام می گردد.

محدودیت کرونایی فقط برای سینما و تئاتر نباشد!

وی اظهارکرد: شیوع ویروس کرونا شرایط سختی رادر همه جای جهان به وجود آورده و روی همه صنوف تأثیر گذاشته است. نمی توانم هنر و تئاتر را از این فضا جدا کنیم. باید این محدودیت ها را بپذیریم، اما از طرف دیگر اگر قرار است محدودیتی باشد باید در همه بخش های جامعه اتفاق بیفتد و نه فقط برای تئاتر و سینما. این روزها وقتی بیرون می روم، می بینم که همه در رفت و آمد هستند، بازارها باز شده و رستوران ها و کافه ها مشغول به کار هستند و در خیلی از اماکن و فعالیت ها هم پروتکل های بهداشتی رعایت نمی گردد.

آل رشاد اضافه کرد: تئاتر پیش از این هم اقتصاد کم بنیه ای داشت و الان در این شرایط کرونایی، وضعیتش بدتر شده است.شنیده ام که تعدادی از سالن های خصوصی به خاطر مسائل اقتصادی در آستانه تعطیل شدن هستند. هنرمندان تئاتر هم که در این چهار ماه کار نکردند به شدت در مضیقه اند.

اگر قرار است محدودیتی باشد باید در همه بخش های جامعه اتفاق بیفتد و نه فقط برای تئاتر و سینما!

وی توضیح داد:این درحالی است که بسیاری از برنامه های تلویزیونی مدت زیادی است که فراوری خودشان را آغاز نموده اند و کارهای سینمایی هم کلید خورده است، اما در تئاتر چندروزی است که شاهد آغاز اجراها آن هم به صورت محدود هستیم.

سختی فاصله گذاری اجتماعی در تئاتر

این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد: ایجاد فاصله گذاری اجتماعی در تئاتر به عنوان یک هنر زنده و دوطرفه، خیلی مشکل است. ازسوی دیگر وقتی می گویند پنجاه درصد تماشاگران حق ورود به سالن را داشته باشند، طبیعی است که باعث ضعیف ترشدن اقتصاد تئاتر می گردد. در شرایط عادی هم معمولاً سالن ها پر نمی شد.کارهای معدودی بود که فروش قابل توجهی داشت. هنر تئاتر آن طور که باید برای مردم اولویت ندارد و در سبد فرهنگی آنها قرار نگرفته است.

وی اظهار کرد: در این شرایط کرونایی، مردم رغبت ندارند که در چنین فضاهایی باشند. البته متأسفانه همانطور که اشاره کردم شما می بینید که در اتوبوس یا مترو این فاصله گذاری اجتماعی واقعاً رعایت نمی گردد و از این نظر هم تئاتر مظلوم واقع شده است. به نظر من یک حمایت جامع ضروری است تا دوباره تئاتر را زنده کند. این وقفه چند ماهه به تئاتر ضربه زد و امیدوارم به مرور زمان تئاتر حداقل به شرایط قبلی خود برگردد.

آل رشاد با اشاره به این که اجرای تئاتر در فضاهای روباز هم تا اندازه ای می تواند به جذب مخاطب در شرایط فعلی یاری کند اضافه کرد: تئاتر روباز یک قدمت تاریخی دارد. بعضی مکان های عمومی این قابلیت را دارد که به عنوان صحنه نمایش مورد استفاده قرار بگیرد و تماشاگران هم راحت تر بتوانند از نمایش ها بهره ببرند. شرایط آب و هوایی هم در بیشتر نقاط کشور حداقل تا نیمه های پاییز این اجازه را می دهد که بعضی نمایش ها را به این شکل روی صحنه ببریم.

تئاتر، اقتصاد کم بنیه ای داشت و در این شرایط کرونایی، وضعیتش بدتر شده است

وی مطرح کرد: البته هر نمایشی در این سالن ها قابل اجرا نیست و هر نمایش سالن خاص خودش را می طلبد. در بحث صدا، نور و تغییر میزانسن ها مسائلی را خواهیم داشت اما از آن مهم تر موضوع استقبال مخاطبان است. در شرایط فعلی تماشاگر رغبتی به خرید بلیت و تئاتر دیدن ندارد.

تئاتر آنلاین خوب است اما جای نمایش روی صحنه را نمی گیرد

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره اجرای تئاتر به صورت آنلاین در فضای مجازی هم گفت: من تئاتر آنلاین را نمی پسندم چرا که بحث زنده بودن تئاتر و ارتباط دو طرفه بازیگر و تماشاگران بسیار مهم است؛ اصلاً تئاتر با همین ارتباط زنده است. من به عنوان بازیگرِتئاتر دوست دارم روی صحنه باشم و نگاه و واکنش تماشاگر را حس کنم.

آل رشاد در ادامه اضافه کرد: تئاتر آنلاین می تواند یک مدیوم جدید و جداگانه در کنار دیگر مدیوم های تصویری باشد؛ از این نظر خیلی هم خوب است تا مردمی که به هر دلیلی شرایط دیدن نمایش ها از نزدیک را ندارند، حداقل از این طریق با تئاتر در ارتباط باشند.با این حال، لذت تئاتر به صورت کلاسیک و روی صحنه هم برای بازیگر و هم تماشاگر چند برابر است؛ چراکه بازی در تئاتر در لحظه اتفاق می افتد، مثل جلوی دوربین نیست که کات بدهیم و دوباره کار را از نو بگیریم.

4104/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "تئاتر آنلاین را نمی پسندم، فاصله گذاری اجتماعی در سالن های نمایش خیلی سخت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تئاتر آنلاین را نمی پسندم، فاصله گذاری اجتماعی در سالن های نمایش خیلی سخت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید