واکنش املاکی ها به کوشش مجلس برای کاهش تعرفه معاملات

به گزارش زمین جهانی، تهران (پانا) - رئیس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از طرح مجلس برای حذف تعرفه مشاوران املاک و تبدیل آن به حق مشاوره می گوید قوانینی که در کشور زمینه اجرا ندارند به طور حتم اجرایی نیز نخواهند شد و راه های دور زدن قانون غیرقابل اجرا تعدد جرائم را افزایش می دهد.

واکنش املاکی ها به کوشش مجلس برای کاهش تعرفه معاملات

مصطفی قلی خسروی درباره طرح مجلس گفت: اظهارنظرها درباره نقش مشاوران املاک در گرانی مسکن از جمله اظهارنظرهایی است که از شدت تعجب نمی توان پاسخی برای آن داشت. مشاوران املاک سال ها است که با تصمیم های گاه و بی گاه با مسائل روبرو شده اند و اکنون نیز در طرح مجلس برای حذف تعرفه و مشخص حق مشاوره فقط به زیان این صنف عمل می نمایند و این طرح تاثیری در قیمت مسکن نخواهد داشت.

اگر مجلس در پی حل مسئله ای است حتما باید برای حل آن از اتحادیه مشاوران املاک، اتاق اصناف و کمیسیون نظارت یاری بگیرد.

وی ادامه داد: اگر قوانینی در کشور مصوب شوند که زمینه اجرا ندارد و بدون مشورت با صنف های درگیر در آن مسئله تبدیل به قانون شوند اجرایی نمی شوند به طور مثال در خصوص پیش فروش های مسکن که البته ربطی هم به صنف مشاوران املاک نداشت مصوب شد که در محل دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام گردد اما این قانون با وجود مصوب شدن اجرا نشد.

خسروی گفت: 10 سال است که قانون پبش فروش مسکن در کشور مصوب شده اما قانونی است که قابل اجرا نیست و هنوز هم تخلفات در این زمینه ادامه دارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در طرح پیش رو نیز مجلس حتما باید از نظرات اتحادیه مشاوران املاک یاری بگیرد و آیا می توان برای 6 هزار و500 مشاور املاک در کشور یک مامور و پلیس مشخص کرد.

وی اضافه نمود: قوانینی که در کشور زمینه اجرا ندارند به طور حتم اجرایی نیز نخواهند شد و راه های دور زدن قانون غیرقابل اجرا تعدد جرائم را افزایش می دهد.

خسروی در پاسخ به این پرسش که اخذ تعرفه از معاملات اجاره و خرید مسکن همچون آنچه در ایران انجام می گردد در سایر دیگرها نیز در حال انجام است، توضیح داد: در بسیاری از کشورها 6 درصد تعرفه از معاملات اجاره و فروش مسکن اخذ می گردد اما در این کشورها نوسان های بازار مسکن به حق الزحمه مشاوران املاک نسبت داده نمی گردد.

وی عنوان نمود: حتی اگر مجلس این قانون را مصوب کند اجرایی نخواهد شد. در تمام جهان مشاوران تعرفه دریافت می نمایند و در ایران نیز کمیسیون نظارت مستقر در اصناف مختلف بر موضوع قیمت گذاری نظارت می نماید چون در شهر هزاران نرخ وجود دارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید نمود: مجلس نباید در موضوعی با این اهمیت بدون مشورت تصمیم بگیرد چرا می گوئیم مشاور فی الامر به این علت که مشاوره امری ضروری است و مجلس نیز نباید قانونی مصوب کند که حقوق این صنف در نظر گرفته نگردد.

خسروی با بیان اینکه دستورالعمل ها و قوانین در کشور باید زمینه اجرایی داشته باشند، تاکید نمود: مجلس سال گذشته مصوب کرد که اتحادیه مشاوران املاک زیر نظر وزارت راه و شهرسازی اداره شوند. چون قانون نظام صنفی برای اداره صنف مشاوران املاک ضعیف است ما از ارتقای این صنف و ساختار حاکم بر آن استقبال کردیم .

منبع: خبرگزاری پانا

به "واکنش املاکی ها به کوشش مجلس برای کاهش تعرفه معاملات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش املاکی ها به کوشش مجلس برای کاهش تعرفه معاملات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید